Proefrit met elektrische smalspoortrekker Fendt e107V
Het is vier jaar later dan oorspronkelijk gepland, maar volgend jaar start Fendt dan toch echt met de (beperkte) productie van een elektrische smalspoortrekker. Er ligt een accupakket onder de motorkap, een elektromotor drijft een Vario-bak aan. TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107V.
In 2024 start trekkerfabrikant Fendt dan toch met de productie van een elektrische trekker: de Fendt e107V. Er komt een beperkt aantal trekkers beschikbaar voor drie markten: Duitsland, Noorwegen en Nederland. Fendt heeft daarvoor de fabriek in Marktoberdorf (D.) iets aangepast. De elektrische trekkers worden op dezelfde assemblagelijn gebouwd als die van de andere trekkers, maar er is een bypass ingericht naar een aparte ruimte waar de hoog-voltagecomponenten worden ingebouwd.
Fendt wil niet zeggen hoeveel trekkers er precies van die band gaan rollen in 2024. Ook zegt de fabrikant niets over zijn verwachtingen omtrent de marktpotentie. Wél wil Fendt kwijt dat de daadwerkelijke serieproductie start in 2025 en dat de verkoopprijs – afhankelijk van de opties – 50 tot 100% hoger gaat zijn dan een standaard 207V-dieseltrekker.
Voorlopig alleen smalspoortrekker
Voorlopig gaat het dus om één model: de e107V. Dat is een smalspoortrekker met een buitenbreedte van 107 centimeter, waarbij de ‘e’ staat voor elektrisch en de ‘V’ voor vineyard (wijngaard).
Lees verder onder de video
Het bredere model, de 200P-serie waarop het oorspronkelijke e100-prototype was gebaseerd, komt voorlopig niet op de markt. Dat zit zo: de trekker in de 200P-serie wordt gebruikt voor klussen waar deze gemiddeld 7 à 8 liter diesel per uur verbruikt, terwijl een smalspoortrekker gemiddeld 5 à 6 liter diesel verstookt.
Met andere woorden: van een smalspoortrekker wordt volgens Fendt in de praktijk minder motorvermogen gevraagd. Met de elektrische smalspoortrekker kun je bij dat inzetprofiel vier à vijf uur werken op één acculading. Voor een 200P-model zou dat drie uur zijn.
Zelf pk’s kiezen voor Fendt e107V
Opmerkelijk is dat je zelf in het menu kiest hoeveel vermogen de elektromotor levert: 50 kW, 55 kW of (weliswaar voor een beperkte tijd) 66 kW. Aan de linkerkant van de trekker zijn twee stopcontacten geplaatst om hem op te laden. Dat kan met dezelfde stekkers als bij elektrische auto’s (type 2).
Met een snellader (maximaal 80 kW) laad je de accu in 40 minuten op van 20 naar 80%. Met een 22 kW wisselstroom-lader duurt het vier uur om de trekker weer op te laden. Fendt doet nog geen uitspraken over de levensduur van de accu.
Lees verder onder de foto’s
Toch een Vario-transmissie
De nieuwe e107V is in feite een 207V-smalspoor waarbij de dieselmotor en uitlaat zijn vervangen door een accupakket en elektromotor. De motorkap van de elektrische trekker is een fractie hoger en de trekker weegt zo’n 200 kilo meer. Verder zijn de trekkers identiek aan elkaar.
Het lithium-ion-accupakket ligt onder de motorkap. Daaronder ligt een 700-volt-elektromotor die zich precies zo gedraagt als de dieselmotor. Die elektromotor drijft een standaard Vario-transmissie aan. Fendt kiest ervoor om die Vario te behouden zodat je met één elektromotor zowel de vier wielen, de aftakas(sen) en de hydrauliek aandrijft. Dat zou goedkoper zijn dan alle componenten apart voorzien van elektrische componenten.
Conceptueel gezien is de trekker dus gelijk aan het e100-prototype waarmee we in 2019 reden. Wel nieuw is dat er nu een frontaftakas leverbaar is en dat er een start-stopsysteem is. Die laatste zorgt ervoor dat de elektromotor pas gaat draaien met een stationair toerental (800 toeren) als je een rijrichting kiest, waarbij de Vario ook dan pas in de actieve stilstand draait. Pas na het kiezen van een rijrichting hoor je het geluid van een draaiende elektro- en hydromotor. Wel is het zo dat de kachel (vloerverwarming) of airco actief blijft als het start-stopsysteem de elektromotor stilzet.
Er zitten overigens twee 12-volt-koelers onder de kap, vooraan. Een ervan is voor de airco en de andere koelt de elektrische componenten. De lucht wordt van de zijkanten naar binnen gezogen en via de voor- en bovenkant van de grill naar buiten geblazen.
Uitsluitend gecertificeerde componenten
Het grootste verschil tussen dit productierijpe model en het prototype is volgens Fendt dat er nu uitsluitend gecertificeerde componenten zijn gebruikt, die ook bekend zijn uit de automotive-sector. Denk aan acculeverancier BMZ. Daarmee lukt het om de trekker volgens alle regelgeving te homologeren. Voor het prototype kocht Fendt alle componenten nog in bij start-upbedrijven.
Het rijgedrag lijkt sterk op dat van een dieselvariant. Van binnen herken je de elektrische trekker vooral aan het geluid. De dieselronk van de driecilindermotor ontbreekt. In plaats daarvan is er een vrij monotoon gezoem, zoals een elektromotor die produceert. De cabine is exact zoals die op een standaardsmalspoor, met op het scherm van de FendtOne-bediening een weergave van het vulniveau van de accu.
Het roffelende geluid van de banden hoor je overigens ook niet zozeer, want samen met bandenfabrikant Trelleborg heeft Fendt nieuwe banden ontwikkeld voor de trekker. Gewone banden met haaks geplaatste nokken hebben volgens Fendt een relatief hoge rolweerstand en dat heeft effect op het energieverbruik. Deze nieuwe banden hebben een centrale middenrib, wat voor een lagere rolweerstand zou zorgen.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Agritechnica 2023, Elektrisch, Trekkers