fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

FOTO | Braziliaanse mechanisatie toont eigen gezicht op Rural Show Coopavel

Een groep TREKKER-lezers bezocht samen met Trekkerreizen.nl in februari de grootste landbouwbeurs van Brazilië: de Rural Show Coopavel. Daar zagen ze verschillen tussen de Braziliaanse mechanisatie en de Nederlandse, maar zeker ook overeenkomsten. - Foto's: Trekkerreizen.nl

De grootste landbouwbeurs van Brazilië is de Rural Show Coopavel in Cascavel, in de staat Parana. Groot slaat niet zozeer op het 72 hectare grote beursoppervlak of de 600 standhouders, maar vooral op het bezoekersaantal. Dat bereikte dit jaar een recordhoogte van 391.000. Een groep TREKKER-lezers bezocht samen met Trekkerreizen.nl begin februari deze landbouwbeurs. De groep zag verschillen tussen de Braziliaanse mechanisatie en de Nederlandse, maar ook overeenkomsten.

De Braziliaanse trekkermarkt is groot, met ruim 44.000 verkochte trekkers in 2021. De voorspelling is dat dit aantal verder oploopt, tot 62.000 stuks in 2028. Marktleider is John Deere, met een marktaandeel van meer dan 30%. De techniek van de trekkers loopt sterk uiteen. Transmissies in Brazilië variëren van simpele handgeschakelde bakken, tot de traploze transmissie, zoals in deze Valtra. De emissieniveaus voor uitlaatgassen liggen rond de Nederlandse Fase 3A of minder.

Het areaal soja en korrelmais in Brazilië bedroeg in 2023 ruim 65 miljoen hectare. Ter vergelijking: het totale akkerbouwareaal in Nederland bedroeg ruim een half miljoen hectare. In Brazilië wordt het meeste graan gezaaid zonder voorgaande grondbewerking. Daarbij is de beheersing van het onkruid een belangrijke uitdaging. Naast zaai- en oogstmachines is de spuitmachine dan op veel bedrijven de belangrijkste machines. Er zijn veel zelfrijders op de markt. Daarvan worden de meeste in Brazilië zelf gebouwd. Zoals deze Kuhn Fighter 3000. Deze heeft een 3.000 liter grote tank, een 36 meter boom en een MWM motor met 198 pk.

Het meeste graan gezaaid zonder voorafgaande grondbewerking (no-till). In Brazilië gebeurt dat vaak om bodemerosie door afspoeling te voorkomen. Jacto is een van de lokale fabrikanten. De Lumina 300 is Jacto's nieuwe zaaimachine. Deze kan variabel zaaien en kunstmest toedienen. De zaaielementen zijn per element uit te schakelen. Ze zijn elektrisch worden aan te drijven. De werkbreedte is 8 of 9 meter. Daarmee is deze machine geschikt voor de kleine en middelgrote Braziliaanse bedrijven. Voor de grote bedrijven toonde Jacto al eens een zelfrijdende zaaimachine. De diesel-elektrische aandrijving hiervan is echter nog niet praktijkrijp en wordt verder getest.

John Deere is ook bij de maaidorsers marktleider in Brazilië Van de 5.766 maaidorsers die er in 2020 werden verkocht, verkocht John Deere bijna 40%. Het zijn niet alleen grote maaidorsers. De X9 staat bijvoorbeeld niet op de beurs, wel deze S440. Het is een kleine rotormaaidorser, met rotor van 313 cm lang en een diameter van 61 cm. Ter vergelijking: de kleinste S in Nederland heeft een rotor met dezelfde lengte, maar met een diameter van 72 cm. Het maximale motorvermogen van de 6,8 liter John Deere-motor in de S440 is 260 pk. De graantank heeft een inhoud van 6.500 liter. De maximale maaibordbreedte is 7,5 meter.

Ook veel kunstmeststrooiers zijn gebouwd als zelfrijder, zoals deze Jan Spartlancer 6200. Jan is een Braziliaanse fabrikant van overlaadwagens, spuitmachines, zaaimachines en kunstmeststrooiers. De Nederlander Johannes Rauwers stond ooit aan de basis van deze fabrikant. De Spartlancer 6200 heeft een bakinhoud van 6.000 kg. Het leeggewicht is 10 ton. De strooibreedte is maximaal 42 m. De strooier wordt aangestuurd door Trimble. Er ligt een MWM-motor in, met een vermogen van 260 pk.

Stara is eveneens een Braziliaanse fabrikant met een Nederlandse achtergrond. Stara produceert vooral zaai- en spuitmachines. Een bijzondere machine is deze Imperador 3.0. Het is een combinatie van spuit, kunstmeststrooier en zaaimachine. Bijzonder is de ophanging van de boom in het midden van de machine. De boom dient als spuitboom, maar ook als ophanging voor de pneumatische verdeling van kunstmest en zaaizaad. Stara produceert hoogwaardige techniek, met eigen precisielandbouw en telemetrie. De spuitmachine heeft een individuele dopafsluiting, eigen lucht-vloeistofdoppen en recirculatie. De tankinhoud is 2.500 liter, de bakinhoud 3.000 liter. Aan boord ligt een 223 pk sterke Cummins-motor.

Bij Massey Ferguson staat wel een 8S op de stand, maar nog geen 9S. Evenmin een 7S. In plaats daarvan wel deze 7719 Dyna-6. Het bijzondere hier aan is dat deze niet wordt gebouwd in de eigen MF-fabriek in Canoas, maar in de Valtra-fabriek in Mogi das Cruzes. Massey Ferguson heeft een marktaandeel bij de trekkers van 17%. Ook MF levert zaaimachines, maaidorsers en spuitmachines.

Valtra heeft al heel lang een eigen productielocatie in Brazilië. Het bouwt daar modellen die wij in West-Europa niet kennen, vooral in de vroegere Valmet-kleur. Een voorbeeld is deze BH194 HiTech. Het is een trekker met een 6,6 liter zescilinder Agco Power-motor, met een vermogen van 195 pk. Transmissie is een 18V/18A met drietraps powershift en powershuttle. Standaard wordt de trekker geleverd met diagonaalbanden. Achter de trekker hangt een Valtra-zaaimachine. In Brazilië levert Valtra een veel breder pakket dan hier, met ook maaidorsers en zelfrijdende spuitmachines. Bij de trekkers heeft Valtra nog een marktaandeel van 15%. Dat is in het verleden wel eens hoger geweest.

Ook Fendt is aanwezig op de Braziliaanse markt, maar het produceert er nog geen trekkers. De fabrikant begon in 2019 in de staat Mato Grosso en heeft nu ook enkele dealers in Parana. Fendt levert alleen rupstrekkers en trekkers in de 1000-serie. Op de achtergrond de Momentum-zaaimachine. Die wordt door Agco in Brazilië ontwikkeld en gebouwd. Agco maakt daarbij gebruik van de techniek van zijn Amerikaanse dochteronderneming Precision Planting. De Momentum-zaaimachines zijn leverbaar als Fendt, Massey Ferguson en Valtra.

Robotisering en autonomie is op de beurs geen groot thema. Een van de weinige autonome voertuigen is deze boomgaardspuit van Jacto. De veiligheid rond de machine moet komen van sensoren en camera’s aan voor en achterkant. Uiteraard heeft de machine telemetrie. Aan boord ligt een traditionele Fase IIIA Cummins-diesel.

De Prometeon Tyre Group bestaat sinds 2017. De bandenfabrikant is een spin off van Pirelli Industrial. Prometeon Tyre produceert banden voor transport, off road en landbouw onder verschillende namen. Het heeft vier productielocaties, waarvan twee in Brazilië. Daar produceert het bedrijf onder meer landbouwbanden onder de naam Pirelli. Een groot deel van het gamma is nog diagonaal. Op de beurs zien we echter ook deze IF-banden voor het gebruik in rijenculturen of spuitpaden. Deze band heeft de maat IF380/90R42.

Over banden gesproken. Bij ons onvoorstelbaar: een drijfmesttank van 10 m3 op dit soort banden. Het zijn diagonaalbanden in de maat 400/60-15.5. De tank is eenvoudig uitgevoerd met vacuümpomp en ketsplaat. Op de beurs zijn meerdere van dit soort voorbeelden.

Ook het Koreaanse LS is met trekkers aanwezig in Brazilië. De fabrikant heeft zelfs een primeur meegebracht naar de beurs in de vorm van deze H145. Een trekker met een Perkins-motor met 145 pk. Opvallend is de motorbewaking met telemetrie, die de motor uitschakelt wanneer de olietemperatuur of -druk buiten bepaalde waardes vallen. De H145 heeft naar keuze een 20V/20A-transmissie met mechanische omkeer of een 40V/40A met elektro-hydraulische omkeer. Het is met 8,2 ton eigen gewicht een behoorlijk zware trekker.

Landini-trekkers worden mondjesmaat verkocht in Brazilië, ongeveer honderd stuks per jaar. Landini heeft korte tijd een samenwerking gehad met Stara, dat Landini’s produceerde en onder eigen naam verkocht. Deze samenwerking is weer ten einde. De meeste Landini’s worden nu weer ingevoerd. Behalve de Landpower, Landforce en deze Brutus, die worden in Brazilië zelf gemaakt, in een eigen vestiging. De Brutus is een serie van drie, met vermogens van 80, 95 en 110 pk. Ze hebben alle drie een Fase 3A Perkins-motor. De serie wordt in Brazilië alleen als platformtrekker gebouwd.

In Brazilië wordt de meeste mais verbouwd als korrelmais. Er wordt echter ook mais gehakseld. De meeste hakselaars worden uit Europa gehaald, maar er is ook een kleine fabrikant die ze zelf bouwt. De CFA 1000 heeft een MWM-motor met 260 pk. Standaard is dit 3,00 meter maisvoorzetstuk, maar ook een pick up of 4,20 m maaibord zijn leverbaar. De hakselaar is voorzien van 12 messen en de haksellengte is instelbaar tussen 5 en 48 mm. De korrelkneuzer bestaat niet uit rollen, maar uit schijven. Deze hebben een groter kneusoppervlak en daardoor een hogere capaciteit.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: van elektrische rotorkopeg tot nieuwe rups- en cultuurbanden

TREKKER zag op Eima 2024 veel nieuws. Van een elektrische rotorkopeg en hightech plantmachine tot nieuwe rups- en cultuurbanden.
Afbeelding artikel

FOTO | Beursprimeur Faresin-verreiker FS6.26 en meer op Eima 2024

Een echte beursprimeur van Faresin op Eima 2024: de FS6.26-verreiker. Ook zag TREKKER uitschuifbare voorladers en slimme voorladers.
Afbeelding artikel

Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Peecon start de productie van de Biga Volt Comeback-voermengwagens op. Volgens de fabrikant is de markt rijp voor elektrische voermengwagens.