fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Strautmann bouwt eenvoudigere Magnon-opraapwagens

Strautmann breidt zijn aanbod Magnon-opraapwagens met drie eenvoudigere modellen uit. Het voornaamste verschil met de grote Magnon-wagens is de smallere rotor en smallere bakmaat. Wel blijft de theoretische snijlengte gelijk. - Foto's: Zonna

De Duitse machinefabrikant Strautmann breidt zijn gamma Magnon-opraapwagens uit. De eenvoudiger uitgeruste serie heeft een smallere rotor, smallere bakmaat, mechanisch aangedreven pick-up en een rondstalen bodemketting.

Strautmann maakt het assortiment Magnon-opraapwagens met perswand breder met deze eenvoudigere serie. De serie bestaat uit de Magnon 8-370, Magnon 8-410 en Magnon 8-450. De cijfers achter het cijfer 8 staan symbool voor de inhoud: respectievelijk 37, 41 en 45 kuub DIN inhoud.

Tekst gaat verder onder foto

De nieuwe serie is te herkennen aan het cijfer 8 in de type-aanduiding. Het getal erachter staat symbool voor de bakinhoud. Er is keuze uit 37, 41 en 45 kuub.

De nieuwe serie is te herkennen aan het cijfer 8 in de type-aanduiding. Het getal erachter staat symbool voor de bakinhoud. Er is keuze uit 37, 41 en 45 kuub.

Mechanisch aangedreven pick-up

Onder de dissel hangt geen hydraulisch aangedreven pick-up, maar een mechanisch aangedreven ongestuurde pick-up. Die is 2,25 meter breed, evenals de ongestuurde opraper van de luxere Magnon.

Achter de pick-up zit een 15 centimeter smallere rotor met een diameter van 850 mm. Dit is dezelfde rotor als in de Giga Vitesse-opraapwagens. In de rotor passen 44 messen, met een theoretische snijlengte van 35 mm. De zwaardere Magnon-modellen kunnen maximaal 48 messen kwijt, met dezelfde snijlengte.

Tekst gaat verder onder foto

In de bak ligt niet de platte slijtvastere bodemketting, maar een eenvoudigere rondstaalketting die de meenemers met elkaar verbinden.

In de bak ligt niet de platte slijtvastere bodemketting, maar een eenvoudigere rondstaalketting die de meenemers met elkaar verbindt.

Smallere bak

De bak is 15 centimeter smaller. Deze meet nu 2,25 meter in plaats van 240 zoals de bak van de grotere Magnon-serie. De bak in de eenvoudigere Magon 8-serie is aangepast op de 15 cm smallere invoerrotor.

Het legen van de bak gebeurt met dubbele meenemers die aan elkaar gekoppeld zijn via vier rondstaalkettingen. Die lopen meer in het midden. Dit in plaats van de platte versies die in de hoeken van de zwaardere Magnons lopen, onder de wagens. Onder de twee grootste wagens passen 30,5 inch wielen, onder de 8-370 past maximaal 26,5 inch.

Vanaf 2023 leverbaar

De Magnon 8-wagens zijn vanaf seizoen 2023 leverbaar. De bruto-richtprijs van een Strautmann Magnon 8-410 op hydraulische tandem en 710/50R30,5 banden bedraagt € 152.400 exclusief btw.

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees ook: Gebruikte opraapwagens te koop; waar let je op?

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Stolpen breidt serie opraapwagens uit met kleiner model 8.22

In 2025 levert de Duitse machinefabrikant Stolpen een kleiner model opraapwagen: de 8.22. Deze heeft een laag eigengewicht van 2.300 kg.
Afbeelding artikel

Gruber-opraapwagen vreet ook Nederlands natuurgras

De eerste Gruber-opraapwagens draaien bij bedrijven in Nederland. TREKKER bekeek de opraapwagen. Een impressie.
Afbeelding artikel

Breed harken met dubbele hark Samasz Z2-960

De Z2-960 dubbele hark van de Poolse machinefabrikant Samasz harkt 9,6 meter bij elkaar. Een impressie.