fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimerhakselen: Mais is nice!

Mais hakselen is hot. Steeds meer liefhebbers ontdekken het oldtimerhakselen. Zo begon ook een drietal Brabanders vorig jaar een hakselploeg. Drie zondagen per jaar rukken ze uit. Aan trekkers en wagens om mee te rijden, is geen gebrek.

 

Gert Jan Zwanenberg, Mark Schoones en Harry van Boekel zijn de drijvende krachten achter de oldtimerhakselploeg Mais is nice. Ze opereren in het oosten van Noord-Brabant. Mark kocht vorig jaar maart een tweerijige PZ, voor achter zijn International 1055.

Lees verder onder de foto

Voorbereiding is het halve werk. Mark Schoones (Hokkie) slijpt de messen van zijn tweerijer PZ achter de Inter 1055.

Voorbereiding is het halve werk. Mark Schoones (Hokkie) slijpt de messen van zijn tweerijer PZ achter de Inter 1055.

De trekker had hij al, en dan is het mooi om er ook af en toe eens mee te werken. Gert Jan had nog altijd de Ford 5610 die zijn vader 31 jaar geleden nieuw kocht, en kreeg eveneens de smaak te pakken. Collega Harry van Boekel zag er ook wel heil in, en deed mee in de aanschaf van het materieel. Marks zoon Richard trad inmiddels ook toe tot de harde kern van Mais is nice. In het dagelijks leven zijn de heren collega’s. Ze zitten op de vrachtwagen bij de Van Kuijk Groep in Helvoirt. Door hun werk en achtergrond zijn ze dicht bij de landbouw betrokken.

Lees verder onder de foto

Het team is compleet en er is alvast warmgedraaid. Eerst een bakkie. Jong en oud geniet van het mooie weer en kijkt uit naar het moment dat alles gaat rijden en ronken.

Het team is compleet en er is alvast warmgedraaid. Eerst een bakkie. Jong en oud geniet van het mooie weer en kijkt uit naar het moment dat alles gaat rijden en ronken.

Waarom ze dit doen? “We weten dat er mensen zijn die ons voor gek verklaren”, zeggen de gezworen vrienden. Op een mooie zondag, wanneer je eindelijk een keer vrij bent, aan de slag gaan in het stof met machines die je alleen maar geld kosten … Dat verzin je toch niet? Het antwoord is net zo kort als dat het eenvoudig is. Ze vinden het leuk.

Lees verder onder de foto

In de loop van de ochtend wordt ook de snackwagen in stelling gebracht. De schaft is net zo belangrijk als het werk. Foto: Hans Prinsen

In de loop van de ochtend wordt ook de snackwagen in stelling gebracht. De schaft is net zo belangrijk als het werk. Foto: Hans Prinsen

Veel belangstelling

Het hakselen met de PZ-tweerijers is geen georganiseerd publieksevenement. Maar zodra de hakselaars op het land staan en er een paar oudere trekkers met wagens bij het perceel verschijnen, staat er meteen een partij volk langs de kant. Veel mensen vinden het gewoon mooi om dat spul van dertig jaar geleden nog eens aan het werk te zien. In de vrienden- en kennissenkring zijn er heel wat met een oude trekker. Die vinden het heerlijk om weer eens lekker op de trekker te zitten en met de hakselaar mee te rijden. Als je speelgoed hebt, wil je er immers ook weleens mee spelen. Aan trekkers met wagens is er dus nooit gebrek.

Lees verder onder de foto

Het is gortdroog, dus de Fordson Dexta heeft geen moeite met een volle gronddumper met mais. Daarachter nóg een stukje nostalgie: een houten 5-tonner, een Breston-kipper achter een IH 624.

Het is gortdroog, dus de Fordson Dexta heeft geen moeite met een volle gronddumper met mais. Daarachter nóg een stukje nostalgie: een houten 5-tonner, een Breston-kipper achter een IH 624.

Met twee hakselaars, een stuk of tien trekkers met wagens én een berg publiek, is het handig dat in de vriendenkring ook iemand een snackwagen heeft. Wie hard werkt, moet goed eten. Het rijden met de machines is mooi, maar schaften en met elkaar een pot ouwehoeren is natuurlijk net zo mooi.

Nog een stukje Hollands glorie achter een zescilinder Fendt Favorit. De 4- en 5-tons houten kippers van BAV in Oudenbosch waren voor veel Nederlandse boeren in de jaren zestig hun eerste hydraulische kipwagen. Gave exemplaren kom je maar weinig meer tegen. Foto: Hans Prinsen

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Klassieker Steyr 8140 na brand uit de as herrezen

Gepensioneerd monteur Jo van Wijlick restaureerde deze Steyr 8140 nadat de klassieke trekker flinke brandschade had opgelopen.
Afbeelding artikel

Klassieker | Handgeschakelde Ford TW-35 in originele staat

TREKKER duikt in de Ford-geschiedenis en bezoekt dieselmotorenman Meindert Koning met zijn handgeschakelde Ford TW-35.
Afbeelding artikel

Foto | 50.000e Fendt Vario op landbouwbeurs Innov-Agri

Machinefabrikant Fendt pakt flink uit op de Franse landbouwbeurs Innov-Agri met een mooie rij klassieke Fendt-trekkers.
Beheer
WP Admin