fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

De stoere trekkerbumpers van Fons Janssen

De trekkerbumpers van bumperbouwer Fons Janssen zijn herkenbaar en goed zichtbaar voor weggebruikers. - Foto's: Bert Jansen

De stoere trekkerbumpers van Fons Janssen zijn netjes afgewerkt, voorzien van stickers met logo en naamsvermelding in dezelfde kleuren als het trekkermerk.

Herkenbaar en goed zichtbaar voor weggebruikers. Dat zijn de stoere trekkerbumpers van Fons Janssen (37). TREKKER vroeg hem hoe hij op het idee kwam om trekkerbumpers te ontwerpen.

Waarom trekkerbumpers bouwen?

“Na de HTS werktuigbouwkunde werkte ik bij Kuhn in Geldrop. Hoewel ik het naar mijn zin had en erg veel leerde, kriebelde het. Mijn kameraden, meest melkveehouders, hadden een eigen bedrijf. Ik voelde de ambitie om voor mezelf te beginnen en iets moois te creëren.

Op een herfstavond zag ik een trekker met bumper aankomen. Het viel me op dat de breedte goed zichtbaar was. Het bleek één van de tien trekkerbumpers te zijn die branchevereniging Cumela had weggezet bij loonbedrijven om te testen. Dit triggerde mij. In de avonduren kroop ik achter de computer en tekende de eerste modellen. Nu bouw en verkoop ik via Tractorbumper.com trekkerbumpers over de hele wereld.”

Waar komt die passie vandaan?

“Als zoon van een melkveehouder had ik van jongs af aan interesse in techniek. In vakanties was ik steevast bij de loonwerker te vinden. Dan ga je nadenken over je toekomst. Welke richting wil ik op? Tijdens open dagen van fabrikanten raakte ik onder de indruk van het beeld dat ik op computers zag. Dit sprak mij enorm aan.”

Wat is er nou zo leuk aan?

“Technisch tekenen vind ik het allermooiste. En na zes jaar bij Kuhn merkte ik dat het me goed afging. Ik voelde dat ik me meer wilde ontplooien en iets voor mezelf wilde. Het mooiste vind ik nog steeds om iets te ontwikkelen en uit te werken. Je bent iets aan het creëren dat niet bestaat.”

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk ook de video onderaan dit artikel

Naast verkeersveiligheid is de uitstraling en het praktisch gebruik (frontgewicht en opbergbak) belangrijk voor Fons Janssen.

Naast verkeersveiligheid is de uitstraling en het praktisch gebruik (frontgewicht en opbergbak) belangrijk voor Fons Janssen.

Gaat het je om de veiligheid of om het product?

“Heel belangrijk is de uitstraling en het praktisch gebruik (frontgewicht en opbergbak). En uiteraard draagt het bij aan de verkeersveiligheid, dát is het uitgangspunt. Opdrachtgever Cumela zei gelijk: ‘Maak iets moois dat er stoer uitziet. Dan raakt de trekkerrijder geïnteresseerd en wil hij ook zo’n gadget!’ Ik werk altijd met mooie vormen die niet hoekig zijn. Al vrij snel ben ik met stickers gaan werken om de kleurstelling van de trekker en het logo van de klant te integreren. Sommige mensen kopen een trekkerbumper vooral voor de uitstraling.”

Wordt het niet saai op den duur?

“Vind ik niet. We zijn met één type begonnen. Later kwamen er meer functies zoals een opbergbak voor gereedschap met een dekseltje. Ook het scharnier en zijflapje aan de zijkant bleek in de praktijk functioneel en helpt schade te voorkomen. Nu bouwen we bumpers voor kleine smalspoortrekkers met cat. 1-fronthef tot en met bumpers voor zware trekkers met gewichten van 2.500 kilo.”

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Chinese Lingong presenteert 600 pk kniktrekker met cvt

De Chinese fabrikant Lingong Agricultural Machinery heeft een 600 pk kniktrekker ontwikkeld, met een hybride aandrijving en een cvt-transmissie.
Afbeelding artikel

Landini’s Trekker 4.120 super stabiel op steile hellingen

Landini heeft zijn rupstrekker geüpdatet. Trekker4 is nu uit te rusten met nieuwe rubberen tracks met trekkerband-nokkenpatroon.
Afbeelding artikel

Case IH Puma 240 ook leverbaar met full-powershifttransmissie

Trekkerfabrikant Case IH brengt de Puma 240 voortaan ook met full-powershifttransmissie PowerDrive op de markt, net als de Puma 220.