Claas test deels elektrische aandrijving voor Lexion-maaidorsers
De Duitse machinefabrikant Claas werkt aan een hybride aandrijving voor Lexion-maaidorsers. Deze bestaat uit een diesel- en elektromotor. Het idee is dat de elektromotor bijspringt als de motorbelasting toeneemt. Dat resulteert volgens de fabrikant in een stabiel motortoerental.
Claas benadrukt dat de nieuwe ontwikkeling de komende drie tot vijf jaar nog niet te koop is, maar zegt wel te werken aan een Lexion e-hybrid. Dat is een deels elektrische aandrijving voor maaidorsers. Daarmee is Claas genomineerd voor de prijs DLG Agrifuture Concept Winner 2023, waarvan de prijsuitreiking in november op vakbeurs Agritechnica plaatsvindt.
Stabiele motorbelasting
Het idee achter de Lexion e-hybrid, is dat het motortoerental tijdens het dorsen meer constant blijft, ondanks een steeds wisselende motorbelasting. Daartoe voegt Claas een generator, een accu en een elektromotor toe aan de aandrijflijn.
De accu wordt continu opgeladen. Op het moment dat de motorbelasting toeneemt, helpt de elektromotor kortstondig mee. Daardoor schommelt het motortoerental minder volgens de fabrikant. Uit tests van Claas blijkt dat op die manier een brandstofbesparing is te halen van 8 tot 10%.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Agritechnica 2023, Elektrisch, Maaidorsers