fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Tobroco Giant G2700-wielladers nu ook elektrisch aangedreven

Naast de G2200E-serie zijn binnenkort ook de Tobroco Giant G2700-wielladers leverbaar met een elektrische krachtbron. De G2700-wielladers zijn een slag groter dan de G2200-wielladers. De machines kunnen complete pallets met stenen vervoeren.

De elektrisch aangedreven Tobroco Giant-wielladers​ zijn voorzien van een 48 V LFP-batterij. Deze wordt via de boordlader binnen vijf uur volledig opgeladen. Volgens de fabrikant biedt de lithium-ijzerfosfaatbatterij verschillende voordelen, zoals geen onderhoud, zeer veilig en een verbeterde ontlading en laadefficiëntie.

De gebruiker kan de kniklader met deze nieuwe manier van opladen net als een elektrische auto opladen aan een laadpaal. Wanneer je snel moet (bij)laden, is het mogelijk om een externe snellader met 48V/150A of 48V/300A te gebruiken.

Krachtige 7 kW motor in G2700E en G2700E X-TRA

Een 7 kW motor drijft de G2700E en de G2700E X-TRA aan. De machines hebben hydrostatische vierwielaandrijving met automotive besturing en 6-tons planetaire assen met limited slip op de vooras. Dit voorkomt dat de machine begint te springen en het contact met de grond verliest.

Lees ook: Tobroco presenteert Giant 2700-serie

Zwaarder werk uitvoeren

Door een zwaarder eigen gewicht van bijna 2.600 kg en trekkracht van 12.500 N kunnen de geëlektrificeerde G2700E en G2700E X-TRA zwaardere werkzaamheden uitvoeren dan de kleinere modellen wielladers. Volgens de fabrikant is het zelfs mogelijk om een compleet pakket klinkers of tegels te vervoeren.

De kiplast van de G2700E bedraagt 3.230 kg, die van de G2700E X-TRA is 3.435 kg. Daarnaast zijn de machines optioneel uit te rusten met contragewichten onder de machine (maximaal 200 kg). Dit zorgt ervoor dat de kiplast nog hoger kan. De G2700E heeft een hefhoogte van 2,96 m, de G2700E X-TRA heft 2,5 meter hoog.

De nieuwe elektrische knikladers gaan dit jaar in productie. Naar verwachting worden de eerste machines begin 2023 afgeleverd. Prijzen zijn volledig afhankelijk van de uitvoering en opties. Wel is de elektrische variant € 10.000 duurder vergeleken met de ‘normale’ dieselmotorvariant.

Auteur: Robin Looman

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Terex TL120-wiellader is simpel en degelijk, maar krappe cabine

TREKKER neemt een TL120-wiellader op de korrel. We vertellen je over de uitvoeringen en waarop te letten bij aanschaf van een...
Afbeelding artikel

Werken met Chinese elektrische EP-heftruck tussen de koeien

Dat veehouder Peter Oosterhof niet koos voor een wiellader maar voor een Chinese EP-heftruck komt door een optelsom van factoren.
Afbeelding artikel

Elektrische verreiker is haalbaar, maar ook betaalbaar?

Is er wel markt in de landbouw voor elektrische verreikers die dubbel zo duur zijn als een diesel? Fabrikanten hebben voorlopig...
Beheer
WP Admin