Fendt-e van Holland-Utrecht klaar voor serieproductie
De zogenoemde Fendt-e van LMB Holland-Utrecht is klaar voor serieproductie. Het gaat hierbij om een 300-serie die wordt uitgerust met accu’s.
Landbouwmechanisatiebedrijf (LMB) Holland-Utrecht in Montfoort (U.) startte in 2020 met de elektrificatie van een Fendt 300-serie. Holland-Utrecht laat weten klaar te zijn voor serieproductie.
De e-trekker voldoet aan de vooraf gedefinieerde specificaties en haalt volgens het mechanisatiebedrijf in de praktijk de berekende inzetduur: 8 uur bij gemiddeld zwaar werk. Holland-Utrecht wil in eerste instantie een serie gaan bouwen van minimaal drie tot maximaal vijf e-trekkers.
LFP-accu in plaatst van Tesla-accu
Het eerste prototype dat eind 2021 werd afgeleverd, heeft inmiddels 900 draaiuren achter de rug. Het serieproductiemodel gaat er hetzelfde uitzien als het huidige prototype, maar wijkt op een aantal punten af.
Zo zal Holland-Utrecht geen Tesla-accu’s meer gebruiken, maar lithium-ijzerfosfaat accu’s. Deze worden ook wel LFP-accu’s genoemd. Volgens de trekkerbouwers is het inmiddels duidelijk dat een LFP-accu de standaard wordt in de industrie. Daarnaast zijn de accu’s beter beveiligd tegen onder- en over belading en makkelijker in te bouwen.
Holland-Utrecht biedt twee e-modellen aan. Het eerste model is goedkoper en heeft twee accupakketten met in totaal 240 kWh opslagcapaciteit. Het tweede model is net als het huidige prototype voorzien van 360 kWh accucapaciteit (driemaal 120 kWh).
Van twee elektromotoren naar één motor
Het prototype is voorzien van twee Siemens-elektromotoren die via een reductiekast gezamenlijk de Vario-transmissie aandrijven. In het serieproductiemodel kiest Holland-Utrecht voor een nieuwer type elektromotor. Daarvan is er maar één nodig die rechtstreeks de Vario-bak aandrijft. De bouwers willen in dit stadium nog niet bekendmaken om welk model elektromotor het gaat, maar wel dat deze continu 100 kW (136 pk) levert. Dat is vergelijkbaar met een Fendt 314 Vario.
Software aangepast
Tot slot zijn er aanpassingen voorzien zoals software die het de- en accelereren van de trekker meer laat lijken op die van een Fendt 314 met dieselmotor. Ook is de software die het vermogen terug regelt bij een laag laadniveau van de accu aangepast evenals de software voor het correct opladen van de twee of drie accupakketten.
In Montfoort
Als het lukt om drie tot vijf kopers te vinden, gaat Holland-Utrecht nog dit jaar van start met de serieproductie van de Fendt-e. Omdat sommige componenten een lange levertijd kennen, verwacht Holland-Utrecht de trekkers in het eerste kwartaal van 2024 af te leveren.
Reken voor een Fendt-e op een brutoprijs van € 495.000. Dat is inclusief een nieuwe Fendt 314 Vario.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Elektrisch, Fendt, Tractors, Trekkers