fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Moderne landbouwtrekker Kioti HX 1201 rijk uitgerust én betaalbaar

De Zuid-Koreaanse trekkerfabrikant Kioti heeft zijn landbouwtrekkerserie Kioti HX vernieuwd. Het resultaat is een moderne, rijk uitgeruste trekker tegen een schappelijke prijs. TREKKER maakt een proefrit met de HX 1201 en de HX 1401. - Foto's: Martijn Knuivers

Afgelopen november verraste de Zuid-Koreaanse trekkerfabrikant Kioti door op vakbeurzen Sima en Eima zijn vernieuwde landbouwtrekkerserie Kioti HX voor te stellen. Het resultaat is een moderne, rijk uitgeruste trekker tegen een schappelijke prijs. TREKKER maakt een proefrit met de HX 1201 en de HX 1401.

De nieuwe HX volgt de PX-serie uit 2015 op. Die bestond uit drie modellen van 95 tot 115 pk. De HX-serie dekt dezelfde pk-range af, maar is uitgebreid met een extra topmodel van 140 pk. Vier modellen dus, maar Kioti-importeur Pols gaat alleen de twee zwaarste modellen voeren, de HX 1201 en de HX 1401. De eerste is per direct leverbaar, de HX 1401 vanaf eind 2023.

Op het terrein van Pols in Zuidland (Z.-H.) staan beide trekkers klaar voor een proefrit: een seriemodel HX 1201 en een prototype HX 1401. De trekkers zijn in de basis gelijk. Echter, de transmissies verschillen en de HX 1401 heeft een 7 centimeter langere wielbasis.

Volledig nieuw ontwerp

De nieuwe HX is volledig nieuw ontworpen, het is geen ‘verbeterde’ PX. Zo heeft de HX een vijfstijlencabine en een elektronische hef. De portaalvooras heeft plaatsgemaakt voor een conventionele vooras van eigen makelij, genaamd Daedong. Dat is de concernnaam, Kioti is een merk. Deze trekkers worden in Azië en Australië ook als Daedong verkocht, maar in de VS en Europa onder de merknaam Kioti. De Doosan-motor is in de HX vervangen door een 3,8 liter Daedong-motor. Deze voldoet aan Fase V met AdBlue en een DPF-filter.

Lees verder onder de foto

Motor en vooras zijn van eigen makelij, namelijk Daedong. De motorboost moet je handmatig activeren.

Motor en vooras zijn van eigen makelij, genaamd Daedong. De motorboost moet je handmatig activeren.

De oude PX was een goede trekker, zo blijkt uit een trekkertest uit 2017. Hij had wel een beetje een Aziatische uitstraling, vanwege de rond aflopende neus en de portaalas. De nieuwe HX doet met zijn rechthoekigere lijnen qua uitstraling veel Europeser aan. Pols verwacht dat de nieuwe HX daardoor meer voet aan de grond krijgt dan de PX.

Ruime, logisch ingedeelde cabine

Een makkelijke instap via drie tredes. Op de pneumatisch stoel overvalt je een beetje een déjà vu-gevoel. De lichtbruine kunststof en de armleuning met hefschuif en oranje handgasschuif doen wat John Deere 6000-achtig aan. Dat gezegd hebbende is de cabine verder logisch ingedeeld. Deze oogt ruim door het vele glas. Rechts geen B-stijl, maar een deur over de volle lengte. Plus een glazen dakluik. Instappen is links, rechts is meer een nooddeur. Het stuur is horizontaal verstelbaar, maar niet in hoogte. De draaicirkel bedraagt slechts 9,4 meter.

De hef tilt 4,4 ton. Achterop zit alleen op het rechter spatbord externe hefbediening. Een beetje onlogisch, want je stapt links uit de cabine. Kioti heeft aangeven de knoppen in 2023 links te gaan plaatsen. Aan beide zijden zit een inschakelknop voor de aftakas. Standaard is de trekker uitgerust met twee dubbelwerkende ventielen, waarvan een met arretering. Een derde ventiel is optioneel. Er zijn drie aftakastoerentallen, inschakelen gaat via een drukdraaiknop.

Boostknop handmatig activeren

Ongebruikelijk is de boostknop op het dashboard, voor extra pk’s tijdens aftakaswerk. Bij eigenlijk alle trekkers met boost worden de extra pk’s automatisch geactiveerd bij het inschakelen van de aftakas. Bij Kioti moet je voor het inschakelen daavan eerst de boost handmatig activeren met een knopje. Doe je dit niet, dan geeft de motor ook bij aftakaswerk de reguliere pk’s.

Automatiek is er ook. Auto cruise is het geheugen voor het motortoerental, PTO Cruise onthoudt het aftakasas-toerental. Bij hef omhoog schakelt de aftakas uit, bij zakken werkt-ie verder op het ingestelde aftakas-toerental. Bijzonder is dan weer het ouderwetse hakpedaal voor het differentieel. Dat had wel elektronisch bediend mogen worden.

Lees verder onder de foto

Hef en handgas zitten op de armleuning. Geheel links de standaard gemonteerde voorladerjoystick. Locken van het differentieel doe je door het hakpedaaltje op de cabinevloer in te trappen.

Hef en handgas zitten op de armleuning. Geheel links de standaard gemonteerde voorladerjoystick. Locken van het differentieel doe je door het hakpedaaltje op de cabinevloer in te trappen.

Verschillende transmissies

De HX 1201 is uitgerust met een schakelbak: een versnellingspook met vier versnellingen en een hi-lo, en een groepenpook met vier groepen. Tezamen met de elektro-hydraulische omkeer maakt dat 32 versnellingen vooruit en achteruit.

De trekker kan in theorie iets harder, maar is afgeregeld op maximaal 40 kilometer per uur. Zo is hij vrijgesteld van de apk-plicht voor niet-agrariërs. De schakelhendel zit rechts binnen handbereik. Deze is wel ietwat laag geplaatst. Bij het schakelen glijdt de onderarm over de armleuning.

De bak laat zich vrij soepel schakelen. Op de pook zitten drie knopjes. Het bovenste, oranje knopje is de ontkoppelknop, als alternatief voor de voetkoppeling. Met het middelste, rode knopje schakel je naar de hoogste versnelling van de powershift. Met het gele knopje daaronder schakel je terug. Rechts, wat verder naar onderen, zit de groepenpook met vier groepen. Een vrij basic transmissie dus.

Lees verder onder de foto

De Kioti HX 1201 heeft een schakelbak. Dus een versnellingspook met vier versnellingen in H-patroon en drukknoppen voor de hilo. Met vier groepen (groepenpook) maakt dat 32V/32A.

De Kioti HX 1201 heeft een schakelbak. Dus een versnellingspook met vier versnellingen in H-patroon en drukknoppen voor de hilo. Met vier groepen (groepenpook) maakt dat 32V/32A.

De HX 1401 daarentegen is uitgerust met een semi-full-powershift. Een achttraps powershift met twee versnellingen en twee groepen, plus een elektrohydraulische omkeer. Dus ook 32 vooruit en 32 achteruit. In plaats van een versnellingshendel zit er rechts een pook om de twee versnellingen te schakelen, met drukknoppen op de pook voor op- en terugschakelen van de powershifttrappen. Daarbij een extra knopje om automatisch schakelen te activeren. Dat werkt mooi, maar gevoelsmatig zou het op- en terugschakelen soms sneller mogen. De trekker waarmee we de proefrit maken, is echter nog een prototype. De bak nog moet nog worden gekalibreerd. Irritant zijn de vele bliepjes tijdens het schakelen.

Lees verder onder de foto

De Kioti HX 1401 heeft een achttraps powershift. De pook schakelt twee versnellingen. Met  twee groepen (groepenpook) kom je ook op 32V/32A.

De Kioti HX 1401 heeft een achttraps powershift. De pook schakelt twee versnellingen. Met twee groepen (groepenpook) kom je ook op 32V/32A.

Niet de pk’s, maar de transmissie maakt hét verschil tussen de trekkers. Die in de HX 1201 is eigenlijk vrij sober voor een 120 pk-trekker. Terwijl de HX 1401 met zijn semi-full-powershift verhoudingsgewijs juist erg rijkelijk is bedeeld in het segment betaalbare trekkers.

Auteur: Martijn Knuivers

Bekijk en vergelijk Kioti-trekkers op Trekkeronline

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fors minder trekkers in Italië verkocht in eerste kwartaal

Stijgende rentetarieven in combinatie met stijgende machineprijzen veroorzaakt een flinke daling in de trekkerverkoop in Italië.
Afbeelding artikel

New Holland viert 60 jaar Basildon met T7.300 Special Edition

Ter gelegenheid van het 60-jarige bestaan van zijn trekkerfabriek in het Britse Basildon ontwierp New Holland een T7.300 Special Edition.
Afbeelding artikel

Aeres start met studie Agrotechniek & Engineering

Vanwege groeiende vraag naar afgestudeerden met kennis van landbouw en techniek introduceert Aeres de studie Agrotechniek & Engineering.
Beheer
WP Admin