fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zelfs op kletsnatte percelen minimale insporing met Quadtrac-kniktrekker

Als het rooien klaar is, zal de Quadtrac-kniktrekker van machinefabrikant Case IH niet meteen weer te koop komen. Die blijft, en komt volgens bollenteler Albert Joling vast ook van pas bij het klaarmaken van het land. - Foto's en video: Mark Pasveer

In het Drentse landschap is een Amerikaanse prairietrekker snel gespot. Het is geen alledaagse aanblik, zo’n dikke Quadtrac-kniktrekker op kleine percelen omzoomd door houtwallen. Voor bollenteler Albert Joling in Dwingeloo (Dr.) is de kniktrekker een ware redder in nood in een kleddernatte oogstperiode.

Het is een bijzonder nat najaar. Nog steeds moeten percelen aardappelen en bieten de grond uit. Minder bekend is dat ook de lelieoogst nog volop gaande is. Gewoonlijk begint Maatschap Joling eind augustus met rooien. De werkzaamheden lopen door tot half december.

Dit jaar ziet alles er anders uit. De oogst begon laat en zal misschien wel tot januari uitlopen, vertelt Albert Joling. Al hoopt de teler rond de kerst het rooiwerk aan kant te hebben. In totaal bewerkt Maatschap Joling 350 hectare.

Lees verder onder de foto’s

Maatschap Joling in Dwingeloo bewerkt 350 hectare. In het bouwplan zit een breed scala aan gewassen. Specialiteit van de Drentse onderneming is de lelieteelt, bijna een derde van het totale grondgebruik staat in dienst van deze teelt. De telers hebben een eigen spoelerij voor de bollen. Verder telen ze tulpen, pioenrozen en aardbeien; daarnaast zijn er de traditionele wisselgewassen. Op het bedrijf werken op piekmomenten bijna 70 medewerkers. Een groot deel in de verwerking, waar ze bollen exportklaar maken.

Maatschap Joling in Dwingeloo bewerkt 350 hectare. In het bouwplan zit een breed scala aan gewassen. Specialiteit van de Drentse onderneming is de lelieteelt, bijna een derde van het totale grondgebruik staat in dienst van deze teelt. De telers hebben een eigen spoelerij voor de bollen. Verder telen ze tulpen, pioenrozen en aardbeien; daarnaast zijn er de traditionele wisselgewassen. Op het bedrijf werken op piekmomenten bijna 70 medewerkers. Een groot deel in de verwerking, waar ze bollen exportklaar maken.

Koop Quadtrac-kniktrekker snel gesloten

De lelieteler was goed voorbereid op de oogst onder slechte omstandigheden. Een New Holland T7.230 was klaargestoomd als duwtrekker. Voor dit doel schafte de bollenteler een speciale duwbok aan die hydraulisch de kipper kan aanpikken. Geen gepruts met kettingen, een professioneel systeem. Aan de kippers moesten ze nog wel wat lassen, maar het geheel stond vrij snel klaar.

Al snel bleek dat de New Holland-trekker niet was opgewassen tegen de barre omstandigheden. “Met name de wielslip was te hoog, we moesten snel naar een andere trekker omzien. Elke dag die verloren gaat, vergroot de kans op verlies.”

Albert Joling vertelt dat zijn gedachten meteen uitgingen naar een zware trekker op rupsen. Hij belde op een donderdag met handelaar Henry Veld van Vemo Tractoren uit het naburige Hoogeveen, waar Joling al langer klant is. Vrijdagavond stond een Quadtrac 485 uit 2009 op het erf. Het was een ware bliksemactie vertelt de ondernemer.

De Amerikaanse Quadtrac-kniktrekker was door een Duitse akkerbouwer in de buurt van Braunschweig gebruikt. Met nog geen 10.000 uur op de klok en een goede staat van onderhoud was de koop vlot gesloten. Door de contacten van de handelaar liep deze actie pijlsnel.

Zodra de kipper is aangekoppeld, neemt de Quadtrac het roer over. De trekker op sleep heeft dan niet veel meer te vertellen. De zaak een beetje recht houden is het enige wat de kipperchauffeur kan doen.

Zodra de kipper is aangekoppeld, neemt de Quadtrac het roer over. De trekker op sleep heeft dan niet veel meer te vertellen. De zaak een beetje recht houden is het enige wat de kipperchauffeur kan doen.

Achteruitrijden op perceel

Al op de avond dat de trekker uit Duitsland aankwam, werd er druk gesleuteld bij de bollenteller. De duwbok is van de New Holland overgezet op de Quadtrac. De opzet was om die, achteruitrijdend, de trekker met kipper aan te laten duwen. Bij een eerste testrit bleek de Amerikaan echter wel erg rap op gang te komen. Beide versnellingen achteruit van de traditionele 16V/2A-powershift gaan voor dit werk gewoonweg te vlot. Daarom rijdt de Case uiteindelijk vooruit. De aangepikte kiepercombinatie rijdt achteruit naast de rooimachine.

Overigens heeft de trekker-kippercombi niet veel in te brengen: zodra de Case het gas erop zet, is het vooral zaak om wat mee te sturen. De Quadtrac is heer en meester en baant de weg. De vier rupsen van de Case weten het vermogen als geen ander op de grond over te brengen, een beetje blubber deert de dikke Amerikaan niet. Behalve dat de trekker vooruit weet te komen, sparen de brede rupsen met veel draagvlak de bodem. Zelfs op zeer natte percelen is de insporing minimaal.

Lees verder onder de video

Logge Quadtrac schakelt iets trager

Chauffeur Cas Woutersen had tot een week terug nog nooit met een kniktrekker gereden. Hij vindt het een prachtige ervaring, maar merkt dat de grote trekker een iets andere aanpak nodig heeft. Hij schakelt gewoon net even trager en alles is wat logger. Niet vreemd als je kijkt wat een kolos dit is. In dit werk was een cvt toch wel handig geweest. Het is duidelijk dat deze machtige kniktrekker vooral bedoeld is voor grote percelen en lange dagen in dezelfde richting.

Chauffeur Cas Woutersen had voor de komst van de Quadtrac nog nooit met een kniktrekker gereden. “Het is een prachtige ervaring”, vertelt hij, “al is het wel even wennen. De powershift regeert net even wat langzamer. We zijn natuurlijk verwend met de cvt.”

Chauffeur Cas Woutersen had voor de komst van de Quadtrac nog nooit met een kniktrekker gereden. “Het is een prachtige ervaring”, vertelt hij, “al is het wel even wennen. De powershift regeert net even wat langzamer. We zijn natuurlijk verwend met de cvt.”

Vanuit de rode chauffeurszetel is het zicht op de duwbok prima. Het 27 MC-bakkie is onontbeerlijk om de actie vloeiend te houden. Op de kopakker is er even een paar minuten tijd om de koppelkogel goed te smeren. De chauffeur doet het regelmatig. Tevens een goed moment om even onder de kap te kijken.

In het stuurhuis van de kolos de bekende rode bestuurdersstoel. Rechts de armleuning met de door Amerikaanse boeren zo geroemde powershiftbediening. Natuurlijk mag in dit werk het 27 MC-bakje niet ontbreken.

In het stuurhuis van de kolos de bekende rode bestuurdersstoel. Rechts de armleuning met de door Amerikaanse boeren zo geroemde powershiftbediening. Natuurlijk mag in dit werk het 27 MC-bakje niet ontbreken.

De kap is verrassend snel te openen, het koelerpakket komt meteen in zicht en is goed bereikbaar. Onder de kap geen Cummins, zoals in voorgaande STX-versies van Case IH. Hier gromt een dikke Iveco die mooi loopt en toch ook dat Amerikaanse geluid heeft. Op de kap prijkt een sticker met de tekst ‘10 jaar Quadtrac’. Eind jaren negentig introduceerde Case IH Steiger de Quadtrac 9370 met Cummins N14-dieselmotor.

Onder de kap van de Quadtrac treffen we geen Cummins-motor aan maar een Iveco-motor die natuurlijk ook uit het nest van FPT/CNH komt.

Onder de kap van de Quadtrac treffen we geen Cummins-motor aan maar een Iveco-motor die natuurlijk ook uit het nest van FPT/CNH komt.

Quadtrac-kniktrekker is een blijvertje

Zodra de kieper vol is, wordt de trekker naar vaste grond gesleept. Een andere New Holland is voortdurend stand-by om de openbare weg schoon te houden. Ondanks de ongewone omstandigheden is het een geoliede operatie.

Lucas Joling komt met de servicebus nog langs bij het perceel. Hij moet nog een kenteken vastschroeven. Joling werpt een blik op het konvooi dat met werklampen een mooie gloed opwerpt tegen de donkere lucht. Tja, een prachtige trekker, al is de reden dat hij hier nu draait minder mooi.

Als het rooien klaar is, zal de Quadtrac-kniktrekker van machinefabrikant Case IH niet meteen weer te koop komen. Die blijft, en zal vast ook van pas komen bij het klaarmaken van het land, meldt de ondernemer.

Auteur: Mark Pasveer

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

TIM brengt rust in de cabine

Tractor Implement Management (TIM) spitst zich bij de eerste praktijkinzet in Nederland toe op het automatisch stoppen van de trekker. Onzin?...
Afbeelding artikel

Waarom kiest akkerbouwer voor 42 inch kooiwielen?

Akkerbouwer Jos van Iwaarden heeft iets bijzonders in de schuur staan: nieuwe kooiwielen, in maat 42 inch. Waarvoor gebruikt hij die...
Afbeelding artikel

Verder boeren vanuit een kolchoz in Letland

Drie jaar terug zijn de laatste Belarus-trekkers verkocht van de voormalige kolchoz. Alle machines die het huidige Upeskalma Komplekss gebruikt, zijn...
Beheer
WP Admin