fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Egide Vandevelde: ‘New Holland laat waterstof voorlopig links liggen’

"Met het Fuel Cell Hydrogen-concept werkten we met een brandstofcel, dat waterstof direct omzet in elektriciteit. Een brandstofcel kan slecht tegen trillingen. Wat ons betreft is waterstof daarom geen oplossing voor mobiele voertuigen”, zegt Egide Vandevelde, Business Director bij CNH Industrial. - Foto: New Holland

Machinefabrikant New Holland volgt een ‘Clean Energy Leader Strategy’. Ofwel: de fabrikant wil vooroplopen als het gaat om alternatieven voor diesel. Kleine voertuigen worden elektrisch, voor grotere is dit methaan of een hybride oplossing. “Waterstof is voorlopig geen oplossing”, aldus Egide Vandevelde, business director bij CNH Industrial. Een interview.

In 2009 zette New Holland nog in op waterstof. Waarom komt waterstof niet meer voor in deze strategie?

“Waterstof is duur. En de autonomie, dus hoe lang je kunt werken op één tankbeurt, is beperkt. Met het Fuel Cell Hydrogen-concept werkten we met een brandstofcel, wat waterstof direct omzet in elektriciteit. Die techniek kostte toen € 200.000 per stuk. Dat zou op termijn zakken naar € 50.000, maar dat is nog niet gebeurd. Daarbij kan een brandstofcel slecht tegen trillingen. Wat ons betreft is waterstof daarom geen oplossing voor mobiele voertuigen.”

Hoe zit het met de samenwerking met Blue Fuel Solutions, waarbij waterstof wordt ingespoten in een dieselmotor, en de zogenoemde H2 Dual Power-trekker rijdt op een mengsel van beide?

“New Holland blijft actief in dat project. De trekker is echter nog niet volledig CO2-vrij. Wij zien het daarom als een transitietechniek.”

Dus tot 100 pk ligt de focus op elektrisch, daarboven methaan. Waarom die keuze?

“Vooral vanwege de energiedichtheid. Om 600 liter diesel te vervangen, heb je nu een accu nodig met 10.000 liter inhoud. Richting 2030 zal dit verbeteren, maar kleiner dan 4 m3 wordt het gewoon niet. Daarvoor is geen ruimte op een trekker. Daarom kiezen we voor elektrificatie tot ongeveer 100 pk. In die klasse is minder energie nodig voor één werkdag.”

Hoe ziet de ontwikkeling eruit bóven die 100-pk-grens?

“Daarin zetten we in op methaan, en liever zelfs biomethaan. We hebben nu bijna een270 pk sterke trekker klaar die, als er een range extender voorop hangt, een hoeveelheid gas meeneemt wat overeenkomt met 220 liter diesel. Die komt in 2025 op de markt. De volgende stap is dan vloeibaar methaan (LNG). Dat komt met nieuwe uitdagingen, zoals dat het moet worden bewaard met -163 graden. Maar de energiedichtheid is ongeveer tweemaal zo groot als met CNG. We verwachten de eerste hiervan in 2026 te kunnen verkopen.”

En wat wordt bedoeld met een hybride oplossing?

“Dan moet je denken aan een combinatie van een methaanmotor met een generator die elektriciteit opwekt. Zover zijn we nog niet.”

Auteur: Bob Karsten

Lees ook: Alternatieve energiebron voor dieselmotor in trekker: hoe bevalt dat?

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Consortium PoWer project met motorenfabrikant Deutz richt zich op waterstofmotor

Motorenfabrikant Deutz is betrokken bij PoWer project, dat zich richt op de verdere ontwikkeling van waterstofmotoren in de (land)bouw.
Afbeelding artikel

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr.
Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...