Tractorpulling Team Blue Tiger start opnieuw na grote brand
Door een brand werkelijk alles van je dierbare hobby verliezen. Het overkwam Tractorpulling Team Blue Tiger. Het team moet helemaal van nul af aan opnieuw beginnen. Een verslag van de bijzondere wederopstanding van dit team, gesteund door de saamhorigheid in de tractorpullingwereld.
Arjan en Johan Muller, teamcaptains van Blue Tiger, vertellen over de stormachtige ontwikkelingen die zich na de brand hebben voorgedaan. De hulp die ze ontvangen, is overweldigend. Deze komt uit alle hoeken binnen en buiten de sport. Ze willen liever geen namen noemen, omdat ze daarmee ongetwijfeld mensen tekort doen. Maar ze zijn bijzonder dankbaar voor elke donatie of hulp, groot of klein. Een reconstructie.
Vrijdag 9 december 2022
Een grote brand verwoest de werkplaats van het Blue Tiger-team, achter het woonhuis van teamlid Johan Muller. Niet alleen de werkplaats gaat verloren, maar ook alles wat erin staat. Werkelijk al het gereedschap, reservedelen (waaronder vier kostbare turbo’s), smeermiddelen, en zelfs delen van andere teams zoals een motorblok en een interkoeler gaan verloren. Ook de kantine, de bekers, de diepvries voor de interkoelervloeistof … alles wat je kunt bedenken is weg. Ook de trekker valt ten prooi aan de vlammen. Van de klassieke Ford 9600 blijft weinig anders over dan een hoop schroot. Een onwerkelijke aanblik voor een trekker die getooid was met de spreuk: ‘Old Fords never die, they just get stronger’.
Lees verder onder de Facebook-post
Zaterdag 10 december 2022
Vrienden die tractorpulling Team Blue Tiger een warm hart toedragen starten een crowdfunding op, iets wat de teamleden uit zichzelf nooit zouden doen. Vragen om hulp zit niet zo in hun karakter, ze helpen liever anderen. Misschien juist daarom vliegen de donaties binnen uit alle hoeken van de sport en daarbuiten. Teams, supporters en zelfs sponsors van andere teams geven de mannen alvast het eerste zetje in de goede richting.
Dinsdag 13 december 2022
Dinsdagavond is de vaste sleutelavond van het team. Net bekomen van de eerste schrik, maar aangemoedigd door de crowdfunding, komen ze bij elkaar om de toekomst te bespreken.
Aangezien stoppen niet in hun woordenboek voorkomt, blijven er na een snelle brainstorm drie reële opties over. De eerste mogelijkheid is om deel te nemen aan de Standaard XL-klasse. Er staat nog een TW-15 op het erf van Johan Muller die ervoor geschikt is. Deze mogelijkheid valt als eerste af, omdat het team zich zo thuis voelt in de 3,6 ton Supersport-klasse, en hier graag in wil blijven rijden.
Tweede mogelijkheid: van de grond af aan een nieuwe componententrekker opbouwen. Nieuwbouw is een plan dat ze al hebben uitgestippeld voor de lange termijn, en dat nu in een stroomversnelling komt. Het betekent echter wel dat ze de komende seizoenen niet op de baan komen. Daarnaast zijn de delen die ze al voor deze nieuwbouw verzameld hebben, ook verloren gegaan bij de brand.
Het gaat optie drie worden, iets bestaands …
Lees verder onder de foto
Vrijdag 16 december 2022
Uit alle hoeken vliegt de hulp tractorpulling Team Blue Tiger werkelijk waar om de oren. Naast de crowdfunding organiseert een mede-tractorpuller een inzamelingsactie voor gereedschap en onderdelen.
De een schenkt een gereedschapskar, de ander kan nog wel een haakse slijper missen. Een derde kent een bedrijfswagendealer die terugroepacties bij trucks uitvoert, waarbij zo goed als nieuwe koelvloeistof wordt afgetapt. Deze schenkt 300 liter. Nog goed genoeg voor in de interkoeler.
Een werkbank wordt gebracht en een heater krijgen ze te leen. Een kaal onderblok mogen ze uitzoeken en ze krijgen er nog een drum olie bij. Een setje puller-achterbanden krijgen ze een jaar in bruikleen, aangeboden door een klasse-genoot.
Zaterdag 17 december 2022
Het oude chassis van Wickie Power arriveert op het erf. Het is de beste mogelijkheid om zo snel mogelijk weer op de baan te staan. Hiermee doen ze tevens recht aan alle hulp van de vele sympathisanten.
Met een riante betalingsregeling staat het chassis één week na de brand al op het erf. Het plannen maken, uitdenken, tekenen en materialen regelen kan beginnen. De Prostock Wickie Power kreeg namelijk een nieuw chassis, het oude stond al een tijdje te koop. De krachtbron past zo tussen de framebalken.
Het is dan wel geen 9600, maar wel een Ford. Het hele team is het volmondig eens met de keuze. Een van de teamleden verwoordt het treffend: “Niet de trekker is Blue Tiger, wij zijn Blue Tiger!” Maar ooit keert de klassieke 9600-kap weer terug op de puller.
Dinsdag 3 januari 2023
Het duurt nog wel even voordat bij Johan de schade is afgehandeld en er een nieuwe werkplaats staat. Dus moet er tijdelijk iets anders komen. Vier sleutellocaties krijgt het team aangeboden, maar het liefst sleutelen ze toch thuis.
In een week tijd creëren ze met sandwichpanelen een nieuwe werkplaats in een van de schuren van het loonbedrijf van Arjan. Ook al deze materialen zijn geschonken of voor weinig gekocht. Hier kan het team voorlopig vooruit. Op deze dinsdag gaat de trekker voor het eerst de tijdelijke nieuwe sleutelruimte in.
Lees verder onder de Facebook-post
Dinsdag 21 maart 2023
Ten tijde van ons bezoek is het een drukte van belang in de werkplaats. Want wie denkt dat het nu een kwestie is van nieuwe motor erin lepelen en gas geven, komt bedrogen uit. Zo liggen de achterbanden op iets smallere velgen, waardoor ze iets boller staan. Daardoor passen ze net niet onder de spatborden. De grote interkoeler moet plat voor in de neus in plaats van rechtop achter de grille. De vooras zit hierbij in de weg. Vervolgens is het hele front van Wickie Power inclusief vooras eraf gesneden, en is een nieuw front gemaakt met voldoende plaats voor de interkoeler.
De vooras wordt weer een geveerd exemplaar, waar ze met de oude trekker zulke goede ervaringen mee hadden. Hieraan zitten dan ook de weinige herbruikbare delen van de oude trekker, de buitenpijpen van de fusees. Ook elders wordt op dit moment gewerkt. Een aluminiumlasser maakt de nieuwe interkoeler, en op weer een andere plek krijgen nieuwe drijfstangen vorm.
Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Bij het opbouwen van de nieuwe motor verwerkt het team meteen alle ideeën die ze de afgelopen jaren verzamelden. Had het oude blok nog originele drijfstangen en Valmet-zuigers, het nieuwe krijgt op maat gemaakt spul. De zuigers maken ze uit massief aluminium, waarbij ze de pistonpen zo hoog mogelijk plaatsen. Dit geeft ruimte voor een langere drijfstang, uit massief staal gefreesd. Door de grotere lengte komt de drijfstang niet meer zo scheef in het blok, wat de leibaankrachten vermindert.
Een nieuw aluminium carter wordt op het oude onderblok gelast. De Sigma-brandstofpomp met hydraulische Woodward-regelaar deed vorig jaar ervaring op in de 4,5 ton Supersport-klasse. Die heeft dus nog wat reserve in de 3,6. Maar zo maar even van een John Deere op een Ford monteren is er niet bij. De bevestiging past niet, en ook de ruimte is te krap.
Donderdag 27 april 2023
Het hele team besteedt elk beschikbare uurtje aan de trekker. Iedere avond brandt er licht in de werkplaats, en de koffiepauze wordt afgeraffeld om maar zo snel mogelijk weer door te kunnen.
Vijf avonden in de week sleutelen, en iedereen die maar een beetje tijd heeft is van de partij. De heren kunnen het nog steeds niet bevatten hoe ze werkelijk bedolven zijn onder alle hulp. Het is onmogelijk om iedereen die een bijdrage levert, voldoende te bedanken. Maar ze gaan het toch proberen. En dat kan maar op één manier: door aan de start te staan tijdens de openingswedstrijd van het seizoen, 27 april in Wekerom …
Auteur: Ruben Fortuin
Gerelateerde tags: Tractorpulling