Groenbemester snel onderwerken met messenwals en schijveneg van Knoche
Bij de Duitse machinefabrikant Knoche kun je terecht voor een combinatie van een messenwals en een schijveneg. De Speedmax en Crossmax zijn geschikt voor een veelvoud van toepassingen, zoals stoppelbewerking en het snijden en onderwerken van groenbemesters. Met 4,5 meter werkbreedte heb je slagkracht in huis, merkt TREKKER tijdens de werktuigtest.
Je kunt de Knoche Speedmax-messenwals en Crossmax-schijveneg ook afzonderlijk inzetten, zoals gebruikers in Nederland dat doen. TREKKER testte de machines echter als combinatie en ontdekte dat die heel breed inzetbaar is.
De naam Speedmax lijkt bewust gekozen. Met de messenwals moet je tot maar liefst 25 kilometer per uur kunnen werken. Je kunt de 2.240 kilo wegende Speedmax 450 met dezelfde aanbouwbok aankoppelen. Dit kan zowel in de fronthef als in de hef achter, met een categorie II- en categorie III-aankoppeling.
Lees verder onder de foto
Voor het opklappen van de buitenste twee delen zijn er twee hydrauliekslangen. Voor het voorspannen van de wals is niet per se een derde hydrauliekaansluiting nodig; je kunt het circuit namelijk op druk zetten en dan met een kraan afsluiten, waarna je de hydrauliekslang weer loskoppelt. Een ophangbeugel voor de slangen ontbrak, maar dat wil Knoche oplossen. Verder sluit je enkel de kabel van de verlichting aan.
Zes paar walsen in verstek
Voor het wegzetten heeft de messenwals twee steunpoten met praktische handgrepen. Het instellen van de hoogte zou prettiger zijn, als de gaten voor de pennen in de rijrichting van de trekker waren aangebracht. Nu zitten ze dwars op de rijrichting. Je kunt de wals zowel ingeklapt als uitgeklapt parkeren.
De segmenten met messen zijn op een speciale manier gemonteerd. Knoche monteert zes paar messenwalsen van 62,5 centimeter breed die – kijkend in de rijrichting – iets in verstek staan. Dit levert per paar, per element, een effectieve werkbreedte van 73 centimeter op. Zo werkt de wals ononderbroken over de gehele werkbreedte. De onderlinge afstand tussen de walsen – opnieuw bekeken in de rijrichting – is 70 centimeter. Elk paar walsen pendelt rond een centrale ophanging, positief voor de bodemvolging.
De voorste walsen hebben elf messen en de achterste tien. Die staan in tegengestelde richting onder een hoek, en geven samen een X-vormige snede. De diameter is voor beide 390 millimeter. Of je de Speedmax nu in de fronthef of achter hangt, de messen van de voorste walsen staan altijd op grip. De snijlengte is gemiddeld 6 tot 11 centimeter. Wil je een versleten mes individueel vervangen, dan moet je dat eruit slijpen en een vervangend mes inlassen. Of je vervangt het segment in z’n geheel. Het heeft geen doorlopende as, dus grond kan zich niet ophopen.
Lees verder onder de foto
Deze opties wil je
-
In plaats van messen kun je ook kiezen voor slaglijsten, of een combinatie. Tijdens de test verloren we een segment toen een bevestigingsbout van een lager losliep. Gelukkig kwam het niet onder de trekkerwielen terecht. Knoche geeft hieraan extra aandacht aan besteden in de montage.
-
De optionele beplating voor en achter als bescherming tegen opgeworpen stenen kost weliswaar € 1.289 extra, maar die raden we ten zeerste aan als je percelen bewerkt met stenen erin. Idem voor de optionele beschermrubbers (€ 323) aan de onderzijde van de steenslagbeplating achter.
-
Werk je veel op zware (klei) grond, dan zijn de 80 kilo zware gewichten per segment zinvol. De montage werkt erg mooi.
-
Opgeklapt blijft de transportbreedte binnen de 3 meter. Het aantal vetnippels op de segmenten heeft Knoche weten te halveren van 48 naar 24. Je moet er per zijde vijf doorsmeren op de bewegende delen van het frame.
Werking messen verschilt per gewas
De Speedmax 450 leverde uitstekend werk in groenbemesters, en bij koolzaad- en snijmaisstoppels. Hij versnijdt en verkleint de gewasresten optimaal, en de messen laten een fijne kruimelstructuur achter. Maisstoppels worden eerder gekneusd dan gesneden, en op tarwe- en korrelmaisstoppel was het effect van de messen gering.
Een messenwals (in de fronthef) en een stuurautomaat zijn geen goede combinatie. Let ook op de benodigde hefkracht voor de Speedmax 450 van 2.240 kilo. Met aanhangende grond liep onze Fendt 724 tegen zijn maximale hefvermogen aan. Het brandstofverbruik van de messenwals solo is met 2 tot 3 liter per hectare gering. De basisuitvoering van de Speedmax 450 kost een kleine € 22.000, de geteste uitvoering € 25.350. Hij is er ook met 1,5, 3,0 en 5,6 meter werkbreedte.
Lees verder onder de foto
Knoche Crossmax met symmetrisch opgestelde schijven
De compacte Knoche Crossmax-schijveneg is er met werkbreedtes van 3,0, 4,5 en 5,0 meter. TREKKER testte de 4,5 metervariant. De schijven staan X-vormig, of zo je wilt symmetrisch opgesteld. Dat voorkomt scheeftrekken en frictie op het werktuig. Wel kwam de afstand tussen de onderste aankoppelpunten van de beoogde categorie IIIN-aankoppeling niet overeen met de standaard maatvoering. Inmiddels opgelost door Knoche, overigens. Lof is er voor de goede markering van de hydrauliekslangen. In- en uitklappen vergt een dubbelwerkend ventiel. Wil je de werkdiepte hydraulisch instellen, dan is een extra ventiel nodig.
Vóór de eerste rij schijven is ruimte voor montage van een crossboard. Hierdoor zit het zwaartepunt verder naar achteren. Ondanks het relatief geringe eigen gewicht van 3.020 kilo vraagt dat flink wat hefkracht. Al met al legt de testcombinatie van Speedmax 450, Crossmax 450 en Fendt 724 14.700 kilo in de schaal. Trek daar 600 kilo aan wielgewichten vanaf, en dan nog ligt het totaalgewicht (net) boven het totaalgewicht dat Fendt toestaat.
Lees verder onder de foto
Schijveneg is smal op de weg
In totaal beschikt de Crossmax 450 over 36 gekartelde schijven met een diameter van 51 centimeter en een dikte van 5 millimeter. 56 centimeter kan ook, meerprijs € 5.010. Ten opzichte van de rijrichting staan de schijven onder een hoek van 14 en 17 graden. Ze zijn evenredig verdeeld over de twee balken op 80 centimeter van elkaar.
De lagers van de schijven zijn beschermd tegen wikkelen van gewasresten, en onderhoudsvrij. In transport blijven elf schijven in de basispositie staan, de overige klappen omhoog. Dan resteert een transportbreedte van slechts 2,78 meter, erg mooi. In het werk is de compacte schijveneg met 5,14 meter vrij breed voor z’n 4,50 meter werkbreedte. Dat is 12 centimeter breder dan de Speedmax-messenwals. De schijveneg parkeer je zo mogelijk in uitgeklapte toestand.
De voorste schijven werken de grond naar buiten, waarna de achterste die weer naar binnen werken. In het midden is een veerbelaste gegolfde schijf van 46 centimeter aangebracht vanwege de symmetrische opstelling van de andere schijven. Afgezien van de twee middelste schijven van de voorste rij, zijn alle elementen individueel opgehangen en met rubbers beveiligd tegen overbelasting. Een beproefd principe.
Samen hebben de 36 schijven een onderlinge afstand van 12,5 centimeter. Goed voor maximaal 18 centimeter diep werken met 180 pk. Volgens de fabrikant dan. Wij kwamen met 240 pk ervoor niet verder dan 12 centimeter werkdiepte bij 10 kilometer per uur. Kiezen voor de € 1.228 dure begrenzingsplaten loont. Je kunt ze op drie verschillende hoogtes onder verschillende hoeken monteren.
Geteste schijveneg met naloopwals en eggetanden
De geteste schijveneg had de GTG 550-naloopwals met 55 centimeter grote ringen met 6 centimeter breed U-profiel. Tussen de ringen zitten 4,5 centimeter brede strips met een egaliserende, kluitenbrekende werking. Mooi is dat ze met een eenmalig verstelbare slijtplaat zijn uitgevoerd. De slijtplaat is beveiligd tegen achteruitrijden. Als afstrijker fungeert een 8×8 centimeter hoekijzer van 1 centimeter dik, dat na 500 hectare al de nodige slijtage vertoonde. Het aantal smeernippels blijft beperkt tot vijftien.
De werkdiepte van de Crossmax stel je optioneel hydraulisch in (€ 2.611 meerprijs). De indicator daarvoor op de machine kun je als bestuurder goed zien. Toen wij de maximale werkdiepte instelden, liep de naloopwals tegen de verlichtingsbalk aan, die daarop brak. Dit heeft Knoche inmiddels gewijzigd.
Achter de wals kun je, indien gewenst, een rij eggetanden monteren (€ 5.739 meerprijs). De werking van de zeventien 15 millimeter dikke tanden beviel prima. Voor de werkdiepte kies je uit elf posities, voor de hoek van de tanden uit vier posities. Twee rijen eggetanden kan ook.
Lees verder onder de foto
Uitstekend resultaat in alle gewasomstandigheden
De werking van de schijveneg is ons zeer goed bevallen. In alle omstandigheden was het resultaat uitstekend. Zowel na graan, koolzaad, suikerbieten en mais. De Crossmax leverde bij snelheden tussen 15 en 17 kilometer per uur altijd een zeer vlak perceel af. De aansluitingen tussen de werkgangen waren ook mooi vlak. Het brandstofverbruik was gemiddeld: 4 tot 5 liter diesel per hectare bij alleen de schijveneg. De vanafprijs van de Crossmax 450 is krap € 27.000. De testuitvoering komt met de verschillende opties op € 40.275.
Auteurs: Lüder Görtmüller, Sönke Schulz, René Koerhuis
Gerelateerde tags: Grondbewerking en Bodemgezondheid, Schijveneggen