fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

De groeispurt van Indiase bandenfabrikant BKT

De indrukwekkende BKT-fabriek in Bhuj, India. Linksvoor een keurige campus voor (families van) de medewerkers. Rechtsvoor het centrum R&D (Research en Development). Helemaal achterin staat de carbon-blackfabriek en de eigen waterzuivering. - Foto's: Bas van Hattum

De omzet van bandenfabrikant BKT bedroeg vorig jaar 1 miljard dollar, maar moet de 2 miljard aantikken in 2026. Een nieuwe fabriek, nieuwe rupsen evenals nieuwe banden voor de bouw, landbouw en mijnbouw moeten de omzetgroei versnellen. TREKKER brengt een bezoek aan de fabriek in Bhuj, India.

Bandenfabrikant BKT (Balkrishna Industries), met het hoofdkantoor in Mumbai, was tot een paar jaar geleden voor velen onbekend. Het bedrijf heeft nog maar 35 jaar achter de rug en kent een indrukwekkende groei.

Lees verder onder de foto

Groei komt bij BKT vooral vanuit nieuwe banden voor mijnbouw, offroad-trucks, landbouw en rupsen. Voor de laatste bouwt BKT een geheel nieuwe fabriek naast het huidige terrein. Opvallend: tijdens het fabrieksbezoek is het gehele terrein zeldzaam schoon en opgeruimd. Er werken circa 10.000 mensen in de vijf fabrieken.

Groei komt bij BKT vooral vanuit nieuwe banden voor mijnbouw, offroad-trucks, landbouw en rupsen. Voor de fabricage van rupsbanden bouwt BKT een geheel nieuwe fabriek. Opvallend: tijdens het fabrieksbezoek oogt het gehele terrein schoon en opgeruimd. Er werken circa 10.000 mensen in de vijf fabrieken.

In het gespreide boekjaar 2021-2022 haalde de bandenfabrikant voor het eerst een omzet van 1 miljard dollar. Echt vergelijkbare cijfers ontbreken, maar BKT zou qua landbouw al groter zijn dan bandenmerken als Michelin en Trelleborg.

BKT maakte onlangs zijn volgende doel bekend tijdens een persconferentie in India: een omzet van 2 miljard dollar in 2026. “Een extreem hoog doel, maar we zijn er zeker van dat we het kunnen bereiken als we hard werken”, zegt Rajiv Poddar, medeverantwoordelijk directeur en derde generatie in het (familie)bedrijf na zijn grootvader, die met BKT startte.

Lees verder onder de foto

BKT verkondigde enkele weken geleden te gaan voor een omzetdoel van 2 miljard dollar in 2026. “Een extreem hoog doel, maar we zijn er zeker van dat we het kunnen bereiken als we hard werken”, zo zegt Rajiv Poddar, medeverantwoordelijk directeur en derde generatie in het (familie)bedrijf na zijn grootvader, die met BKT startte.

BKT verkondigde enkele weken geleden te gaan voor een omzetdoel van 2 miljard dollar in 2026. “Een extreem hoog doel, maar we zijn er zeker van dat we het kunnen bereiken als we hard werken”, zo zegt Rajiv Poddar, medeverantwoordelijk directeur en derde generatie in het (familie)bedrijf. Zijn grootvader startte met BKT in 1987.

Nieuwe bandenfabriek erbij

De BKT-groep is een naamloze vennootschap en produceert uitsluitend banden voor de zogenoemde offroad-industrie. Dat betekent dat ze zwaar inzetten op banden voor de bosbouw-, landbouw– en loonwerksector, als ook mijnbouwtrucks.

Enkele weken geleden op een persconferentie introduceerde BKT nieuwe banden voor met name de bos- en mijnbouw. En ook voor het eerst: banden voor off-roadvrachtwagens (licht aangepaste trucks die hoofdzakelijk in de mijnbouw en overslag rondrijden). Deze nieuwe producten moeten de verkoop en omzet verder stimuleren om die doelstelling van 2 miljard te halen. Maar ook dus een nieuwe fabriek. “We zijn begonnen met 9 hectare bij onze eerste fabriek. In 2013 bezaten we 120 hectare en hadden we € 70 miljoen geïnvesteerd. In 2022 bezaten we 255 hectare en in 2023 zullen we een bedrijfsomvang bereiken van 320 hectare, dat is inclusief het gebied waar onze toekomstige fabriek komt te staan”, zo legt Rajiv Poddar uit.

Lees ook: BKT zet volop in op productie eigen rupsbanden voor (land)bouw

Eigen carbon-blackfabriek

De nieuwe fabriek komt direct naast het huidige fabrieksterrein te staan, nabij de Indiase stad Bhuj (spreek uit als: Boetsj). Hier heeft BKT naast een van de vier bandenfabrieken ook een eigen carbon-blackfabriek.

Carbon black (carbonzwart) is een belangrijke component in elke rubbersamenstelling die de ruimte tussen de vrije polymeerketens opvult. Het is dus een vulstof die bijdraagt aan de levensduur dankzij een hogere slijtvastheid (loopvlak) en tevens flexibiliteit brengt (in het karkas). En tot slot: doordat carbon black zwart is (roet), is het dat wat de band een zwarte kleur geeft. Maar dat is geen doel op zich.

Lees verder onder de foto

In het R&D-centrum ondergaan de banden een duurtest met deze grote walsen. Stapsgewijs wordt de aslast (bandenlast) opgevoerd van 67 naar 84, 100, 120 en 140% van de toegelaten bandenlast. Dat alles gebeurt bij een temperatuur van 38 graden. De temperatuur in de band kan zo oplopen tot 98 graden.

In het R&D-centrum ondergaan de banden een duurtest met deze grote walsen. Stapsgewijs wordt de aslast (bandenlast) opgevoerd van 67 naar 84, 100, 120 en 140% van de toegelaten bandenlast. Dat alles gebeurt bij een temperatuur van 38 graden. De temperatuur in de band kan zo oplopen tot 98 graden.

650.000 ton bandenproductie per jaar

Ook beschikt BKT over een eigen energiecentrale van 40 MW die stroom levert voor de energie-intensieve grondstof- en bandenproductie. Deze energiecentrale wordt gevoed door de vrijgekomen warmte bij de productie van carbon black. Zo is de cirkel weer rond.

Als de nieuwe bandenfabriek klaar is – over anderhalf jaar als alles goed gaat – heeft BKT als doel om 650.000 ton bandenproductie per jaar te halen. En dat is het tweede hoofddoel van BKT, naast de eerder genoemde 2 miljard.

Auteurs: Bas van Hattum, John Christensen

Bekijk het gratis TREKKER E-mag. In deze editie lees je alles over banden. Je leest het E-mag eenvoudig op je mobiel, tablet of pc.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.
Afbeelding artikel

Vredestein start in rijencultuur met nieuwe VF-banden

Vredestein presenteert een nieuwe bandenserie: Traxion CropCare. Dat zijn VF-banden voor getrokken en zelfrijdende veldspuiten.
Afbeelding artikel

Elio Bartoli (Yokohama TWS): ‘Ook Trelleborg komt met rupsen’

Elio Bartoli wordt CEO van Yokohama TWS. Hoe kijkt hij naar de bandenmarkt? En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult...