fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Massey Ferguson 135 vaak nummer 1 op IJslandse trekkercross

De Massey Ferguson 135 is van de werkplaats Vélarverkstæði Þóris. Tijdens de jaarlijkse IJslandse trekkercross zit monteur ´Oskar ´Olafur Björnsson vaak achter het stuur. De meeste jaren eindigt hij op de eerste plek. - Foto's: Mark Pasveer

Twee keer eindigde de Massey Ferguson 135 op de tweede plek tijdens de trekkercross op IJsland, maar meestal is-ie de nummer 1. Vaak zit ´Oskar ´Olafur Björnsson achter het stuur. Er is één wedstrijd per jaar, in de zomer. Het is tijdens het TREKKER-bezoek nog te koud om door een rivier te crossen, maar ´Oskar wil de trekker wel even showen.

Een keer per jaar, middenin de zomer, is er op IJsland een trekkercross. Geen competitievorm, maar gewoon voor de lol. Er is maar één regel: de trekker die wordt gebruikt mag origineel niet sterker zijn dan 50 pk. Dat is het. Verder mag je er van alles aan doen.

Nu is het niet zo, dat er constant wordt gesleuteld aan de crosstrekkers, het is vooral een dagje plezier. De trekker waarmee ´Oskar ´Olafur Björnsson vaak rijdt, is van zijn werkgever Þórir Þórrinsson, die een onafhankelijke werkplaats runt.

Lees verder onder de foto

De Massey Ferguson 135 is in grote lijnen origineel. De motor, transmissie en stuurinrichting zien er uit als een gewone MF 135.

De Massey Ferguson 135 is in grote lijnen origineel. De motor, transmissie en stuurinrichting zien er uit als een gewone MF 135.

Driften met flink onderstuur

De Massey Ferguson 135 is een jaar of tien terug eens flink onder handen genomen en wordt nog elk jaar gebruikt op de cross. ´Oskar geeft eens flink gas en dan wordt wel duidelijk dat de trekker niet meer origineel is. Met links en rechts een handrem lukt het hem op het grindpad met gemak om de trekker uit te laten breken. De Massey Ferguson drift in de rondte, met behoorlijk onderstuur. Stof en grond spat in het rond terwijl ´Oskar zichtbaar geniet.

Zie video vanaf 1:15; lees verder onder de video

Dubbele turbo

De Massey Ferguson 135 is in grote lijnen origineel. De motor, transmissie en stuurinrichting zien er uit als een gewone MF 135. Wel zijn er twee turbo’s opgebouwd en zuigt de trekker lucht aan van boven de rolkooi door een pvc-buis. Het crosssparcour gaat namelijk voor een groot deel door een metersdiepe rivier of een modderpoel. Tijdens de wedstrijd wordt er nog een propaanfles aan de trekker gehangen.

´Oskar lacht met zelfspot terwijl hij wijst naar het ventiel: “Heel hightech. Het ventiel heeft twee standen: open of dicht.” Onder het gaspedaal plaatste zijn voorgangers een knop ter activatie. Als je het gaspedaal volledig intrapt, dan open het ventiel en wordt er propaangas in de motor gespoten.

De remmen zijn een kritisch onderdeel tijdens de cross. Daarom plaatste de monteurs twee lange hendels links en rechts. De remmen an sich zijn nog origineel, maar de hendels zijn gewoon om meer kracht uit te kunnen oefenen. Door links en rechts apart aan te trekken, kan ´Oskar de trekker zelfs op asfalt rondjes laten driften.

Lees verder onder de foto

Als je het gaspedaal volledig intrapt, druk je ook de schakelaar in die het ventiel met propaangas opent.

Als je het gaspedaal volledig intrapt, druk je ook de schakelaar in die het ventiel met propaangas opent.

Verdere modificatie: de trekker uit 1977 staat op een breder spoor en heeft water in de banden voor meer stabiliteit. Het riempje van de dynamo en koeler is wat losjes gemonteerd. “Als je de rivier inrijdt en de ventilatorbladen raken ineens het water, dan is het beter dat het riempje kan doorslippen,” vertelt ´Oskar over zijn ervaring. Jammer dat het geen Multi Power is, stelt ´Oskar. Soms moet hij terugschakelen en is een hele versnelling net te veel.

Er is één regel tijdens de trekkercross; de trekker die gebruikt wordt, mag origineel niet meer dan 50 pk hebben. Verder mag alles, dus ook twee turbo’s opbouwen.

Er is één regel tijdens de trekkercross; de trekker die gebruikt wordt, mag origineel niet meer dan 50 pk hebben. Verder mag alles, dus ook twee turbo’s opbouwen.

Extreme en intensieve sport

Na een paar minuten durende show, veel stof en nieuwe remsporen op het asfalt, stapt ´Oskar af. Dat het rijden met deze trekker niet comfortabel is, is snel duidelijk. Hij toont video’s van de cross, waar hij tegen een soortgelijke International, Zetor en een Ford strijdt. “Weet je, als je op de trekker zit, voelt het allemaal heel extreem. Terwijl, op de video lijkt het niet eens zo snel te gaan. Je hebt geen idee hoe je dit ervaart van op de stoel. Ik denk zelfs dat het leuker is voor de chauffeur, dan voor de kijker”, lacht ´Oskar.

Een wedstrijd bestaat uit vier rondes, met gemiddelde rondetijden van 1 minuut en 30 seconden. Dan is het ook wel genoeg; het is een intensieve sport.

De Massey Ferguson 135 in actie tijdens de trekkercross in 2019. Lees verder onder de video

Na oud en nieuw komt de crosstrekker nog één keer in actie. Dan is-ie gedecoreerd, en hangt er een wagen achter met daarop dertien kerstmannen. Dat is een traditie in IJsland, het wegbrengen van de dertien kerstmannen. Dit is de tweede keer dat de crosstrekker wat doet in het jaar. Al gaat dat rustiger aan.

Auteur: Bob Karsten

Zoek je trekker en download de onafhankelijke trekkertests

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.