Ronnie Smits (Aeres): ‘Unieke studie landbouw én techniek’
Aeres Hogeschool start met de studie AgroTechniek en Engineering, vooral omdat de markt vraagt naar afgestudeerden van deze studie, zo stelt Ronnie Smits, studieleider Agrotechniek & Engineering. Hij legt uit waarom dit een unieke en kansrijke studie is in Nederland.
“Wat we eigenlijk doen is landbouwkennis én het ontwikkelen van nieuwe of het aanpassen van machines en robots voor de landbouw in één studie combineren. Dat is uniek, een studie als Agrotechniek & Engineering bestaat nog niet.”
“Natuurlijk is er eerst geïnventariseerd in de markt en hebben we vooraf een aantal interviews afgenomen bij de grotere fabrikanten van landbouwmachines en robots in Nederland. En ja, die behoefte is er. Op de achtergrond waren we al zes jaar bezig met de opzet van deze studie. Afgelopen jaar hebben we doorgepakt en nu is-ie er. De studie is echt uniek, een combinatie van landbouw én het ontwikkelen van landbouwmachines was er niet eerder.”
“Er zijn genoeg engineerings-opleidingen in Nederland, maar die richten zich vooral op de zogenoemde grijze statische techniek. Dus machines die in geconditioneerde fabriekshallen of op bouwlocaties staan. De landbouwtechniek heeft een hele andere dynamiek. Die moet rekening houden met het klimaat, de grondsoort, de gewassen in allerlei stadia en natuurlijk verschillende mensen. Dat is heel anders.”
“Ten eerste hebben we hier de juiste faciliteiten, zoals het Agri Innovatiecentrum bij de proefboerderij. Bovendien hebben we natuurlijk al een aantal jaren ervaring met de studie AgroTechniek en Management. Dit is de ideale plek om techniek én landbouwkennis te combineren.”
“Ik denk toch vooral op een engineeringsafdeling bij een fabrikant die machines maakt die gerelateerd zijn aan de open teelt (akkerbouw). Wij leveren mensen af die echt de vertaalslag kunnen maken tussen wat er gebeurt op het land én waar een vraagstuk ligt voor of bij de (door)ontwikkeling van een machine of robot. Wij leiden niet zozeer managers op, maar vooral techneuten.”
“Vier jaar. Een boeiende combinatie van het leren van allerlei technieken en systemen afgewisseld met de nodige projecten en stages, zowel intern als extern bij fabrikanten. We pakken daarbij telkens praktische zaken aan die vooral toepasbaar zijn binnen de akkerbouw, zoals machines voor bemesting, spuiten en schoffels, grondbewerking, oogstmachines en bewaartechniek. Het derde en vierde jaar bestaat uit stages lopen en opdrachten doen bij bedrijven. De student leert echt methodisch ontwerpen, we willen een student breder laten kijken en onderzoek laten doen naar oplossingen. Dus niet meteen enkel en alleen technische oplossingen bedenken.”
“We verwachten grofweg een gezonde mix van studenten afkomstig van havo/vwo en mbo. Vooral voor de mbo’ers die het gevoel hebben dat ze nog meer uit de combinatie van techniek en landbouw willen halen, is dit een mooie richting.”
Auteur: Bas van Hattum
Gerelateerde tags: Aeres, Opleidingen, Trekkers