Fendt introduceert elektrische e107 Vario
Fendt introduceerde op vakbeurs Agritechnica de e107 Vario. Een 100% elektrische trekker die 4 uur inzetbaar is. Met de optionele range-extender kan dat oplopen naar 8 uur. De productie van de e107 Vario start in 2024.
Trekkerfabrikant Fendt verrast met deze elektrische e107 met een 100 kWh accupakket onder de kap. De trekker is een afgeleide van de onlangs getoonde e107V-Vario smalspoortrekker.
Deze e107 staat op een meer gangbare spoorbreedte van 1,5 tot 1,8 meter en heeft een bredere cabine met Fendt-One-bediening. Je mag deze trekker qua formaat enigszins vergelijken met de ‘Vario-200’-modellen. Een trekker die voornamelijk wordt ingezet bij gemeentes, boomkwekers en cultuurtechnische bedrijven; de categorie bedrijven waar de vraag naar elektrisch groot is.
Automatische start-stopfunctie
Je hebt keuze uit drie rijstrategieën: Eco (68 pk), Dynamic (75 pk) en Dynamic+ (90 pk). Het 100 kWh accupakket kun je laden via een gewone 22 kW-lader of via een 80 kW snellader. De trekker beschikt over een automatische start-stopfunctie om onnodig stationair draaien te voorkomen.
Op Agritechnica 2023 had deze e107 Vario in de fronthef een range-extender (een kleine aggregaat) hangen. De range-extender draait op 60 liter ‘groene’ methanol, die nog eens 100 kWh aan stroom kan opwekken voor het accupakket in de trekker. Het rijbereik wordt zo vergroot van 4 naar 8 uur.
Lees verder onder de foto’s
Schone-energiestrategie van Fendt
In 2024 hoopt Fendt 100 elektrische trekkers te bouwen van deze e107 en de e107V-smalspoortrekker. Als alles goed gaat, bouwt de machinefabrikant binnen twee jaar meer dan 1.000 stuks per jaar.
De range-extender is ook als los aggregaat te gebruiken. De keuze voor ‘groene methanol’ is vanwege de hoge energiedichtheid, weinig brandgevaarlijk. Volgens Fendt stoot deze brandstof 95% minder CO2, 80% minder NOx en geen roet uit.
Synthetische brandstof HVO
Het lanceren van deze trekker en het methanol-aggregaat past in het toekomstbeeld zoals Fendt dat ziet. De machinefabrikant maakte zijn schone-energiestrategie op de eerste beursdag bekend. Dit betekent concreet dat Fendt tot een motorvermogen van 100 Kw (136 pk) inzet op elektrisch. In het middensegment (tot grofweg 200 à 250 pk) zet Fendt in op de doorontwikkeling van waterstoftrekkers. Sterkere trekkers blijven gewoon zoals ze nu zijn, maar gaan niet op diesel maar op HVO rijden.
Lees verder onder de video
HVO en is een synthetische brandstof die voornamelijk wordt gemaakt van hernieuwbare en duurzame grondstoffen als plantaardige oliën en vetten. HVO is vrij simpel geschikt te maken voor de gewone dieselmotor. Vaak moet je wat leidingwerk, slangen, afdichtingen of ringen aanpassen, omdat HVO een licht bijtende werking kan hebben op bepaalde materialen.
Overigens kwam je de HVO-sticker vorige week op vrijwel elke Agritechnica-stand tegen. Daarmee laten de machinefabrikanten trots zien hoe milieuvriendelijk ze bezig zijn.
e107 Vario ook als robottrekker
De e107 was op de Agritechnica uitgerust met een zogenoemde Autonomy-Kit. Dat betekent dat de trekker ook als robottrekker zelfstandig kan werken. Fendt toonde deze opbouwkit op meerdere trekkers op zijn stand. De autonomaen deze zal vanaf 2024 en 20245 volop leverbaar zijn.
Auteur: Bas van Hattum
Gerelateerde tags: Agritechnica 2023, Brandstof, Elektrisch, HVO, Methanol