Zo werkt Connect Room van Case IH en Steyr
Trekkermerken Case IH en Steyr maken gebruik van Connect Room. Daarmee volgen dealers de machines op afstand en kunnen ze online service verlenen. Maar hoe werkt Connect Room eigenlijk?
In oktober 2022 bouwde Case IH-dealer Oosterhof in Roodeschool (Gr.) de eerste zogenoemde Connect Room van de Benelux. Het is een servicehub van machinefabrikant CNHi. De dealer kan de machine op afstand volgen en online zien of hij storingen moet oplossen of service verlenen. Volgens eigenaar Erwin Oosterhof is het digitaal (op afstand) monitoren van trekkers de toekomst.
De chef-werkplaats is met Connect Room altijd verbonden met Case IH– en Steyr-trekkers in de regio en krijgt de fout- en onderhoudsmeldingen op zijn computerscherm te zien. Is een melding geel van kleur dan is het enkel een ‘onschuldige’ waarschuwing. Een grijsgekleurde melding betekent dat op korte termijn onderhoud moet worden uitgevoerd. Rood staat voor een acuut probleem waarbij direct actie geboden is.
Lees verder onder de afbeeldingen
Dealers van reactief naar proactief
De intentie van Case IH is dat dealers van een reactieve naar proactieve benadering gaan bij het ondersteunen van klanten. Oftewel: de chef-werkplaats kijkt online mee in de machine-instellingen van de trekker en waarschuwt de klant als er problemen zijn die acuut moeten worden opgelost, of dat hij de trekker moet inplannen voor een servicebeurt.
Met het Connect Room-systeem zijn dealers in staat om snel te handelen. De verbonden trekkers beschikken over AFS-software. AFS staat voor Advanced Farming Systems. Met deze software kun je gegevens over precisielandbouw die met AFS-apparatuur zijn verzameld beheren, bekijken en bewerken.
De Connect Room is een ruimte met meerdere beeldschermen waar de chef-werkplaats kantoor houdt. Op computerscherm 1 staat de planning van de werkplaats. Scherm 2 toont een Google Maps-kaart met daarop stipjes waar de trekkers op dat moment staan of rijden. Op computerscherm 3 staan de servicemeldingen. Tevens is dit scherm bedoeld om onderdelen op te zoeken. Bij Oosterhof is het chef-werkplaats Peter Evenhuis die als meest ervaren kracht deze functie op zich heeft genomen.
Service verlenen en stilstand voorkomen
Behalve dat Connect Room proactief inzicht geeft in de reparatie- of onderhoudsstatus, is er een ander belangrijk doel dat Case IH hiermee wil bereiken. En dat is dat het gehele proces van afleveren, serviceverlening en onderhoud eenvoudiger wordt. Een dealer kan in een handomdraai op afstand een diagnose van de trekker stellen, verbinding maken met het display van de trekker en actie ondernemen zonder de locatie te verlaten. De dealer kan tevens de trekker in goede staat houden zonder dat de gebruiker zijn werk op het land hoeft te onderbreken. Stilstand wordt op deze manier zo veel mogelijk voorkomen.
Vanwege privacyoverwegingen ondertekent de klant een Eula-overeenkomst (End-users license agreement). Hiermee verleent hij of zij toestemming dat een door hem gekozen dealer zijn trekker mag monitoren. De klant krijgt vervolgens ook zelf een AFS-account en kan dus meekijken.
Door de aanschaf van een connectiviteitsmodem is het systeem ook op oudere trekkers te bouwen (kosten circa € 1.200). Het service-abonnement is de eerste drie jaar na aanschaf van een Telematica-trekker gratis. Daarna wordt jaarlijks € 150 in rekening gebracht.
Machines 24/7 onder bewaking
Chef-werkplaats Peter Evenhuis is blij met de Connect Room. In slechts negen maanden tijd heeft de dealer al 35 trekkers verbonden en dus op de digitale kaart gezet. Een mooi resultaat. Door al die hightech oplossingen wordt het verlenen van preventief onderhoud en service beter, volgens de chef-werkplaats. Zodra op de computer of telefoon een waarschuwing binnenkomt, kan hij direct actie ondernemen en staat de trekker zo kort mogelijk stil. Connect Room bewaakt de status van de machines 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Een praktijkvoorbeeld. Afgelopen zomer kwam een e-mail binnen op de telefoon van de chef-werkplaats evenals een sms (zie afbeelding hierboven). Er bleek wat aan de hand met een trekker. Die stond op een warme dag voor de beregeningspomp en werd te warm. Omdat er geen chauffeur in de buurt was, had niemand dit in de gaten. De dealer ontving een waarschuwing en zocht direct contact met de klant. Vervolgens is de trekker nagekeken en is de radiateur schoongeblazen.
Zo werkt Connect Room in de praktijk
We kijken mee hoe het in de praktijk werkt. Wanneer de chef-werkplaats op de computer de locatie van een Case Puma 150 opvraagt, opent een hulpscherm met gegevens van de trekker. Hij staat op dat moment in de schuur van de klant en heeft 476 motoruren gedraaid. De code die daarbij verschijnt, zegt dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt. De dealer benadert de klant om een afspraak te maken.
Op de portal, een speciale webpagina van Case IH, krijg de chef-werkplaats een lijst te zien van wat er precies met deze Puma 150 moet gebeuren. Hij klikt op de trekker, ziet een sleuteltje verschijnen, klikt daarop, en dan komt die lijst met onderhoudspunten naar voren (zie afbeelding). Dit overzicht print hij uit en legt het neer bij de monteur die de onderhoudsbeurt uitvoert. De monteur weet dan precies wat er moet gebeuren en welke filters hij moet klaarleggen.
Ontzorgen
Oosterhof stelt dat zo’n 95% van de klanten die ‘connected’ zijn, positief is over deze digitale manier van toezicht houden. Klanten hoeven zelf niet meer te controleren of hun trekker een onderhoudsbeurt nodig heeft. Dat spaart tijd en energie. Bovendien weet de dealer precies wat de staat van de trekker is, welke storingen deze heeft gehad en welk onderdeel aan vervanging toe is.
Auteur: Annelies Bakker