fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo rijdt Indiase John Deere 5130M met achttraps powershift

Voor wie hoopte dat de nieuwe 5M-serie van John Deere een traploze transmissie zou krijgen: helaas. Wel doet John Deere dit voorjaar een stap in die richting met nieuwe transmissie-opties. De meest luxe optie is een zogenoemde Powr8-achttraps powershift. - Foto's: Bob Karsten

Vernieuwing in het 100 pk-segment is altijd interessant voor Nederland en België. Ditmaal John Deere, met een vernieuwde 5M-serie die ongeveer 5 ton weegt. Meest opvallend: optioneel een achttraps powershift en een pocketversie-gps in het dashboard. Verder is deze M, gebouwd in India, gewoon eenvoudig. Tijd voor een proefrit.

Voor wie hoopte dat de nieuwe 5M-serie van John Deere een traploze transmissie zou krijgen: helaas. Wel doet John Deere dit voorjaar een stap in die richting met nieuwe transmissie-opties. De meest luxe optie is een zogenoemde Powr8-achttraps powershift. Daarmee heb je vier versnellingen met ieder acht trappen; je hebt dan twaalf versnellingen in het werkgebied van 4 tot en met 12 km/u. Dus niet traploos, wel een slagje meer luxe. Dat uit zich ook in een miniversie gps-systeem, waarover straks meer.

Verder moet je de 5M-serie vooral blijven zien als een eenvoudige trekker. Voorasvering is bijvoorbeeld niet leverbaar. Ook elektronische ventielen zijn niet te krijgen. Vandaar ook de M als typebenaming. Daarmee geeft John Deere aan dat het een ‘midspec’-uitvoering is en geen luxe R.

Cabrio-uitvoering vanaf €70.453

John Deere bouwt de 5M in Pune, India. De serie bestaat uit vijf modellen van 75 tot 130 pk. De kleinste uit de serie, de 5075M, heeft als enige een driecilindermotor (2,9 liter). Deze trekker heeft ook als enige geen AdBlue nodig om aan de emissiefase V te voldoen (vanwege de 55 kW-vermogensgrens). Wel heeft de trekker, net als de andere uit de serie, een dieselpartikelfilter, dieseloxidatiekatalysator en uitlaatgasrecirculatie. Een tweewieldrive is niet te krijgen, een cabrio-versie wél. Ter indicatie: een 5095M in cabrio-uitvoering is er vanaf € 70.453.

Dit voorjaar was een eerste 5130M een paar dagen in Nederland voor een open dag bij de Kraakman-vestiging in Benschop (U.), waar TREKKER een proefritje maakte. Vandaar de focus op het topmodel uit de serie. De trekkers zijn vanaf herfst 2024 leverbaar.

Lees verder onder de foto’s

Onder de kap ligt een John Deere-motor met 4,5 liter inhoud. Het kleinste model uit de serie is trouwens voorzien van een 2,9 liter driecilinder, en die trekker heeft geen AdBlue nodig vanwege z’n motorvermogen van 55 kW – daarmee valt-ie net in een andere klasse voor de emissienormen.

Onder de kap ligt een John Deere-motor met 4,5 liter inhoud. Het kleinste model uit de serie is trouwens voorzien van een 2,9 liter driecilinder, en die trekker heeft geen AdBlue nodig vanwege z’n motorvermogen van 55 kW – daarmee valt-ie net in een andere klasse voor de emissienormen.

Overzichtelijk cabine, stugge versnellingspook

John Deere ziet de trekker als opvolger voor de 5020-serie, die destijds uit Mannheim kwam. Of als opvolger voor de 5R-serie zonder voorasvering (uit de Verenigde Staten), die al een aantal jaren niet meer in Europa wordt geleverd.

De cabine evenals het interieur zijn grotendeels gelijk aan de 5020-serie. Dat betekent dat de cabine lekker overzichtelijk is én eenvoudig. De meeste bedieningselementen zijn nog precies hetzelfde als twintig jaar geleden. Als chauffeur zit je best riant. Die gelijkenis met de 5020-serie betekent echter dat de stugge versnellingspook, die moeizaam in de versnelling valt, er ook weer is. Hetzelfde geldt voor de redelijk krappe deuropening en krappe zit voor de bijrijder.

Veel bedieningselementen zijn nog net zoals twintig jaar geleden op de 5020-serie. Het is een overzichtelijk geheel. Optioneel is de trekker leverbaar met G5-beeldscherm voor Isobus-bediening en een uitgebreider gps-systeem.

Veel bedieningselementen zijn nog net zoals twintig jaar geleden op de 5020-serie. Het is een overzichtelijk geheel. Optioneel is de trekker leverbaar met G5-beeldscherm voor Isobus-bediening en een uitgebreider gps-systeem.

Handige speedmatch-functie

De trekker rijdt 40 km/u met ongeveer 1.800 motortoeren. Daarbij springt hij een beetje, zoals een korte trekker zonder voorasvering nu eenmaal neigt te doen. Er is een handige speedmatch-functie. Dat wil zeggen dat de software zelf op basis van motortoeren en rijsnelheid een powershifttrap kiest als je een versnelling omhoog of omlaag schakelt.

Naast de Powr8-transmissie heb je overigens ook nog de PowrQuad (viertraps powershift) en een eenvoudige 16V/16A-versnellingsbak. Die laatste heeft vier groepen, vier versnellingen en een hoog-laag.

Pocketversie-gps: instapversie voor rechtrijsysteem

Een van de vernieuwingen is een volledig digitaal dashboard, als je kiest voor de luxere transmissie-opties. Dat wil zeggen dat je zelf kunt kiezen welke gegevens het display toont, al zijn die opties niet heel uitgebreid. Ook stel je in het dashboardmenu praktische zaken in zoals maximale hefhoogte, startversnelling of een motortoereninstelling.

Opmerkelijk is echter dat je nu voor een soort pocketversie-gps kunt kiezen. Op een klein schermpje links op het dasboard, waar je normaal het menu in doorloopt, komt dan een gps-weergave te staan. Dat is een vrij beperkt systeem: het werkt alleen met rechte lijnen. Dus je vult een werkbreedte in, zet punt A en punt B, en rijden maar. Je kunt tien lijnen opslaan. Voor veel werkzaamheden is dit voldoende, dus een mooie instapversie voor een rechtrijsysteem.

Een activatie is niet nodig voor deze basisversie Autotrac. Wel moet de trekker voorzien zijn van gps-voorbereiding (€ 3.490). Ook heb je er een gps-ontvanger voor nodig (€ 3.300 voor een SF1-ontvanger).

Wie uitgebreider wil, kan een standaard G5-scherm bijbestellen (à € 2.500). In dat geval heb je ook een activatie nodig (€ 2.500). Dan heb je een groter beeldscherm waarbij je ook allerlei lijnen kunt opslaan. Je kunt het scherm tevens gebruiken voor Isobus-weergave en – mits de juiste activatie – ook voor sectieafsluiting (à € 1.700) of variabele dosering.

Een mini-gps-systeem in het dashboard. Dit kan tot tien lijnen opslaan, en werkt alleen met rechte AB-lijnen.

Een mini-gps-systeem in het dashboard. Dit kan tot tien lijnen opslaan, en werkt alleen met rechte AB-lijnen.

Nieuw dak met led-zwaailamp

Aan de buitenkant valt nog op dat John Deere het dak heeft vernieuwd, nu met geïntegreerde werklampen. Opvallend is de led-zwaailamp die we kennen van de Amerikaanse trekkerseries – maar dan niet geïntegreerd. De ontvanger is trouwens uit het midden geplaatst vanwege het optionele panoramadak voor een voorlader.

Expert Alerts voorspelt storingen

Tot slot: de 5M is voortaan ook voorzien van Expert Alerts. Dat zijn algoritmes die geschreven zijn op basis van eerder opgedane informatie en machinedata. Daarmee kan software voorspellen of er een storing aan zit te komen. Zo kan Expert Alerts voorspellen of een dynamo kapotgaat als deze volgens de machinedata steeds minder stroom opwekt.

Het systeem voorkomt niet dat componenten kapotgaan, maar wellicht wel gevolgschade. Het maakt reparaties vooral planbaar en kan stilstand te voorkomen.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Landini’s Trekker 4.120 super stabiel op steile hellingen

Landini heeft zijn rupstrekker geüpdatet. Trekker4 is nu uit te rusten met nieuwe rubberen tracks met trekkerband-nokkenpatroon.
Afbeelding artikel

Compacttrekker TYM T78 prima geschikt voor eenvoudige klus

TREKKER maakt een proefrit met de Zuid-Koreaanse compacttrekker T78 en bekijkt prototype T130 eens goed van dichtbij.
Afbeelding artikel

Virtuele proefrit met New Holland T4 Electric Power via Microsoft Touchcast

Met het Touchcast-platform van Microsoft creëert New Holland een interactieve showroom waarin je een realistische weergave van de de T4 Electric...