Tractorpullingteam Schluckspecht barst van de creativiteit
Stefan Heuel kreeg van zijn stiefmoeder in 2012 als verjaardagscadeau een kaartje voor tractorpulling Füchtorf (D.). Echt wat voor Stefan, zo dacht zij. Stefan, niet van boerenkomaf, wist niet dat zoiets bestond. Zijn stiefmoeder had gelijk, sindsdien is hij besmet met het trekkertrekvirus.
Duitser Stefan Heuel bestiert in het Duitse Sauerland aluminiumgieterij Heuel met 100 medewerkers. Opgericht in 1955 door zijn opa, zwaait hij nu samen met zijn neef de scepter. Stefan is verantwoordelijk voor de productie, zijn neef doet de handel.
Hoofdproduct zijn aluminium dakpannen in 150 verschillende uitvoeringen. Die zijn uitwisselbaar met standaard dakpannen, om zonnepanelen op te bevestigen. Alle mallen en persen vervaardigen ze in eigen beheer, op een mooi machinepark aan draai- en freesbanken.
De robots die het vloeibare aluminium in de mallen gieten, programmeert de werktuigbouwkundig ingenieur zelf. Kennis en gereedschap te over om een tractorpuller te bouwen.
Inspiratie uit dragracewereld
Na jaren oriënteren bouwde Stefan een machine voor de 600 kilo Modified, een klasse ónder de minipullers zoals wij die in Nederland kennen. Een klasse in de trekkertrek met een grote vrijheid in aandrijving met veel variëteit en hoge vermogens. Stefan vertelt: “Op Youtube zag ik heel wilde dingen bij dragracing met personenauto’s. Een Volkswagen VR6 maakt daar met turbo en methanol zo’n 1.000 pk! Dat leek mij wel wat.”
De 2,8 liter zescilinder past mooi in het reglement, je mag tot maximaal 3 liter met turbo rijden. Natuurlijk moest er elektronisch motormanagement op komen voor ontsteking en inspuiting, want de techneut is gek van knutselen met elektronica en programmeren.
Een kleine Garrett GT40 turbo zorgt voor de lucht. Verstuivers uit een LNG-motor blijken zeer geschikt voor het injecteren van methanol in de motor. Zwaardere ontstekingen van een direct ingespoten Volkswagen TFSI-motor ontsteken het mengsel. Dit bouwde hij op de standaard VR6-motor, die voor het eerste seizoen niet eens uit elkaar ging!
De aandrijflijn bestaat uit een achteras van een Suzuki Samurai met eindvertragingen van de vierwielaandrijving van een lichte trekker. Dit alles staat op een aluminium frame met stalen rolkooi.
In 2018 kwam de eerste Schluckspecht (Duits voor zuipschuit) tot leven. Vervolgens maakte Stefan de motor met makkelijk te verkrijgen tuningscomponenten sterker en betrouwbaarder.
Transmash V12: veel motor voor weinig
Stefan kreeg zin in wat groters. Iets met één dikke motor, gestapelde motoren vindt hij niks. Allisons en Griffons zijn te duur, en zo kwam de puller bij de Russische Transmash V12 terecht. Deze motoren zijn in verschillende uitvoeringen geproduceerd, in staal en aluminium, voor tanks en industrie. En voor een prikkie te koop, reden dat er 18(!) in het magazijn liggen.
De Transmash V12-motoren beschikken over bijzondere drijfstangen: de drijfstang van de ene cilinderbank draait op de krukas, de drijfstang van de andere cilinderbank zit scharnierend met de eerste verbonden. Hierdoor heeft de ene kant een slag van 180 millimeter en de andere kant 184,4 millimeter. Samen met een boring van 150 millimeter geeft dit een cilinderinhoud van maar liefst 39 liter.
De zware krukas heeft geen contragewichten. Tussen beide middelste cilinders, waarvan de zuigers tegelijk naar beneden gaan, ontstaat hierdoor bij hoge toerentallen lagerschade. Reden voor het team om zelf contragewichten te monteren. De achteras moest een Magirus worden met Mercedes-eindvertragingen. Hij kocht Smoking Devil, opgebouwd met exact deze componenten. Zo stond er ineens een Light Modified in de werkplaats, hernoemd tot Schluckspecht Zeraptor.
Lees verder onder de video’s
Zelf printplaten maken
Het ombouwen van de dieselmotor naar methanol is een bijzonder verhaal: “Ik wilde weer iets met elektronisch motormanagement. De gebruikte ECUmaster-computer kon geen twaalfcilinder aan, dus monteerde ik er maar twee, per cilinderbank één. Injectoren groot genoeg voor deze motor waren op dat moment niet te vinden, dus maakte ik ze zelf. Ze vragen meer stroom dan de ECU levert, dus bouwde ik ook een set injectordrivers, een soort relais die wel voldoende stroom levert om de injectoren te schakelen. De printplaten hiervoor zijn ook zelf gemaakt”, lacht de handige knutselaar.
Twee injectoren per cilinder zal Stefan nooit doen: als er eentje kapot gaat, wordt het mengsel zo arm dat de zuiger smelt. Gaat er nu eentje kapot, dan krijgt die cilinder helemaal niks meer en blijft het veilig.
Tankmotor-monteur
Stefan runt de trekkers samen met teamgenoten Alex en Simon. Alex, als lichtste van het stel, rijdt de kleine Schluckspecht. Met hem achter het stuur blijft de trekker onder de 600 kilo. Simon, een Britse oud-militair, sleutelde in het leger aan tankmotoren. Na het leger kwam hij in de gieterij werken. Toen Stefan met Transmash begon, bood Simon zijn diensten aan.
Aandrijflijn optoeren
Met alles wat ze tot nog toe geleerd hebben, wordt het tijd voor een opvolger voor de Schluckspecht Zeraptor. Het rollend chassis van Le Coiffeur dient hiervoor als basis. Hierop stonden voorheen twee hoogtoerige V8-motoren. Nu komt ook op dit chassis een Transmash V12. Een planetair stelsel achter de koppeling verdrievoudigt het toerental, en reduceert het koppel dat het frame belast tot een derde. Het frame zal minder torderen, met hopelijk koersvastere runs als resultaat.
Een originele Transmash heeft het maximum koppel rond de 1.200 toeren liggen. Op de puller moet dit 3.000 toeren worden. Hiervoor gaan ze de koppen ‘flowen’, de luchtstroom optimaliseren. Een eigen testbank hiervoor is in ontwikkeling. Daarnaast krijgt de motor wilde nokkenassen, waarbij de kleppen verder open gaan en langer open blijven. Extra uitdaging hierbij is dat de Transmash dubbele bovenliggende nokkenassen heeft die rechtstreeks de kleppen bedienen. Door het ontbreken van tuimelaars oefenen de nokken een flinke dwarskracht uit op de kleppen. Daarom hebben ze een extra dikke steel. Juist die dikke steel hindert de luchtstroom.
Geschikte injectoren gevonden
De nieuwste ECUmaster-computer EMU Pro 16 is in staat om een twaalfcilinder aan te sturen. Daarnaast zijn de uitgangen voor de injectoren zo sterk dat ze rechtstreeks zware injectoren kunnen bedienen.
Stefan vond grote lng-injectoren uit een vrachtwagen met voldoende opbrengst voor de Transmash. Om de injector te testen, bouwde het team een testbank met opbrengstmeting. Aangestuurd door de ECU heeft de injector hierop al meerdere weken zonder problemen gedraaid.
Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Zuigers volgens bijzonder recept
Heeft de huidige motor nog aangepaste Transmash-zuigers, de nieuwe krijgt eigen zuigers. “Die maken we zelf met een bijzonder procedé dat het midden houdt tussen gieten en smeden. We gieten vloeibaar aluminium in een extreem stabiele gietvorm, onmiddellijk hierna perst een 100-tons pers de binnenmal erin. De druk die dat oplevert bedraagt 500 N/mm2. Het vloeibare aluminium stroomt in de uitsparingen van de binnenmal en koelt daarna zeer snel af. Hierdoor ontstaat een fijnkorrelige structuur met de juiste eigenschappen voor een zuiger”, legt de gietspecialist uit. De zuiger is 1 kilo lichter dan het origineel.
Turbo’s made in Germany
Thomas Mathmann van de Duitse Superstock Dschinni Evolution vroeg om inlaathuizen voor turbo’s te gieten. Stefan is zo vol van techniek dat hij geen uitdaging uit de weg gaat. Dus begon hij te experimenteren. Een mooie video hiervan plaatste hij op het YouTube-kanaal van Schluckspecht, spontaan en vol humor.
Lees verder onder de video
Na het nodige leergeld betaald te hebben, heeft Stefan het proces nu onder controle. Hijzelf giet de huizen, Mathmann doet de nabewerking en verkoop. Komend jaar zal ook in Nederland een trekker met deze turbodelen op de trekkertrek verschijnen.
Auteur: Ruben Fortuin
Lees meer artikelen over tractorpulling op Trekkeronline
Gerelateerde tags: Tractorpulling, Trekkertrek