fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Transportbanden: voordelen genoeg, markt voorzichtig

Uit een rondvraag langs de vijf Nederlandse aanbieders van bandenmerken Alliance, BKT, Michelin, Mitas en Nokian blijkt dat bedrijven die een trekker hebben die veel transportwerk verricht, moeite hebben met het kopen van speciaal daarvoor ontwikkelde transportbanden. - Foto: Michel Velderman

Voor wie veel op de weg zit en transportwerk verricht, kan een speciaal daarvoor ontwikkelde transportband ideaal zijn om onder andere bandenslijtage te beperken. Toch kiezen loonwerkers nog vaak voor de traditionele nokkenband. TREKKER dook in de markt van transportbanden – een overzicht.

Vijf bandenfabrikanten verkopen een speciaal ontwikkelde transportband met blokkenprofiel. Toch kiest de loonwerker vaak voor een gewone trekkerband.

Om een goed beeld te krijgen heeft TREKKER een overzicht gemaakt van bandenmaat 650/65 R42. Hoewel de 710/70 R42 eigenlijk populairder is, biedt Mitas deze (nog) niet aan. Om de hele markt in Nederland te kunnen laten zien, kiezen we dus voor dit evengoed populaire alternatief.

Lees verder onder de tabel

Trekker vaak jaarrond op nokkenbanden

Uit een rondvraag langs de vijf bandenaanbieders in Nederland blijkt dat bedrijven die een trekker hebben die veel transportwerk verricht, moeite hebben met het kopen van speciaal daarvoor ontwikkelde banden. Unaniem klinkt als verklaring dat er een beetje angst bestaat dat de trekker tóch heel misschien een keer in het land moet worden gebruikt. En om die enkele keer toch genoeg grip te hebben, staat de trekker jaarrond op de alom bekende nokkenbanden.

Dit hoeft geen argument te zijn om blokkenbanden links te laten liggen. Bohnenkamp, importeur van onder andere de BKT Ridemax-transportband, kent voorbeelden van klanten die lichte veldwerkzaamheden hebben verricht op het land zonder problemen met grip. Ook andere fabrikanten zien deze voorbeelden voorbijkomen.

Voordelen transportband ten opzichte van veldband

  • Allereerst is de slijtage van transportbanden een stuk minder. Dit heeft meerdere oorzaken. Een transportband is volledig anders opgebouwd dan een veldband. Waar een klassieke band laag in druk moet kunnen en flexibel moet zijn om de druk te verdelen, is dit bij een transportband juist andersom. Je wilt juist een stuggere en stabiele band die niet gaat zwabberen. Daarvoor is het karkas verstevigd met meerdere gordellagen. Ook is een staalgordel onder het profiel geplaatst. Die verstevigt het loopvlak, houdt dit vlakker op de weg en zorgt ervoor dat inrijdingen (bijvoorbeeld een spijker) moeilijker de band ingaan. Deze verstevigingen bieden het voordeel dat er meer lucht in de band mag. Je kunt de luchtdruk bij de meeste banden tot 3,2 bar oppompen. Michelin hanteert een maximale luchtdruk van 2,4 bar bij transportsnelheden.

  • Een hogere druk resulteert in een lagere rolweerstand. Deze lagere rolweerstand levert dan vermogens- en brandstofbesparing op. De band vraagt minder vermogen om zich te laten rollen, waardoor je in sommige gevallen met een lichtere trekker afkan, legt Nokian-importeur Forrez uit. Zo gaat dieselbesparing dubbelop.

  • Kijken we wat meer naar het profiel van de transportband, dan zien we veel meer nokken en een centrale rib. Deze opbouw zorgt ervoor dat méér rubber in contact is met het wegdek. Pomp je een normale nokkenband hard op, dan heb je ongeveer twee nokken aan de grond. Combineer dit met een hoog profiel (5,5 tot 6 centimeter) en flexibele wang, en je krijgt een band die onder zware last nog weleens wil gaan dweilen op de weg. Daarbij kan de nok door het kleine contactoppervlak onder zware belasting achterover gaan buigen en niet netjes afslijten.

  • Een blokkenband die speciaal is ontwikkeld voor transportwerk, heeft in verhouding een lager (3 tot 4 centimeter) en daardoor steviger profiel, meer contactoppervlak met het wegdek en een stuggere wang. Dit resulteert in een stabiele rit en een kortere remweg. Bij transportbanden gaan veiligheid en comfort ook samen tijdens transportwerk: de minder open structuur van het profiel vermindert vervelende trillingen en geluid. Iets wat de veiligheid (vanwege minder afleidingen voor de chauffeur) ten goede komt. We zeggen overigens niet dat een normale nokkenband onveilig is op de weg – maar de voordelen van een transportband liegen er volgens de fabrikanten niet om.

Lees verder onder de foto

Maaiarmtrekkers zijn een categorie waarbij de trekker gebaat is met typische transportbanden, zoals deze op Mitas HCM-banden. Vanwege het hogere draagvermogen kunnen de banden de krachten beter verdragen die komen kijken bij het maaien met een gestrekte arm. - Foto: Mitas

Maaiarmtrekkers zijn een categorie waarbij de trekker gebaat is met typische transportbanden, zoals deze op Mitas HCM-banden. Vanwege het hogere draagvermogen kunnen de banden de krachten beter verdragen die komen kijken bij het maaien met een gestrekte arm. – Foto: Mitas

Transportbanden wel duurder

Een langere levensduur, lager brandstofverbruik, lagere vermogensbehoefte, veiligere rit en een comfortabelere trip met transportbanden. Dit alles brengt wel een hogere kostprijs met zich mee. Gemiddeld noemen de fabrikanten een 20% hogere kostprijs ten opzichte van de normale band. Overigens is het belangrijk om ook de voorbanden te vervangen door transportbanden. Het kostprijsverschil zit hem vooral in het gebruik van meer materialen ten opzichte van een standaardband.

Michelin vergeleek zijn RoadBib intern met de MachXBib-radiaalband en kwam gemiddeld uit op een 30% langere levensduur van de RoadBib in transportomstandigheden. Ook mat de fabrikant een rond 5% lager brandstofverbruik door een lagere rolweerstand. Hoewel dit geen onafhankelijke resultaten zijn, schetst het wel een beeld van enkele voordelen.

Michelin vergeleek intern de voetprint van de MachXBib 710/70 R42 (links) en de Roadbib 710/70 R42 (rechts). Bij een druk van 1,6 bar en belasting van 5,6 ton brengt de Roadbib 60% meer rubber op de weg. Dit zou volgens de fabrikant resulteren in meer tractie en een langere levensduur. Hoewel de transportband op de weg bij een hogere druk rijdt, laat dit wel goed de verschillen zien. - Afbeelding: Michelin

Michelin vergeleek intern de voetprint van de MachXBib 710/70 R42 (links) en de Roadbib 710/70 R42 (rechts). Bij een druk van 1,6 bar en belasting van 5,6 ton brengt de Roadbib 60% meer rubber op de weg. Dit zou volgens de fabrikant resulteren in meer tractie en een langere levensduur. Hoewel de transportband op de weg bij een hogere druk rijdt, laat dit wel goed de verschillen zien. – Afbeelding: Michelin

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees meer artikelen over banden op Trekkeronline

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.
Afbeelding artikel

Vredestein start in rijencultuur met nieuwe VF-banden

Vredestein presenteert een nieuwe bandenserie: Traxion CropCare. Dat zijn VF-banden voor getrokken en zelfrijdende veldspuiten.
Afbeelding artikel

Elio Bartoli (Yokohama TWS): ‘Ook Trelleborg komt met rupsen’

Elio Bartoli wordt CEO van Yokohama TWS. Hoe kijkt hij naar de bandenmarkt? En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult...