fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Klassieker Steyr 8140 na brand uit de as herrezen

Als tweewiel-aangedreven trekker werd de Steyr 8140 maar weinig geleverd. Deze klassieke trekker van Jo van Wijlick is nieuw in Oostenrijk verkocht en daarna via onbekende weg naar Nederland gekomen. De trekker was al deels gesloopt, want hij had een flinke brandschade. - Foto's: Hans Prinsen

Gepensioneerd monteur Jo van Wijlick in Maasbree (L.) restaureerde deze Steyr 8140 nadat de klassieke trekker flinke brandschade had opgelopen. Daarmee is deze relatief zeldzame trekker gered.

De Oostenrijkse trekkerfabrikant Steyr zette de Steyr 8140 in 1977 als nieuw model in de 80-serie in de markt. Die stond genoteerd voor 120 pk en was zowel met twee- of als vierwielaandrijving leverbaar.

Feitelijk is de 8140 de opvolger van de 1400, die in 1974 als zwaarste trekker bij Steyr op de markt kwam. De 1400 had al de vormgeving en de cabine die voor de 80-serie de standaard werd. Van de 8140 zijn er meerdere in Nederland verkocht. In die tijd werden trekkers in deze pk-klasse in overgrote meerderheid al met vierwielaandrijving verkocht.

De 80-serie was bij Steyr de opvolger van wat de Oostenrijkse fabrikant eerder de Plus-Reihe noemde. Tegelijk met de introductie van de 8140 werd de 8160 met 140 pk als zwaarste in de serie voorgesteld.

Cabine was belangrijke vernieuwing

Vooral de cabine was een belangrijke vernieuwing door de nieuwe 90 dB(A) OECD-geluidnorm die van kracht werd. De stuurhut stond op rubberen blokken, had een vlakke bodem, een vrij royale stoel voor de bijrijder en de schakelpoken aan de rechterkant van de cabine.

De 8140 is tot 1982 geproduceerd en heeft daardoor niet de cabine met volledig glazen deuren, die in 1987 als SKII op de markt kwam. Het was nog de tijd van een volledig metalen motorkap en spatborden en cabinedeuren die aan de voorzijde scharnieren.

Lees verder onder de foto’s

De cabinedeur scharniert aan de voorkant, en je kunt hem vastklikken in een rubber aan de steun van de spiegel en breedteverlichting.

De cabinedeur scharniert aan de voorkant, en je kunt hem vastklikken in een rubber aan de steun van de spiegel en breedteverlichting.

Eigen motoren, eigen transmissies

Lange tijd was Steyr een grotendeels in Oostenrijk geproduceerde trekker. De fabrikant maakte zowel motoren als transmissies, al is in de beginperiode bij de kleine trekkers ook met ZF-transmissies gewerkt.

In 1975 sloot Steyr een overeenkomst met motorenfabrikant Deutz om over en weer transmissies te leveren. Wat de 80-serie betreft: tot en met de 8120 paste Steyr Deutz-transmissies toe. Voor de zwaardere modellen was er een eigen transmissie, die tevens voor een aantal typen aan Deutz is geleverd. Dus ook de 8140 en zijn opvolger 8150 hebben een Steyr-transmissie en -motor.

Het kloppend hart: de zescilindermotor van het fabricaat Steyr. Kenmerkend is het zware, gegoten onderblok dat meteen als chassis dient.

Het kloppend hart: de zescilindermotor van het fabricaat Steyr. Kenmerkend is het zware, gegoten onderblok dat meteen als chassis dient.

De aangedreven voorassen kwamen bij Sige vandaan. De zescilinders van Steyr kenmerkten zich onder andere door een vrij zwaar gietijzeren onderblok, waardoor de motor goed bestand was tegen de krachten en als chassis kon dienen. De 8140 had nog geen gesynchroniseerde groepenschakeling. Dat zou pas gebeuren bij de introductie van de SKII-cabine.

De achterbrug van eigen makelij met het ingegoten Steyr-logo. Duidelijk herkenbaar is de mechanische bediening van de trekkrachtregeling.

De achterbrug van eigen makelij met het ingegoten Steyr-logo. Duidelijk herkenbaar is de mechanische bediening van de trekkrachtregeling.

Nieuwe cabines

Eind 1982 verving Steyr de 8140 vervangen door de 8150. Vrijwel dezelfde trekker, maar nu met een turbo goed voor 135 pk en vanaf dat moment ook alleen nog met 4wd leverbaar. Tegelijk kreeg die ook een vooras met sperdifferentieel en waren er verbeteringen in het interieur van de cabine.

Het onderste deel van de cabinedeur was nog steeds gesloten. In de praktijk soms een nadeel, omdat het de chauffeur het zicht op het achterwiel enigszins ontnam. De SKII-cabine had ook een deur aan de rechterzijde. Eerder zat rechts een gesloten zijkant. Het cabinedak en de verlichting werden gewijzigd.

Voor zijn tijd (en ook nu nog) heeft de Steyr 8140 een ruime cabine met een vlakke vloer. Hangende pedalen en het schakelen met een pook aan de rechterkant.

Voor zijn tijd (en ook nu nog) heeft de Steyr 8140 een ruime cabine met een vlakke vloer. Hangende pedalen en het schakelen met een pook aan de rechterkant.

Een belangrijk praktisch punt was het verdwijnen van de brandstoftank achterop. Dat was met 197 liter een royaal grote tank, maar het vullen was met een werktuig in de hefinrichting niet altijd handig.

De tank achterop is bij de SKII-modellen vervangen door een (29 liter kleinere) tank onder de cabine. Met de komst van de SKII verdween ook het 15 liter hydrauliektankje voor de hefinrichting en externe hydrauliek. De transmissie werd het reservoir voor de hydrauliek. Daardoor was er behoorlijk meer olie voor externe functies beschikbaar, zoals een kipwagen.

Kenmerkend voor de Steyr-modellen met de SK I-cabine is de brandstoftank achterop. Bij de SK II-cabines is de tank onder de cabine geplaatst.

Kenmerkend voor de Steyr-modellen met de SK I-cabine is de brandstoftank achterop. Bij de SK II-cabines is de tank onder de cabine geplaatst.

Opties Steyr 8140

De 8140 had standaard 4.500 kilo hefvermogen; hulpcilinders voor 6.500 kilo was een optie. De maximale rijsnelheid van 32 kilometer per uur was in 1977 conform wat de meeste concurrenten aanboden.

De basis was een transmissie met 4 versnellingen. Met drie groepen gaf dat 12 versnellingen vooruit en vier achteruit. Optie was een hoog-laagschakeling, die het aantal versnellingen verdubbelde naar 24V/8A.

Ook een kruipbak was verkrijgbaar, resulterend in 3V/12A. De kruipbak gaf vooruit een snelheid van minimaal 400 meter tot maximaal 1 kilometer per uur en achteruit van 700 meter per uur tot maximaal 1,84 meter per uur. In 1986 is het 150 pk sterke model 8165 voorgesteld, maar pas in 1988 werd een 40 kilometer per uur-transmissie toegepast.

Auteur: Martin Smits

Geïnteresseerd in een oldtimer Steyr? Kijk op Traktorpool.nl

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

De grootste trekker ter wereld? Dat wordt deze Chamberlain

Als het aan het Australische Tracmach ligt, is niet de Big Bud 747 maar de Chamberlain 40K de grootste trekker.
Afbeelding artikel

Oldtimer-liefhebber: ‘Fordson Super Major met voorwielaandrijving dun gezaaid’

Oldtimer-liefhebber Gerard Schoenmakers is de trotse eigenaar van een Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving en rijdt er graag mee.
Afbeelding artikel

VIDEO | Oldtimer Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving

Met deze Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving rijdt Gerard Schoenmakers uit Emmen (Dr.) graag naar ploegwedstrijden.
Beheer
WP Admin