fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Elektrische Fendt-trekker e100 gaat in productie

Fendt brengt in 2024 een elektrische trekker op de markt: de e100. Het gaat om een smalspoortrekker. In 2024 is het productieaantal nog beperkt,en is de trekker slechts beschikbaar in drie landen waaronder Nederland. In 2025 volgt de daadwerkelijke serieproductie. - Foto’s: Bob Karsten

De Duitse trekkerfabrikant Fendt heeft zijn elektrische e100 vernieuwd en start een beperkte verkoop ervan na vakbeurs Agritechnica van 12-18 november in Hannover (D.). In tegenstelling tot de eerste prototypes kiest Fendt nu voor een smalspoorvariant.

Fendt zal op de komende Agritechnica een nieuwe versie van zijn elektrische e100-trekker aan de beursbezoekers tonen. Vanaf dat moment is het mogelijk om orders te plaatsen. In 2024 start een beperkte productie voor uitsluitend drie landen: Duitsland, Noorwegen en Nederland. De daadwerkelijke serieproductie staat gepland voor 2025.

Nog zelfde concept als prototype

De eerste versie van de elektrische e100 was gebaseerd op een 200P-serie. Nu kiest Fendt ervoor om de elektrische trekker te bouwen op basis van een V-serie-smalspoortrekker. Er komt één model op de markt: de e107V. De trekker is van buiten zo goed als vergelijkbaar met de dieselvariant. Van de buitenkant zie je alleen dat een uitlaatsysteem ontbreekt en dat de motorkap een fractie hoger is.

Conceptueel gezien is de trekker hetzelfde als het prototype. Dat wil zeggen dat er een accupakket onder de motorkap ligt en dat één elektromotor de dieselmotor simuleert. Dat betekent ook dat er een standaard Vario-transmissie in de trekkers ligt. Daardoor is maar één dure elektromotor nodig die naast de rijaandrijving ook de aftakassen en hydrauliek aandrijft, in plaats van drie motoren met hetzelfde vermogen.

Lees verder onder de foto

Je kunt de trekker opladen met dezelfde opladers als die ook gebruikt worden voor elektrische auto’s. De accu is goed voor 4 à 5 uur werk, bij werkzaamheden waarbij je normaal 5 à 6  liter diesel zou verbruiken.

Je kunt de trekker opladen met dezelfde opladers als die voor elektrische auto’s. De accu werkt 4 à 5 uur bij werkzaamheden waarbij je normaal 5 à 6 liter diesel zou verbruiken.

Zelf vermogen kiezen

De e100 is dus getransformeerd naar een smalspoorversie en is nu ook een frontaftakas leverbaar – dat was bij het prototype nog niet het geval. Volgens Fendt is de belangrijkste wijziging echter dat uitsluitend gecertificeerde componenten worden gebruikt. Kocht Fendt voor het prototype nog onderdelen van start-ups, nu koopt de fabrikant alles in bij grote partijen die ook aan de automotive sector leveren.

Alleen bij de e107V kun je zelf het motorvermogen in de terminal instellen. Je kunt kiezen of de motor 50 kW levert, 55 kW of kortstondig 66 kW. Uiteraard is het geleverde vermogen van invloed op de tijd dat je met de accu kunt werken.

Volgens Fendt is het mogelijk om 4 tot 5 uur met de trekker te werken, met een motorbelasting waarbij normaliter 5 à 6 liter diesel wordt verbruikt. Dat zou normaal zijn voor een smalspoortrekker – wat tevens de reden is dat Fendt nu met een smalspoor start. Opladen van 20 tot 80% kan met een snellader in 40 minuten. Reken op een vraagprijs die – afhankelijk van de gekozen opties – 50 tot 100% hoger is dan die een dieselvariant.

Productie start beperkt

In de fabriek heeft Fendt al ruimte ingericht voor de productie van de elektrische trekkers. De trekkers starten op de normale assemblagelijn. Via een by-pass-systeem komen de machines in een aparte ruimte waar medewerkers de hoog-voltage elektrische componenten assembleren. Fendt doet geen uitspraken over geplande en verwachte productieaantallen en ook niet over de marktpotentie.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.
Afbeelding artikel

Fors meer elektrische verreikers op show van formaat Eima 2024

TREKKER bekijkt elektrische verreikers op Eima 2024. Deze Italiaanse show van formaat is een prima nummer 2 naast de Duitse Agritechnica.