fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Foto | Recordaantal oldtimers op historisch trekkerfestival in Panningen

- Foto's: Martin Smits

De Historische Motoren en Tractoren vereniging (HMT) hield zoals gebruikelijk het laatste weekend van juli weer haar Internationaal Historisch Festival (IHF) met oldtimer trekkers in Panningen (L.). Voor de 42e editie kwamen liefhebbers uit binnen- en buitenland naar Noord-Limburg om trekkers en oude ambachten te bekijken. De deelnemerslijst noteerde een recordaantal van 1.200, het aantal tentoongestelde oldtimers een veelvoud daarvan, zeker 3.000.

Liefhebbers van historische trekkers verenigen zich de laatste jaren steeds meer in trekkermerkenverenigingen. Zo is er al sinds 2002 een Nederlands-Belgische Steyr-club. Tijdens het Internationaal Historisch Festival (IHF) in Panningen is de club goed vertegenwoordigd met een mooi rijtje gerestaureerde trekkers.

Ook de inmiddels klassieke Steyr-trekkers, zoals deze 90 pk 6 cilinder 8110 SK2 uit 1993, zijn behalve voor het dagelijkse gebruik inmiddels verzamelaarsobject geworden.

Nog net wat klassieker en ook zeldzamer is deze tweewielaangedreven Steyr 120 8140 van 1977. De trekker heeft maar 5.000 uren op de teller.

Een watergekoelde tweecilinder Deutz. Ziet er uit als nieuw. In deze conditie, origineel met cabine, is de trekker ook relatief zeldzaam.

HMT-leden hebben steeds meer belangstelling voor klassieke trekkers. Ze zijn op het Internationaal Historisch Festival (IHF) ook dit jaar goed vertegenwoordigd, zoals deze Deutz 8006.

Uit dezelfde periode maar met een viercilinder net een maatje kleiner dan de 8006, is deze Deutz 7206. Cabines waren toen nog optie en werden op viercilinders nog maar weinig geleverd. Een mooie originele trekker. De fronthef is ongetwijfeld later opgebouwd. Dat geldt ook voor de montage van de bredere banden.

Ook Deutz, met een V-8 luchtgekoelde motor. Geprepareerd voor tractorpulling, en Argentijnse genen.

Wie het grote niet eert … Het zou een zelfgebouwd 1:2 schaalmodel kunnen zijn, maar is toch een echte trekker: de Ballila van het Italiaansse Motomecanica. Op de achtergrond staat nog een relatief kleine rupstrekker van Hanomag.

Van de standaard fabriekstrekkers in Panningen is deze 320 pk sterke Massey Ferguson 4880 uit 1983 waarschijnlijk de grootste. Destijds de eerste trekker ter wereld met Bosch elektronische hefinrichting.

Ook Massey Ferguson, en net als de 4880-kniktrekker nooit verkocht in Nederland. Inmiddels is de 1135 met 6 cilinder turbo ook aan deze kant van de oceaan niet meer zeldzaam. Destijds was de 1135 de vervanger van de 1130.

De Massey Ferguson 1080 is gebaseerd op de Amerikaanse Massey Ferguson 180: vlakke bodem, hendels op het dashboard en verstelbaar stuur. De allereerste exemplaren kwamen uit de Verenigde Stagen. De trekker werd al snel in het Franse Beauvais in productie genomen. Op enig moment werd de 1080 ook leverbaar met voorwielaandrijving. Dit is nog een exemplaar met het eerste type vooras. Later werd dat een as van Landini met grotere eindvertragingen.

In de jaren 70 werd vierwielaandrijving in Europa steeds meer gevraagd. Amerikanen waren er minder van gecharmeerd. John Deere deed met zijn 30-serie een dappere poging zich met een hydraulisch aangedreven vooras in de markt te onderscheiden. Met beperkt succes.

De 6030 was bij John Deere in de VS destijds de zwaarste trekker. In vijf jaar tijd zijn er 4.028 stuks van gemaakt, waarvan 45 zonder turbo. Voorwielaandrijving was niet leverbaar. Maar geen paniek, de 7020 kniktrekker uit dezelfde periode was min of meer op te vatten als een 6030 met knikbesturing.

Een John Deere 5020. Op het oog vrijwel dezelfde trekker als de 6030, maar dan met wat minder vermogen. In Nederland is er ooit een exemplaar van verkocht. Inmiddels zijn er tientallen in handen van verzamelaars die veel plezier beleven aan de 5020.

De Fendt 615 is inmiddels een geliefde klassieker. De trekker wordt net als zijn voorgangers nog vrijwel uitsluitend voor de hobby gekocht en gekoesterd.

Een Fendt 626 met 252 pk. Er zijn er slechts 62 van gebouwd in de periode 1981 tot 1986. Destijds geen commercieel succes, maar inmiddels is de 626 roofgoed onder verzamelaars.

Ook al langere tijd roofgoed: de V-8-trekkers van International Harvester. Wie nog een 1468 zoekt en een uitdaging wil aangaan met een restauratieproject kan terecht op het historisch trekkerfestival in Panningen.

Hoewel de klassiekers steeds belangrijker worden is het festival in Panningen toch nog altijd een evenement voor de echte oldtimers. Onder HMT-leden zitten vanouds veel gloeikopliefhebbers. En niet alleen Lanz-liefhebbers, getuige deze relatief zeldzame Super Landini.

Ook gloeikop en net zo zeldzaam: links een Hongaarde HDCS Le Robuste, rechts een Franse Vierzon.

Lanz is voor veel oldtimerliefhebbers toch de ultieme gloeikop. Ze zijn in verschillende landen gemaakt of nagemaakt. Links de Australische KL Bulldog (Kelly & Lewis), rechts de uit Argentinië afkomstige Pampa. De laatste is een rechtstreekse illegale kopie van een Duitse Lanz Bulldog.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Deanna Kovar (John Deere): ‘Je hebt meer nodig dan alleen een goede maaidorser om boeren te bedienen’

TREKKER spreekt met Deanna Kovar, CEO van John Deere, over de toekomst van de Amerikaanse machinefabrikant en de landbouwsector.
Afbeelding artikel

Consortium PoWer project met motorenfabrikant Deutz richt zich op waterstofmotor

Motorenfabrikant Deutz is betrokken bij PoWer project, dat zich richt op de verdere ontwikkeling van waterstofmotoren in de (land)bouw.
Afbeelding artikel

FOTO | Speciale uitvoeringen en aanbiedingen op Deense beurs Agromek

De Deense vakbeurs Agromek biedt beursbezoekers veel machines in speciale beursuitvoeringen en scherpe beursaanbiedingen.