Innovatieve Galileo CupWheel-band getest op klei in de polder
Als je naar een trekker kijkt die aan het ploegen is met de sterk afgeplatte CupWheel-banden van het Israëlische Galileo, lijkt het of de machine op lekke banden rijdt. TREKKER zag de innovatieve CupWheel-band aan het werk bij WUR Open teelten in Lelystad.
Een rupsband op lucht, dat is het effect van de constructie van de CupWheel-band van Galileo. De ontwikkeling van deze bijzondere banden met een geknikte wang begon twaalf jaar geleden. Toen met een band die zonder luchtdruk kan werken en onder andere wordt toegepast op pivot-regeninstallaties. Ook in de wijnbouw zetten ze op steile hellingen al CupWheel-banden in als alternatief voor een rupstrekker.
In twaalf jaar tijd vond bij Galileo flink wat ontwikkeling plaats, met op dit moment een set 710/70 R38 CW- en 600/65 R28 CW-banden als nieuwste product. De aanduiding CW staat dan voor CupWheel. Het is ook de eerste set banden met deze bijzondere constructie voor zware trekkers.
Het doel van de CupWheel-banden is tweeledig: een lage bodemdruk bereiken en veel trekkracht overbrengen. Veel nokken aan de grond. Bij de juiste combinatie van gewicht en bandenspanning zet de 710/70 R38-band vier nokken aan de grond.
Een bijkomende eigenschap van de constructie van de band is de grote zijdelingse stabiliteit, als je dat vergelijkt met een conventionele luchtband op lage druk. Die waggelt meer op de zijkanten. De CupWheel is in de wang in principe erg stug om voldoende trekkracht over te brengen, maar door het knikken kan de band extreem afplatten terwijl hij in de breedte vrijwel gelijk blijft.
Rupsband op lucht
Bandrups, zo wordt de CupWheel-band ook wel genoemd. En dat is eigenlijk ook wat het is: de bandenmaat en het profiel van de band zijn zoals van een normale trekkerband, maar door de bijzondere constructie van de wangen plat de band enorm af en rolt deze als een luchtkussen over de grond. Zo gedraagt hij zich als een rupsband die niet op wielen maar volledig op lucht wordt gesteund, waardoor de drukverdeling egaal is.
Onderzoekers van WUR Open teelten monteerden de banden 710/70 R38 CW achter en 600/65 R28 CW voor aan een Fendt 820 met vijfschaar wentelploeg om bovenover te ploegen. De bandenspanning is dan 0,55 bar achter en 0,4 bar voor. In de klei op zowel bietenland als tarwestoppel liep dat voortreffelijk, zonder zichtbare wielslip. Daar tekenen we bij aan dat op hetzelfde perceel een trekker op gewone luchtbanden ook goed met de ploeg uit de voeten kon, zonder overmatige wielslip.
Een nauwkeurige vergelijking van de CupWheel-band tegenover een normale luchtband op het punt van optredende wielslip in relatie tot trekkracht is nog niet uitgevoerd, maar de indruk van de eerste praktijkervaring is positief in het voordeel van de CupWheel-band. Anderzijds, ook al is het nauwelijks zichtbaar en moeilijk te meten: ook een CupWheel-band heeft enkele procenten slip als je er flink mee trekt. De wetten van de natuurkunde leren dat een band een zekere wielslip nodig heeft om door wrijving in het contactoppervlak van band en bodem trekkracht over te kunnen brengen.
Lees verder onder de video
Bandenspanning luistert nauw
Voor optimale prestaties is de juiste bandenspanning kritisch. Dat geldt bij iedere band, maar bij de CupWheel-band is die nóg kritischer. Een tiende bar kan het verschil maken. Tijdens de test is op enig moment de bandenspanning daarom nog met 0,05 bar verhoogd. Volgens de specialisten van Galileo is het een bekend fenomeen dat de band na enige tijd wat soepeler wordt en je de bandenspanning iets moet verhogen. Warm worden doet de band niet, maar het karkas wordt toch wat soepeler door het gebruik. De kunst is om de bandenspanning zo te kiezen dat de velg de wang van de band net niet raakt.
De CupWheel is geen transportband, maar je kunt er prima mee over de weg. Omdat de band zo extreem afplat en met de velg bijna op de wang drukt, moet de bandenspanning bij transport boven 10 kilometer per uur wel flink omhoog. De bandentabel gaat tot 1,2 bar en dan heeft de band bij 40 kilometer per uur nog een draagkracht van 5.800 kilo. Een Alliance VF 710/70 R38 zit dan op een draagkracht van rond 6.000 kilo.
Vergelijking van bandentabellen leert dat de CupWheel-band, wat betreft draagkracht in relatie tot bandenspanning, in dezelfde range zit als een VF-band. In transport zal de band niet het comfort hebben van een gewone luchtband, maar dat verschil is betrekkelijk klein. Vergeleken met een rupstrekker is de CupWheel-band voor het comfort een verademing.
Verder testen
De eerste indruk van de CupWheel-band is veelbelovend, maar er is meer praktijkervaring nodig om tot een definitief oordeel te komen. Hoewel er in eerste instantie geen aanwijzingen zijn voor zorgen, is de levensduur van de band een vraag die alleen langdurige inzet in de praktijk kan beantwoorden.
Tot nog toe is er met de CupWheel-band alleen bovenover geploegd. 710 breed is eigenlijk ook te breed om in de voor te rijden. Maar wanneer een CupWheel-band door de voor rijdt, zal er veel losse grond in de diepe vouw in de zijkant komen. Door het extreme afplatten zal de band die grond ook wel weer naar buiten drukken. Of dit toch een probleempunt is? Ook daar zal uitgebreidere praktijkervaring het antwoord op moeten geven.
De eerste set banden is geleverd door Bevri Banden Zeewolde, onderdeel van importeur Heuver. Heuver Groothandel in Hardenberg is importeur voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het haalde meerdere testsets naar Nederland om ervaring op te doen. Volop te koop zijn de banden nog niet, het gaat op dit moment om een testserie. De prijsindicatie voor deze banden: in de orde van grootte van dezelfde maat in het topsegment van de reguliere trekkerbanden.
Auteur: Martin Smits
Gerelateerde tags: Banden, Bandrupsen, Bodemverdichting