fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

​Maschio Toro Isotronic eerste van reeks rotorkopeggen met Isobus

Volgens machinefabrikant Maschio Gaspardo is de Maschio Toro Isotronic de eerste rotorkopeg ter wereld uitgerust met Isobus. De Maschio Toro Isotronic volgt de Toro HD op en verschilt vooral van z’n voorganger dankzij talloze sensoren. - Foto's Mark Pasveer

Machinefabrikant Maschio Gaspardo grijpt de mechanisatievakbeurzen Sima en Eima aan om een nieuwe reeks rotorkopeggen te introduceren: ​Maschio Toro Isotronic. Volgens de fabrikant zijn dit de eerste rotorkopeggen ter wereld uitgerust met Isobus.

De Maschio Toro Isotronic volgt de Toro HD op en verschilt vooral van z’n voorganger dankzij talloze sensoren. Zo wordt het gevraagde vermogen continu gemeten met een weegcel en hebben de twee buitenste tandwielkasten elk een temperatuursensor.

Tekst gaat verder onder de foto

De bovenste sensor meet de temperatuur van de tandwielkast, de onderste slip op de tussenassen.

De bovenste sensor meet de temperatuur van de tandwielkast, de onderste slip op de tussenassen.

Werkdiepte elektronisch zicht- en regelbaar

Daarnaast is de werkdiepte elektronisch zicht- en regelbaar dankzij sensoren links en rechts op de pakkerrol (ook nieuw in 550 mm-uitvoering). Een sensor op de tussenassen stuurt het percentage slip naar de Isobus-terminal in de trekker. Interessant zijn ook de sensoren op beide tussenassen die aangeven of deze assen in de juiste positie staan voor het onbeschadigd inklappen van de rotorkopeg voor transport.

De weegcel en de sensoren voor het meten van slip op de tussenassen helpen gebruikers volgens Maschio bij het verminderen van het brandstofverbruik. In plaats van door een aparte oliekoeler, pompt een tandwielpompje de olie van de hoofdtandwielkast door de onderste framebalk van de driepuntsbok voor koeling.

Tekst gaat verder onder de foto

Voor de instelling en monitoring van de werkdiepte is er links en rechts eveneens een sensor gemonteerd op de pakkerrol.

Voor de instelling en monitoring van de werkdiepte is er links en rechts eveneens een sensor gemonteerd op de pakkerrol.

Meerkosten Isobus-aansturing € 9.000

De Maschio Toro Isotronic heeft dezelfde werkbreedtes als de Toro HD 5, 6 en 7 m – en vraagt 160 tot 400 pk. Een 6 m brede Toro Isotronic met Isobus-aansturing kost circa € 9.000 meer dan een uitvoering zonder Isobus. De Jumbo Isotronic is er met werkbreedtes van 6, 7 en 8 m en vraagt 270 tot 550 pk.

De Toro en Jumbo Isotronic luiden de nieuwe generatie rotorkopeggen van Maschio Gaspardo in. In 2023 volgt ook de Aquila Isotronic met 4 tot en met 6 m werkbreedte en eind 2023 moet de gehele reeks rotorkopeggen met Isobus-aansturing leverbaar zijn.

Nu zwarte uitvoering, straks in Maschio-rood

De eerste 25 tot 30 machines zijn zwart gekleurd ter gelegenheid van de introductie. Daarna krijgen ze de bekende rode Maschio-kleur. In de toekomst kunnen de rotorkopeggen via TIM (Tractor Implement Management) de trekker aansturen in plaats van andersom.

Auteur: René Koerhuis

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Zo kijkt de jury van het NK Ploegen naar ploegwerk

Bij het jureren van een ploegveld komt nogal wat kijken. Wanneer is een beginvoor echt recht? En waar let je op...
Afbeelding artikel

Waarom kiest akkerbouwer voor 42 inch kooiwielen?

Akkerbouwer Jos van Iwaarden heeft iets bijzonders in de schuur staan: nieuwe kooiwielen, in maat 42 inch. Waarvoor gebruikt hij die...
Afbeelding artikel

Pöttinger Plano VT6060 spaart bodem en brandstof

TREKKER zag de nieuwe cultivator Plano VT 6060 van Pöttinger aan het werk in Oostenrijk. De Plano komt in 2025 op...