fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Foto | Mais hakselen met loonbedrijf ‘de stijve nek’

De hobby-mannen van loonbedrijf 'de stijve nek' rijden met trekkers met een dumper, kippers met houten schotten, een stokoude klapkar of juist een strak gerestaureerde Schuitemaker-silagewagen mais naar de kuil. - Foto's: Matthijs Verhagen

Het is een komen en gaan van maiskarren op zondag 25 september in Empel, vlakbij Den Bosch (N.-Br.). De mannen van loonbedrijf ‘de stijve nek’ hakselen de laatste bunders mais van 2022.

Harrie van Boekel uit Empel is de initiator van het geheel. “Een jaar of vier waren we met één hakselaar. Toen is het zo’n beetje begonnen en kocht de één na de ander een trekker, kar of hakselaar. We zijn nu met een club van een man of tien.”

Het merendeel van de club bestaat uit vrachtwagenchauffeurs, collega’s van van Boekel die vrijwel allemaal werkzaam zijn bij een transportbedrijf dat grotendeels agrarisch werk doet.

Een deel van de groep werkte daarvoor in het loonwerk. Dat is te zien, want er wordt niet geprutst. Hoewel het oud spul is, willen de mannen wel kwaliteit leveren.

Is het niet goed, dan wordt er gesleuteld, afgesteld of komt er een set nieuwe messen. De mannen gaan net zolang door totdat het wel klopt.

Van Boekel: “Dit zijn allemaal mannen die het gewoon goed willen doen, of niet. We willen geen stukken blad in de kar hebben. En er wordt ook niet geknoeid, iedereen doet z’n best. Daarom is het nu ook zo’n mooie club en hoeven we niet groter.”

Intussen is de VGM-dumper achter de Case Interational 1056XL van Anton Kapteijns weer vol. Normaal rijdt hij met zijn trekker de kuil bij. Dat is vandaag niet nodig. Dankzij de geleende dumper kan hij toch mee. Ad van Leuken, die zelf hakselt met een Ford 7710 en PZ éénrijer, had deze staan. Zo helpen de mannen elkaar vooruit.

De Ford 7710 en PZ-éénrijer van Ad van Leuken uit Lithoijen.

Melkveehouder Ad Pels kan ook wel genieten van het oude spul. Hij gunt de mannen uit de regio hun hakselvertier, terwijl hij zelf de weg schoon houdt met z’n iets modernere Fendt met voorlader.

Melkveehouder Pels laat 2,5 hectare mais staan voor de hobby-mannen, die ook wel bekend staan als loonbedrijf 'de stijve nek'. De naam verwijst uiteraard naar het continu achterom kijken naar de hakselaar in de achterhef.

Intussen hakselt loonwerker Timmermans uit Rosmalen het overige deel van de opgeteld 40 hectare mais van de melkveehouder. Zo kan de mais van de oldtimers direct daarmee de kuil in.

Binnen de club is Sander Klomp uit Zijtaart eigenaar van het vlaggenschip; een Claas 80 SF met V10-motor.

Ondanks dat de zelfrijder niet meer origineel is - hij is omgebouwd tot werktuigendrager - is de machine een van de publiekstrekkers in combinatie met de PZ-vierrijer die ervoor hangt.

Doorlopend komt er publiek om de machines te bekijken, en vooral om even bij te buurten.

De oudere toeschouwers bewonderen deze Fordson met klapkar.

De combi onder de pijp van een International 1055 met PZ-hakselaar van Gert-Jan Zwanenberg.

De mannen van loonbedrijf 'de stijve nek' trekken er jaarlijks een dag of vier op uit om links en rechts in de buurt wat hectares mais mee te pakken voor de hobby.

IJzer in actie verveelt niet snel, dat blijkt maar weer.

Zeker niet als er ook frites en koffie binnen een straal van 20 meter aanwezig zijn.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

De grootste trekker ter wereld? Dat wordt deze Chamberlain

Als het aan het Australische Tracmach ligt, is niet de Big Bud 747 maar de Chamberlain 40K de grootste trekker.
Afbeelding artikel

Oldtimer-liefhebber: ‘Fordson Super Major met voorwielaandrijving dun gezaaid’

Oldtimer-liefhebber Gerard Schoenmakers is de trotse eigenaar van een Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving en rijdt er graag mee.
Afbeelding artikel

VIDEO | Oldtimer Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving

Met deze Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving rijdt Gerard Schoenmakers uit Emmen (Dr.) graag naar ploegwedstrijden.
Beheer
WP Admin