De groeispurt van Indiase bandenfabrikant BKT
De omzet van bandenfabrikant BKT bedroeg vorig jaar 1 miljard dollar, maar moet de 2 miljard aantikken in 2026. Een nieuwe fabriek, nieuwe rupsen evenals nieuwe banden voor de bouw, landbouw en mijnbouw moeten de omzetgroei versnellen. TREKKER brengt een bezoek aan de fabriek in Bhuj, India.
Bandenfabrikant BKT (Balkrishna Industries), met het hoofdkantoor in Mumbai, was tot een paar jaar geleden voor velen onbekend. Het bedrijf heeft nog maar 35 jaar achter de rug en kent een indrukwekkende groei.
Lees verder onder de foto
In het gespreide boekjaar 2021-2022 haalde de bandenfabrikant voor het eerst een omzet van 1 miljard dollar. Echt vergelijkbare cijfers ontbreken, maar BKT zou qua landbouw al groter zijn dan bandenmerken als Michelin en Trelleborg.
BKT maakte onlangs zijn volgende doel bekend tijdens een persconferentie in India: een omzet van 2 miljard dollar in 2026. “Een extreem hoog doel, maar we zijn er zeker van dat we het kunnen bereiken als we hard werken”, zegt Rajiv Poddar, medeverantwoordelijk directeur en derde generatie in het (familie)bedrijf na zijn grootvader, die met BKT startte.
Lees verder onder de foto
Nieuwe bandenfabriek erbij
De BKT-groep is een naamloze vennootschap en produceert uitsluitend banden voor de zogenoemde offroad-industrie. Dat betekent dat ze zwaar inzetten op banden voor de bosbouw-, landbouw– en loonwerksector, als ook mijnbouwtrucks.
Enkele weken geleden op een persconferentie introduceerde BKT nieuwe banden voor met name de bos- en mijnbouw. En ook voor het eerst: banden voor off-roadvrachtwagens (licht aangepaste trucks die hoofdzakelijk in de mijnbouw en overslag rondrijden). Deze nieuwe producten moeten de verkoop en omzet verder stimuleren om die doelstelling van 2 miljard te halen. Maar ook dus een nieuwe fabriek. “We zijn begonnen met 9 hectare bij onze eerste fabriek. In 2013 bezaten we 120 hectare en hadden we € 70 miljoen geïnvesteerd. In 2022 bezaten we 255 hectare en in 2023 zullen we een bedrijfsomvang bereiken van 320 hectare, dat is inclusief het gebied waar onze toekomstige fabriek komt te staan”, zo legt Rajiv Poddar uit.
Lees ook: BKT zet volop in op productie eigen rupsbanden voor (land)bouw
Eigen carbon-blackfabriek
De nieuwe fabriek komt direct naast het huidige fabrieksterrein te staan, nabij de Indiase stad Bhuj (spreek uit als: Boetsj). Hier heeft BKT naast een van de vier bandenfabrieken ook een eigen carbon-blackfabriek.
Carbon black (carbonzwart) is een belangrijke component in elke rubbersamenstelling die de ruimte tussen de vrije polymeerketens opvult. Het is dus een vulstof die bijdraagt aan de levensduur dankzij een hogere slijtvastheid (loopvlak) en tevens flexibiliteit brengt (in het karkas). En tot slot: doordat carbon black zwart is (roet), is het dat wat de band een zwarte kleur geeft. Maar dat is geen doel op zich.
Lees verder onder de foto
650.000 ton bandenproductie per jaar
Ook beschikt BKT over een eigen energiecentrale van 40 MW die stroom levert voor de energie-intensieve grondstof- en bandenproductie. Deze energiecentrale wordt gevoed door de vrijgekomen warmte bij de productie van carbon black. Zo is de cirkel weer rond.
Als de nieuwe bandenfabriek klaar is – over anderhalf jaar als alles goed gaat – heeft BKT als doel om 650.000 ton bandenproductie per jaar te halen. En dat is het tweede hoofddoel van BKT, naast de eerder genoemde 2 miljard.
Auteurs: Bas van Hattum, John Christensen
Gerelateerde tags: Banden, Rupsbanden