fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zijn achterladers nog steeds te koop?

Een achterlader van Tjalma. Achterladers zijn makkelijk af te bouwen en aanbouwdelen aan de trekker zijn niet noodzakelijk. Bovendien zijn achterladers relatief goedkoop in aanschaf. - Foto: Bob Karsten

Achterladers zijn al lang geen bestsellers meer, maar ze worden nog steeds verkocht. Ook in Nederland. TREKKER inventariseert de stand van zaken.

Achterladers zijn een alternatief voor voorladers. Voordelen: makkelijk af te bouwen, geen aanbouwdelen aan de trekker noodzakelijk en relatief goedkoop in aanschaf. Bovendien brengt een achterlader het gewicht over op de achterwielen van de trekker. Die houdt daardoor meer grip en spoort minder in.

Een voorlader geeft een zware belasting op de vooras en maakt het sturen zwaar. Dat is een bezwaar van een voorlader op een tweewielaangedreven trekker, zeker als die geen stuurbekrachtiging heeft. Tot omstreeks de jaren tachtig van de vorige eeuw was dat type op veel boerenbedrijven de trekker waarmee het werk werd gedaan.

Een nadeel van een achterlader aan een standaard trekker is dat de chauffeur steeds achterom moet kijken. De trekkers werden zwaarder, kregen stuurbekrachtiging en aangedreven voorassen met grote wielen. Voorladerfabrikanten bedachten snelkoppelsystemen om de laadarmen snel aan- en af te bouwen. Daarnaast was er de opkomst van heftrucks, shovels en verreikers. Door dat alles werd de markt voor achterladers steeds kleiner.

Opkomst en ondergang achterladers

De in Nederland bekendste en met afstand meest verkochte achterlader is die van machinefabrikant Wifo. De fabrikant levert ze door teruglopende belangstelling al sinds 2012 niet meer.

Fendt verraste de wereld in 2012 met zijn Cargo R-achterlader. Feitelijk een adapterbok voor een standaard Fendt-voorladerarm, specifiek bedoeld voor de 800- en 900-serie trekkers van dat moment. In combinatie met een omkeerinrichting werd de trekker dan min of meer een shovel, al was hij als echte grondverzetmachine niet zo geschikt. Voor de 800- en 900-serie trekkers was geen voorlader beschikbaar, waardoor de achterlader een alternatief was. Een achterlader heeft veel oversteek, maar met een lange arm achter de trekker is het extra opletten met manoeuvreren. De belangstelling voor de Fendt Cargo R, zoals de adapterkit werd genoemd, was in de praktijk zeer gering. In 2015 verdween hij weer uit het programma.

In Nederland bouwde loonwerker Ronald Bos al vóór die tijd een telescooparm als achterlader voor zijn Fendt 936, aangezien voor die trekker destijds geen voorlader leverbaar was. Bos heeft de achterlader nog steeds en gebruikt hem af en toe ook nog, maar inmiddels werkt hij meestal toch met een voorlader.

In 2012 introduceerde Tjalma een achterlader met telescopische laadarmen, gericht op de Valmet-trekkers met TwinTrac-omkeerinrichting. Voor beter zicht werd dat in 2019 een versie met centrale telescooparm. Met 3.500 kilo hefvermogen en 4 meter reikhoogte een flinke achterlader, die in transport relatief compact inklapt. Technisch een goed product, maar in de praktijk was er te weinig belangstelling voor, laat Tjalma weten.

Compacte versies nog steeds te koop

Compact achter de trekker inklappen, dat is het kenmerk van de achterladers die momenteel nog op de markt zijn. Met de opkomst van fronthefinrichtingen worden die ook wel in de fronthef gemonteerd.

ZHE importeert Ilmer-achterladers die vrij specifiek voor smalspoortrekkers zijn ontworpen. Deze worden vooral in de tuinbouw en fruitteelt verkocht.

Lozeman importeert Bonatti-achterladers die vooral in de groenvoorziening hun toepassing vinden. Bijvoorbeeld in combinatie met een kleine kniktrekker.

Stef Ter Horst in Hellendoorn (Ov.) is inmiddels drie jaar op de markt met de Turkse Novatar-achterladers.

Novatar KT Single: eigen gewicht 465 kilo, hefvermogen 1.000 kilo, kiphoogte 3 meter, prijs € 3.650.

Novatar KT Single: eigen gewicht 465 kilo, hefvermogen 1.000 kilo, kiphoogte 3 meter, prijs € 3.650.

Ook Fliegl heeft een achterlader in het programma. Net als de Novatar-achterladers worden die meest verkocht bij hobbyboeren en paardenhouders.

Fliegl-achterlader: gegalvaniseerd, eigen gewicht 390 kilo, hefvermogen 1.500 kilo, kiphoogte 3,8 meter, prijs € 4.390. Optie is een elektrisch ventiel voor een tweede functie à € 792.

Fliegl-achterlader: gegalvaniseerd, eigen gewicht 390 kilo, hefvermogen 1.500 kilo, kiphoogte 3,8 meter, prijs € 4.390. Optie is een elektrisch ventiel voor een tweede functie à € 792.

Met een eenvoudige, kleine trekker kun je snel wat hooibalen verzetten of mest scheppen. Als de lader niet nodig is, kun je die snel afkoppelen. Ingeklapt neemt een achterlader ook weinig ruimte in beslag. Van Chinese makelij is de achterlader die Jansen te koop aanbiedt vanuit het Duitse Emlichheim, pal over de grens bij Coevorden. Je hebt dus nog steeds wat te kiezen.

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Quicke introduceert nieuwe N-serie voorladers

Quicke heeft de nieuwe N-serie voorladers voorzien van extra functies, zoals een hydraulische multicoupler voor simpel aan- en afkoppelen van hulpstukken.
Afbeelding artikel

New Holland introduceert TH6.26-verreiker met 5,80 meter hefhoogte

New Holland heeft zijn TH-serie verreikers uitgebreid met model TH 6.26. Dit nieuwe model heeft een maximale hefhoogte van 5,80 meter.
Afbeelding artikel

Heus Tractors introduceert Eurotrac-verreiker

Het eigen merk Eurotrac van Heus Tractors heeft een compacte verreiker ontwikkeld met 2.500 kg hefvermogen en een hefhoogte van 5,68...