fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Wijnbouwer is met Vitibot Bakus L-robot baas over eigen werktijd

De Franse wijnbouwer Yannick Robiglio betaalt jaarlijks € 4.500 op abonnementsbasis voor de Vitibot Bakus L. Voor dat bedrag levert de fabrikant abonnementen voor gps en andere communicatiesystemen, een telefonische hotline voor 24-uurs ondersteuning, software-updates en persoonlijke assistentie. - Foto: Maxence Guillaumot

De Bakus L van fabrikant Vitibot is een wijngaardrobot waarop je diverse bewerkingseenheden kunt monteren. De Franse wijnbouwer Yannick Robiglio heeft er een aangeschaft en werkt er nu een jaar mee. Wat zijn zijn ervaringen met de Vitibot Bakus L-robot?

Robiglio ging niet over een nacht ijs voor hij € 200.000 investeerde in zijn veldrobot. Er waren genoeg argumenten om de Vitibot Bakus L-robot toch aan te schaffen. “De personeelsschaarste is steeds nijpender. Ik kan geen gekwalificeerde trekkerchauffeurs vinden. Dus was ik zelf druk met terugkomend, tijdrovend werk als grondbewerking. Door de grondbewerking aan deze machine over te laten, ben ik flexibeler en maak ik tijd vrij voor meer lonende taken.”

Focus op winst in tijd en geld

De wijnbouwer nam niet eens de moeite om op zoek te gaan naar subsidies. “De machine spaart een dure chauffeur uit. Tijdens de voorbereiding van deze investering heb ik gefocust op de winst in tijd en geld. Alleen daarom was het project al rendabel.”

Hoe weet je welke robot de beste is?

“Er zat twee tot drie jaar tussen de eerste gedachte aan een robot en de aanschaf. Ik vroeg de twee belangrijkste Franse fabrikanten in 2019 of ik hun machines in mijn wijngaard mocht testen, onder realistische omstandigheden. Het eerste bedrijf kwam in de zomer van 2020, het tweede een paar maanden later. De demo’s vonden plaats op vijf hectare. Nadat ik beide aan het werk had gezien ging ik voor de machine met elektrische schoffeleenheden, die leek mij het meest geschikt.”

Wende de robot snel?

“Ik had al drie dagen demo meegemaakt, en bij aflevering was er een driedaagse training met een expert. We namen de belangrijkste zaken door, zoals veiligheid en programmeren, en de fabrikant bracht de velden in kaart. Misschien hielp mijn technische achtergrond, maar na twee uur kon ik al zelfstandig met de robot werken. Een paar elektronische onderdelen lieten het afweten, die zijn snel vervangen. Andere grote problemen waren er niet. Het afstellen en kalibreren kostte een paar dagen tot de machine volledig autonoom zijn werk kon doen. Daarom is een expert ter plaatse echt belangrijk.

Dit jaar ben ik wat later in het seizoen begonnen. Ik installeerde nieuwe eenheden op de robot zodat die nog meer taken van me kon overnemen. We werken nog aan de juiste configuratie, maar hoewel we later zijn dan normaal, heb ik er alle vertrouwen in dat de robot het snel zal inhalen.”

Hoe zijn service en onderhoud geregeld?

“Wij betalen jaarlijks € 4.500 op abonnementsbasis. Voor dat bedrag levert de fabrikant abonnementen voor gps en andere communicatiesystemen, een telefonische hotline voor 24-uurs ondersteuning, software-updates en persoonlijke assistentie. Meestal komt hulp real-time en vanaf afstand; anders sturen ze de distributeur om het ter plaatse op te lossen. Dit kan een halve dag tot een dag duren. Het is belangrijk te beseffen dat veldrobots voortdurend evolueren, vooral de software. In één jaar tijd kwamen er een dozijn afstandsbedieningsversies en vier software-updates.”

Moest je de wijngaard aanpassen?

“Minimaal, ik werkte met de trekker al met mechanische schoffels. Ik moest wel het druppelsysteem en de weinige begrenzingen in mijn percelen beveiligen. Enkele rijen zijn ingekort om de robot voldoende ruimte te geven om te keren.

De robot bewerkt de grond met 4 tot 5 km/u, twee keer zo snel als met de trekker. Mijn planning is dus veel flexibeler. Hoe meer de robot werkt, hoe rendabeler hij is, dus komt hij vaker terug op hetzelfde stuk. Ik kan me aan andere taken op hetzelfde perceel wijden terwijl ik de robot in de gaten houd. Ik pleeg telefoontjes, ik snoei, zet uitlopers vast … Ik heb weer controle over mijn tijd.”

Hoe is de robot geëvolueerd?

“De Vitibot Bakus L-robot draait nu twee keer zo snel bij het keren, de betrouwbaarheid is duidelijk verbeterd met minder stops. Vaak draait de machine zes uur zonder mijn tussenkomst. In 2021 deed hij 140 uur grondbewerking met de schoffels, dat is 280 uur tijdwinst voor de trekker. De machine bewerkte 35 hectare met drie tot vijf werkgangen per perceel. Afhankelijk van het perceel gaan de batterijen 12 tot 18 uur mee. Dan 5 tot 8 uur laden. Dit seizoen hoop ik ook de grondbewerking met verkruimelschijven en Kress-vingers te laten doen. Hoe meer de robot werkt, hoe sneller hij zich terugverdient. De fabrikant werkt aan een plaatsspecifiek spuitsysteem, is ook interessant. En op langere termijn wil ik ook andere tijdrovende taken automatiseren.”

Nog advies voor collega’s?

“Laat je goed informeren, ga praten en kijken bij gebruikers en fabrikanten. Test robots in de praktijk, als het even kan op de eigen percelen. Zo kom je erachter of het comfortabel ‘voelt’, en wat de potentie is. Alvorens te investeren, is het zaak te weten waar en waarvoor je de robot kunt gebruiken.”

Auteur: Maxence Guillaumot

 

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.
Afbeelding artikel

Robot Kubota KATR wint CES Innovation Award

Kubota Noord-Amerika heeft met robot Kubota KATR de Best of Innovation-award gewonnen op de CES Innovation Awards 2025.
Afbeelding artikel

Test een robot op je eigen bedrijf

NPPL zoekt voor teeltseizoen 2025 boeren en tuinders die veldrobots en robottechnieken willen testen op hun bedrijf.