fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Arnhemse trekkerfabrikant H2Trac failliet

H2Trac werkte in Arnhem aan een systeemtrekker met vier even grote wielen, een cabine in het midden en een dieselelektrische aandrijving. De investeringsmaatschappij zette de investering in H2Trac stop, waardoor een faillissement onvermijdelijk was. - Foto's: Bob Karsten

Trekkerfabrikant H2Trac en moederbedrijf E-ox zijn beide failliet verklaard. Het bedrijf uit Arnhem (Gld.) ontwikkelde een systeemtrekker met dieselelektrische hybride aandrijving en werkte aan een waterstofvariant.

Mede-eigenaar Paul van Ham laat weten dat de investeringsmaatschappij van familie Kuiken en Joldersma de investering in het bedrijf stopzette, waardoor een faillissement onvermijdelijk was. Wat de investerende aandeelhouder tot deze beslissing bracht, is niet geheel duidelijk. De investeringsmaatschappij is niet bereikbaar voor commentaar.

Een curator is bezig met de afwikkeling. Het is op het moment niet duidelijk of, en op welke manier, er een vervolg gaat komen van de verdere ontwikkeling van de EOX175-systeemtrekker. Het bedrijf had één trekker met dieselelektrische aandrijving bijna afgebouwd. Met de bouw van een waterstofvariant was het bedrijf al begonnen.

H2Trac is ontstaan uit een doorstart van MTT Tractors, bekend van de MultiToolTrac.

Nieuwe systeemtrekker

H2Trac ontwikkelde in Arnhem een systeemtrekker met vier even grote wielen, een cabine in het midden en hydraulisch verstelbare spoorbreedte (2,25 tot 3,20 meter). De systeemtrekker is vooral ontworpen met oog op de rijpadenteelt, waarbij geteeld wordt in de onbereden grond tussen de wielen. De eerste trekker, genaamd EOX175, is uitgerust met een dieselelektrische aandrijving.

Auteur: Bob Karsten

De assen kunnen 70 cm uitschuiven (tot 3,20 meter spoorbreedte). De motor ligt tussen de achteras en de cabine. De achterbrug is zelf ontwikkeld. De aftaksstomp wordt door een elektromotor aangedreven.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Grimme breidt uit met nieuw onderdelencentrum

Grimme gaat een nieuw distributiecentrum voor onderdelen bouwen in het Duitse Rieste, vlakbij de Grimme-fabriek in Damme.
Afbeelding artikel

BLOG | ‘Full-liner worden? Investeer in iets waar je écht verstand van hebt’

Mechanisatiejournalist Matthijs Verhagen verbaast zich over de overnamerace van gps- en databedrijven bij trekkerfabrikanten.
Afbeelding artikel

Kraakman verhuist van Beltrum naar Hengelo (Gld.)

Kraakman verhuist van Beltrum naar de vestiging in Hengelo (Gld.), die het onlangs heeft overgenomen van het failliete GroeNoord.