fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Claas Volto-schudder krijgt eigen onderstel en gestuurde as

De nieuwe 15,1 meter brede Claas Volto T 1500 in actie op een machinedemonstratie in het Zuid-Duitse Bad Saulgau. Ervoor staat een AgXeed Agbot-zelfrijder, die door een Nederlandse afgevaardigde van AgXeed aldaar werd gedemonstreerd. Claas investeerde eerder al in AgXeed en gebruikt de robotkennis voor toekomstige autonome trekkers. – Foto's: Bas van Hattum en Claas

De Duitse machinefabrikant Claas komt met een nieuwe lijn Volto-schudders: de Volto T(s). Claas volgt daarmee de trend naar brede schudders op een (lang) transportonderstel. Maar deze Claas Volto 1500 T-schudder is net wat anders: de transportas kan ook meelopend sturen in bochten. Een impressie.

Met deze nieuwe Claas Volto 1500 T-schudder volgt Claas een trend die al eerder door andere merken is ingezet zoals Fendt (Lely), Krone, Pöttinger en Samasz. De trend is een brede schudder die voor transport heel eenvoudig in twee helften opklapt op het transportframe. Geen gedoe dus met allemaal extra knikken in het frame en aparte wielstellen en touwtjes.

Deze Volto 1500 krijgt er nog een kleiner zusje bij: de Volto 1300 T(s) met twaalf zogenoemde Max-Spread-schudrotors. De schudrotoren hebben een diameter van 1,5 meter.

De Agxeed AgBot 2.055W4 reed autonoom zijn rondjes op het perceel met vers gemaaid gras in het Zuid-Duitse Bad Saulgau. De schudder liet een mooi eindresultaat achter: goed verspreid, goed gedraaid en zonder herkenbare banen of proppen erin.
De Agxeed AgBot 2.055W4 reed autonoom zijn rondjes op het perceel met vers gemaaid gras in het Zuid-Duitse Bad Saulgau. De schudder liet een mooi eindresultaat achter: goed verspreid, goed gedraaid en zonder herkenbare banen of proppen erin.

Eenvoudig in- en uitklappen

Het in- en uitklappen gaat eenvoudig via een dubbelwerkend hydrauliekventiel op de trekker. Er komen verder geen touwtjes of vergrendelingen aan te pas. Via een enkelwerkend ventiel til je vervolgens de schudder op de kopakker een stukje van de grond om zo de volgende werkgang in te gaan.

De Volto 1500 TS in transport. De schudder klapt in de lengte op het transportonderstel.
De Volto 1500 TS in transport. De schudder klapt in de lengte op het transportonderstel.

Transportwielen sturen mee in bochten

Wie de schudder tijdens het keren op de kopakker aan de grond laat staan, kan op een wat zachtere ondergrond wat schade aan de graszode krijgen. Dit vanwege het wringende effect tussen de twee transportwielen én de veertien schudderwieltjes. Om dat wringen weg te halen, zijn deze nieuwe Volto’s ook als TS-versie leverbaar waarbij de S staat voor ‘Stuur of Sturend’. Dat betekent dat de grote transportwielen meesturen in de bochten.

De transportwielen kunnen optioneel meelopend meesturen in bochten. Volgens Claas wenselijk bij minder stevige graszoden. Er komt ook een iets kleinere Volto 1300 T met 12 schudrotoren, deze 1500 heeft er 14.
De transportwielen kunnen optioneel meelopend meesturen in bochten. Volgens Claas is dat wenselijk bij minder stevige graszoden. De fabrikant levert binnenkort ook een iets kleinere Volto 1300 T met twaalf schudrotoren. Deze Volto 1500 T-schudder heeft er veertien.

Vergelijk deze asbesturing met die van een meelopend gestuurde as onder een kipper of mesttank. Het bijzondere is dat deze as enkel meelopend stuurt als de schudder aan het werk is. Als je de schudder iets optilt op de kopakker of bij transport, dan zijn de transportwielen geblokkeerd of gefixeerd. De blokkade treedt automatisch in via een hydraulisch volgordeventiel vanaf het moment dat je de schudder optilt. Deze ‘S’-optie kost grofweg € 5.000.

De vraag is: heb je deze meesturende as nodig? Volgens de medewerkers van Claas is het vooral wenselijk als je op veel minder draagkrachtige grond werkt. Een test op je eigen grond zal uitwijzen of de optie nodig of overbodig is. Bijzonder zijn de relatief grote transportbanden (maat 500/55 -20, optie) onder het transportonderstel.

Via deze spindel voorop verstel je de werkdiepte van de schuddertanden. Over het algemeen maakt de nieuwe Volto een keurige indruk, er is aandacht geschonken aan alle details zoals een dissel die je in alle posities (laag of hoog) kan verstellen, een keurige steun voor de aftakas en opbergvakjes voor de hydrauliekslangen én de verlichtingskabel.
Via deze spindel voorop verstel je de werkdiepte van de schuddertanden. Over het algemeen maakt de nieuwe Volto een keurige indruk, er is aandacht geschonken aan details, zoals een dissel die je in alle posities (laag of hoog) is te verstellen, een keurige steun voor de aftakas en opbergvakjes voor de hydrauliekslangen én de verlichtingskabel.

Sterkere aandrijving

Claas voerder verder vele minder zichtbare wijzigingen door. Zo is onder meer de zogenoemde Permalink-zesvingerige overbrenging in de knikpunten van een harder materiaal gemaakt. Ook zijn de lagers in de aandrijflijn zwaarder geworden en draait de hoofdas op een hoger toerental. Volgens Claas zou daarmee slijtage in de aandrijflijn tot het verleden moeten horen.

Deze pijl geeft de werkdiepte aan van de schudder in het grasland. Als je deze werkdiepte via een lange spindel verstelt, verschuift deze mee naar links of rechts.
Deze pijl geeft de werkdiepte aan van de schudder in het grasland. Als je deze werkdiepte via een lange spindel verstelt, verschuift deze mee naar links of rechts.

Bruto vanafprijs €57.511

De nieuwe Claas Volto 1500 T kost bruto €57.511. Dat is redelijk in lijn met wat concurrenten aanbieden van dit type schudders met een apart transportonderstel. Schudders volgens het ‘treintjesprincipe’ of met gedeelde aparte wielstellen zijn doorgaans minstens € 10.000 goedkoper.

Auteur: Bas van Hattum

Lees ook: Claas: op zwad maaien zonder kneuzer, maar mét vijzels

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Grimme toont vernieuwde Varitron 270 op Grimme Technica

Grimme toonde de vernieuwde Varitron 270 tweerijige zelfrijdende rooier vorige week op zijn tweejaarlijkse klantendagen Grimme Technica.
Afbeelding artikel

BLOG | Nico Huizing: ‘Boerenmoed in oorlogstijd’

Onlangs bezocht columnist Nico Huizing een klant in Oekraïne. Een bezoek dat normliter routine is, krijgt in oorlogstijd een andere lading.