fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Rondje ploegen met moderne Turkse trekker Başak 5120

De Başak 5120 oogt modern en dat is-ie ook, met zijn maximaal 122 pk sterke Deutz-viercilinder. In Turkije maakt TREKKER een proefrit met de 5120 over de gortdroge maisstoppel. Zonder morren trekt de 5120 de vierschaar. - Foto: Martin Smits

Er valt weinig aan te merken op het nieuwe topmodel van de Turkse fabrikant Başak. TREKKER ploegde een rondje met de Başak 5120 in Turkije en maakte nader kennis met de Duitse importeur Wematik in Nordhorn, pal aan de Nederlandse grens.

De trekker oogt modern en dat is-ie ook: de Başak 5120 met zijn maximaal 122 pk sterke Deutz-viercilinder. De trekker is toegankelijk, letterlijk en figuurlijk. De cabine is ruim, in- en uitstappen gaat makkelijk en het zicht is prima. Het stuur is verstelbaar, het digitale dashboard oogt modern. Het stuur zit voor het gevoel wel erg dicht op het dashboard. Zonder enige uitleg kan ook de minder ervaren chauffeur al vlot met de trekker naar het land.

In Turkije ploegden we een stukje gortdroge maisstoppel. Zonder morren trekt de 5120 de vierschaar. Al zijn de omstandigheden er niet echt naar om de trekker op prestaties te beoordelen.

Stille cabine, achterraam minpuntje

Het is behoorlijk stil in de cabine. Stationair meten we 65 dB(A), tijdens het rijden schommelt de meter wat boven 70 dB(A). Dat is bepaald geen officiële geijkte meting, maar het gevoel is dat je goed een hele dag in de cabine kunt verblijven.

Eerste minpuntje: met het achterraam open kijk je naar achteren te veel tegen dat raam aan. Met een ploeg achter de trekker is dat geen probleem. Maar bij een kipper naast een rooier of een hakselaar zou je het raam liever verder willen openen, of de scharnieren hoger aan de dakrand willen plaatsen.

Tekst gaat verder onder de foto

De cabine is ruim, comfortabel en oogt degelijk. Er zit led-verlichting op. De cabine is goed geventileerd, maar heeft een achterraam dat in het zicht zit als je in een kipper of silagewagen wilt kijken. - Foto: Hans Prinsen

De cabine is ruim, comfortabel en oogt degelijk. Er zit led-verlichting op. De cabine is goed geventileerd, maar heeft een achterraam dat in het zicht zit als je in een kipper of silagewagen wilt kijken. – Foto: Hans Prinsen

Soepele transmissie en omkeerschakeling

De transmissie is een 32V/32A viertraps powershift met powershuttle. Het is de bekende ZF TPT 11-bak die onder andere ook in de Case IH Luxum en Steyr Multi zit. Die kun je ook automatisch laten schakelen, handig bij transportwerk. De transmissie schakelt zowel in de automaatstand als op de handbediening verrassend soepel, ook zonder vracht achter de trekker. Zoals trouwens ook de omkeerschakeling heel soepel aangrijpt.

Tekst gaat verder onder de foto

Met een Fase V Deutz-motor onder de kap is de trekker behoorlijk volgebouwd. Toch is alles goed toegankelijk, inclusief uitklapbare koelelementen. - Foto: Hans Prinsen

Met een Fase V Deutz-motor onder de kap is de trekker behoorlijk volgebouwd. Toch is alles goed toegankelijk, inclusief uitklapbare koelelementen. – Foto: Hans Prinsen

Machinefabrikant Başak voorzag de trekker verder van programmeerbaar handgas. Een programmeerbaar toerental is standaard, een tweede toerental programmeren is optie.

Standaard heeft de trekker vier dubbelwerkende hydrauliekventielen, waarvan standaard eentje elektrisch wordt bediend. Een tweede elektrisch bediend ventiel is optie. Die ventielen kun je op de joystick bedienen, en voor het eerste is ook een flipper aanwezig.

Standaard is de trekker eigenlijk al heel compleet uitgevoerd, inclusief drukknoppen voor hef en aftakas op beide achterspatborden. Een fronthef (Zuidberg) is eigenlijk de belangrijkste optie. Voor voorladerwerk levert Başak een apart uitgevoerde armleuning, maar die zat niet in de demotrekker.

Al veel verbeterd aan Başak-trekker

De Başak 5120 is verrassend compleet, modern en comfortabel. Dat is onze eerste conclusie na de kennismaking met deze trekker van een onbekende Turkse fabrikant.

Tekst gaat verder onder de foto

Buiten Turkije is de Başak-trekker nog tamelijk onbekend. Als het aan de fabrikant ligt, zal dat niet lang meer duren. Behalve eenvoudige trekkers produceert de fabrikant nu ook moderne. - Foto: Martin Smits

Buiten Turkije is de Başak-trekker nog tamelijk onbekend. Als het aan de fabrikant ligt, zal dat niet lang meer duren. Behalve eenvoudige trekkers produceert de fabrikant nu ook moderne. – Foto: Martin Smits

Importeur Wematik vertelt dat in vrij korte tijd al een aantal verbeteringen is doorgevoerd. Aanvankelijk was maar één bandemaat leverbaar, inmiddels zijn dat er al vier.

De demotrekker is voorzien van een Scharmüller-trekhaak. Het frame moet worden verhoogd voor de bereikbaarheid van de aftakasstomp en zit de topstang nog wat in de weg. Bij kleinere broer Başak 5115 heeft de fabrikant dat al veranderd; de 5120 wordt nog aangepast. De trekker wordt ook leverbaar met volledig dichtgelaste velgen.

De stabilisatie van de hef, bediend door een elektronische Bosch-hefinrichting, is nu een verstelsysteem met vijf gaten. Voor een trekker die in de top van het segment mee wil doen – en daar heeft de 5120 zeker de potentie voor – zijn daar mooiere systemen voor. Başak is voornemens om de West-Europese markt te betreden, en heeft daar zeker oog voor. De techniek bestaat uit componenten die ook in trekkers van West-Europees fabricaat zitten. Daarmee kom je ook in de prijsklasse van een West-Europese trekker.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Het interieur van de Başak 5120 is netjes afgewerkt en op de ergonomie is weinig aan te merken. Dat geldt ook voor de techniek: alles wat je in een moderne powershifttrekker kunt verwachten, is aanwezig. - Foto: Hans Prinsen

Het interieur van de Başak 5120 is netjes afgewerkt en op de ergonomie is weinig aan te merken. Dat geldt ook voor de techniek: alles wat je in een moderne powershifttrekker kunt verwachten, is aanwezig. – Foto: Hans Prinsen

Concurreren op prijs

Importeur Wematik, die ook zaken doet in Nederland, heeft nog geen definitieve prijs voor de Başak 5120. De importeur denkt dat de prijs € 5.000 tot € 6.000 onder die van de directe concurrenten zal liggen.

Om op prijs te kunnen concurreren en daarmee de markt voor de minder veeleisende klant te bedienen, is een eenvoudigere trekker geschikter. Die kan Başak leveren. Dat wordt dan de techniek van Steyr van dertig jaar geleden. Ook niks mis mee, maar de emissie-eisen maken die optie onmogelijk.

Niettemin heeft Wematik al wel belangstelling voor onderdelenvoorziening van de oudere Steyrs vanuit Başak. En dat is voor de Duitse en Oostenrijkse markt best interessant.

Een 100 pk Başak 5105 met Deutz-motor en een Başak-transmissie (geen powershuttle) wordt nog dit jaar verwacht. Dat kan voor de minder veeleisende markt prijstechnisch interessant zijn.

Auteur: Martin Smits

Op zoek naar een gebruikte Başak-trekker? Neem een kijkje op Traktorpool.nl

Machinefabrikant Başak produceert in eigen beheer zowel motoren als transmissies. - Foto: Martin Smits

Het belangrijkste deel van Başaks productie betreft nog steeds de oudere typen Steyr-trekkers. Deze zijn technisch vrijwel identiek aan de modellen van weleer uit het Oostenrijkse Sankt Valentin. - Foto: Martin Smits

Een voorraad van nieuwe trekkers staat voor de fabriek. - Foto: Martin Smits

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.
Afbeelding artikel

FOTO | Dikke trekkers, dikke prijzen op veiling in Meppen

Zeker 200 trekkers gingen onder de hamer in het Duitse Meppen. Reuzen en krachtpatsers, maar ook middenklassers. Dit brachten ze op....
Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.