fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Klassieker | Same Leone 70: de leeuw van trekkerfabrikant Same

De Leone was in 1967 de zwaarste trekker bij Same. In Nederland was het een trekker voor grote boeren en loonwerkers. - Foto's: Hans Prinsen

Midden jaren 60 probeerde de Italiaanse Società Accomandita Motori Endotermici (Same) de wereld te veroveren met luchtgekoelde V-motoren. De Same Leone, met een viercilinder V-motor, was in 1967 de zwaarste trekker van de fabrikant.

Met twee uitlaatpijpen omhoog en grote voorwielen was de Same Leone in zijn tijd een stoere verschijning. Francesco Cassani, een van de oprichters en eigenaren van het familiebedrijf, had een technische knobbel en maakte rond 1965 de keuze voor V-motoren. Ze waren er als twee-, vier-, zes- en als achtcilinder.

De zescilinders zijn maar kortstondig in de eerste Buffalo’s toegepast en verder als industriemotor verkocht. De 180 pk achtcilinders zaten alleen in enkele prototypes van de Dinosauro. Ze lagen ook in de SameCAR-vrachtwagens. Om variatie in motorvermogen te krijgen waren er zuigers en bussen voor zowel 95 als 100 millimeter boring. De slag was 120 millimeter en de cilinders stonden onder een hoek van 40 graden.

Eerst de Centauro plus, daarna de Leone

In 1966 introduceerde Same de 55 pk sterke Centauro met V4-motor. Al snel volgde de Leone. Min of meer dezelfde trekker, maar de motor had meer cilinderinhoud door een 5 millimeter grotere boring en was daardoor goed voor 67 pk. Destijds de zwaarste trekker van Same. Later had de Centauro 65 dezelfde motor, met volgens het boekje toch een paar pk minder.

Van de Centauro zijn er 9.828 gemaakt, van de Leone 6.139. Op het oog lijken het identieke trekkers. Toch zijn er kleine technische verschillen: de Centauro heeft bandremmen op de achteras, de Leone schijfremmen. Zoals ook de opvolgers Corsaro en Saturno bandremmen respectievelijk schijfremmen hebben.

Tekst gaat verder onder de foto

Een punt waarmee Same zich lange tijd van de concurrentie onderscheidde - en ook marktaandeel veroverde - was de voorwielaandrijving met centrale aandrijfas en grote voorwielen.

Een punt waarmee Same zich lange tijd van de concurrentie onderscheidde – en ook marktaandeel veroverde – was de voorwielaandrijving met centrale aandrijfas en grote voorwielen. – Foto: Hans Prinsen

Uiterlijke verschillen Leone-trekkers

Same leverde de trekkers met V-motor, zowel met de uitlaat naar onderen als omhoog. In principe was dat een kwestie van het uitlaatspruitstuk omdraaien. Om het eenvoudig te houden werd bij de keuze ‘uitlaat omhoog’ pontificaal een demper op beide spruitstukken gezet, waardoor de trekker een opvallend uiterlijk kreeg.

Wat het uiterlijk betreft; wie de Leones bestudeert, zal ontdekken dat er door de jaren heen verschillen bestonden. Zoals in die tijd vaker het geval was, varieerde Same ook wat met typeaanduidingen zonder dat de logica altijd te volgen was. De Leone werd later op de motorkap aangeduid als Leone 70, zoals de trekker op de foto, maar op het einde van de rit is ook de aanduiding Leone 75 gebruikt.

De eerste Leones hadden een lijnpomp. Dat kan zowel een Bosch als een Spica zijn (Società Pompe Iniezione Cassani). Maar ook CAV-verdelerpompen zijn toegepast. De eerste modellen hadden de koplampen naast de motorkap staan. Later werden dat koplampen in de grille. Dat lijkt typisch iets van de Leones van het einde van de serie (Leone 75), maar ook de Leone 70 kom je tegen met koplampen in de grille. Dat kan dan de grille van de vroege types zijn, maar ook die van de latere. Aanvankelijk zat er in de roosters in de grille een V-vorm, mogelijk verwijzend naar de V-motor. Later werd de vormgeving van de roosters vierkant. Ook was er verschil in breedte van de spatborden.

In 1972 is de Drago geïntroduceerd, de eerste zescilinder bij Same. In 1972-1973 volgden de Corsaro en Saturno de Centauro en de Leone op, en dat betekende het einde van de V-motoren bij Same.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Hans ten Broeke werkte een aantal jaren als monteur bij een Cebeco-vestiging en sleutelde daar geregeld aan Same-trekkers. Het was in de tijd van de Centauro’s en de Leones. Enkele jaren geleden nam hij een Leone 70 flink onder handen. Die is weer als nieuw. - Foto's: Hans Prinsen

Hans ten Broeke werkte een aantal jaren als monteur bij een Cebeco-vestiging en sleutelde daar geregeld aan Same-trekkers. Het was in de tijd van de Centauro’s en de Leones. Enkele jaren geleden nam hij een Leone 70 flink onder handen. Die is weer als nieuw. – Foto: Hans Prinsen

Same Leone: zwaarste trekker in zijn tijd

De Leone was in zijn tijd de zwaarste trekker bij Same. In Nederland was het een trekker voor grote boeren en loonwerkers.

Vierwielaandrijving was een veel gekozen optie. Ook een van de sterke punten waarop de Same’s en zeker de Leones werden verkocht. Bovendien waren de Same Leones prijstechnisch interessant. De ongeschreven regel was dat je een Same met vierwielaandrijving kocht voor de prijs van een ander merk met tweewielaandrijving.

Goochelen met bruto- en nettoprijzen

Zeker in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw was korting een gevleugeld woord. Er werd flink gegoocheld met bruto- en nettoprijzen, net als met de prijs voor de inruil. ‘Kies uw prijs’ adverteerde Cebeco; 12% korting als je de trekker zelf komt ophalen, niks inruilt en contant betaalt.

Auteur: Martin Smits

Ben je op zoek naar onderdelen/componenten voor je Same-trekker? Kijk op Traktorpool.nl

Luchtgekoeld was synoniem voor Same. En vanaf 1965 onderscheidde het merk zich met V-motoren. Links de brandstoftank, daarnaast de pomp van de stuurbekrachtiging. - Foto: Hans Prinsen

Zonder duidelijke redenen waarom, voerde Same ook wel eens een verandering door. Zo kom je verschillende soorten brandstofpompen tegen. Bij deze trekker is dat een CAV-verdelerpomp. Lijnpompen zijn ook wel gemonteerd. - Foto: Hans Prinsen

Het lijkt alsof onder het klepje voor in de motorkap de dop voor de radiateur zit. Maar je ziet hier de dop van de brandstoftank. Daarachter zitten de roosters voor de luchtinlaat van de oliekoeler. - Foto: Hans Prinsen

Kenmerkend van Same was de vrij hoge opbouw achterop voor de hefinrichting. De trekkrachtregeling werkt met een uitwendig mechanisme op de rechter trekstang. - Foto: Hans Prinsen

Een afbeelding van de Same Leone uit vroegere jaren. Hierna volgen meer gedetailleerde afbeeldingen. - Foto's: Martin Smits

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Chinese Lingong presenteert 600 pk kniktrekker met cvt

De Chinese fabrikant Lingong Agricultural Machinery heeft een 600 pk kniktrekker ontwikkeld, met een hybride aandrijving en een cvt-transmissie.
Afbeelding artikel

Landini’s Trekker 4.120 super stabiel op steile hellingen

Landini heeft zijn rupstrekker geüpdatet. Trekker4 is nu uit te rusten met nieuwe rubberen tracks met trekkerband-nokkenpatroon.
Afbeelding artikel

Case IH Puma 240 ook leverbaar met full-powershifttransmissie

Trekkerfabrikant Case IH brengt de Puma 240 voortaan ook met full-powershifttransmissie PowerDrive op de markt, net als de Puma 220.