fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

WDM bouwt zelfrijdende werktuigendrager

De F-Trac heeft een hefinrichting aan de voorkant (de ‘F’ verwijst naar fronthef). De zelfrijdende werktuigendrager stuurt met z’n voorwielen en is voorzien van een Mazotti-cabine. - Afbeeldingen: WDM

Walter Duivenvoorde Mechanisatie (WDM) in Noordwijkerhout (Z.-H.) gaat zelfrijdende werktuigendragers produceren. De zogenoemde F-Trac is een compact voertuig met een driepunt-hefinrichting aan de voorkant.

Machinefabrikant WDM, bekend van onder meer verstelbare velgen, gaat een zelfrijdende werktuigendrager bouwen. WDM heeft zijn plannen bekendgemaakt op vakbeurs Mechanisatietentoonstelling Bollenstreek (SMTB) in Vijfhuizen (N.-H.). De constructietekeningen zijn klaar en een eerste machine wordt dit voorjaar op bestelling gebouwd. WDM verwacht er daarna meer te gaan bouwen.

Schoffelen en spuiten

WDM noemt de werktuigendrager F-Trac, waarbij de ‘F’ verwijst naar de fronthef. De F-Trac is vooral ontwikkeld voor werkzaamheden als schoffelen en spuiten. De eerste machine heeft een spoorbreedte van 1,50 meter. Maar WDM geeft aan dat verschillende spoorbreedtes mogelijk zijn. De bodemvrijheid is 80 centimeter.

Sturen met voorwielen

Het voertuig stuurt met de voorwielen. Die zijn 1,25 meter hoog. Aan de achterkant monteert WDM 1,35 meter hoge wielen. Er ligt een 60 pk sterke Perkins-motor aan de achterkant. Er komt een hydrostatische transmissie in te liggen, waarmee de F-Trac tot 25 km/u rijdt.

Lees verder onder de afbeelding

De wielen zijn aan de voorkant 1,25 meter hoog en aan de achterkant 1,35 meter. De bodemvrijheid meet 80 centimeter en de wielbasis is 2,30 meter lang.

De wielen zijn aan de voorkant 1,25 meter hoog en aan de achterkant 1,35 meter. De bodemvrijheid meet 80 centimeter en de wielbasis is 2,30 meter lang.

Mazotti-cabine

WDM koopt een cabine in bij de Italiaanse spuitenfabrikant Mazotti. Deze is voorzien van airco en een categorie 4-cabinefilter voor het gebruik in combinatie met een veldspuit. Het eerste model is alleen aan de voorzijde voorzien van een hefinrichting. WDM ziet echter ook mogelijkheden om aan de achterkant een hefinrichting en aftakas te plaatsen.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Peecon’s overlaad-uitkuilfrees schittert op Eurotier   

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilt meningen op de Eurotier.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: van elektrische rotorkopeg tot nieuwe rups- en cultuurbanden

TREKKER zag op Eima 2024 veel nieuws. Van een elektrische rotorkopeg en hightech plantmachine tot nieuwe rups- en cultuurbanden.
Afbeelding artikel

FOTO | Beursprimeur Faresin-verreiker FS6.26 en meer op Eima 2024

Een echte beursprimeur van Faresin op Eima 2024: de FS6.26-verreiker. Ook zag TREKKER uitschuifbare voorladers en slimme voorladers.