Fendt 300 SCR: eenvoudige traploze trekker, waardevast en (mede) daarom roofgoed
In 2012 gaf Fendt de populaire 300-serie een update. Meest opvallend: sindsdien moet er AdBlue worden getankt. Deze zogenoemde Fendt 300 SCR blijkt achteraf gezien een eenvoudige en traploze trekker met weinig risico’s. Dat maakt ’m bijzonder gewild – en tegelijk waardevast en moeilijk te vinden.
In dit artikel zoomen we in op de Fendt 300 SCR-serie die Fendt bouwde van april 2012 tot mei 2015. De trekkers zijn goed te herkennen aan de blauwe vuldop naast het trappetje en de verdikking in de uitlaat waar de AdBlue wordt ingespoten – dat is het enige uiterlijke kenmerk wat ’m onderscheid van zijn voorganger.
Zo’n tien jaar na de introductie, blikken we nog eens terug op de trekker. Na gesprekken met verschillende gebruikers, handelaren, dealers en importeurs, durven we te stellen dat de 300 SCR een bijna probleemloze serie is. De trekker kent slechts één manco – waarover straks meer.
Naast dat het een vrijwel probleemloze trekker is, wordt ook het formaat gewaardeerd. De 300 SCR weegt nog net geen 5 ton, is compact en toch komt er bijna 130 pk aan op de aftakas.
Dit is een van de weinige traploze trekkers die je kunt omschrijven als echt eenvoudig – al is-ie voor sommigen dan weer té eenvoudig – ook daarover straks meer. Afijn, dat alles maakt dat de 300 SCR-serie populair is bij zowel tuinders, hoveniers, veehouders, akkerbouwers en loonwerkers. Ter indicatie: in Nederland zijn afgelopen jaar 277 stuks geregistreerd met bouwjaren van april 2012 tot mei 2015 (de productieperiode).
Beperkt aanbod Fendt 300 SCR
Roofgoed, ook dát is een treffende omschrijving voor de Fendt 300 SCR-serie. Want er is een grote vraag naar dit type trekkers, terwijl het aanbod maar beperkt is. Meerdere dealers reageren met de opmerking in de trant van ‘had ik er maar een paar staan nu.’
Het aanbod op occasionwebsite Traktorpool.nl is op het moment van schrijven nihil. Ook op andere verkoopsites is het aanbod beperkt. Sterker nog: het komt voor dat de trekkers bewust niet op het internet worden geplaatst. Een verkoper legt uit: “Als ik hem op internet plaats, dan verkoop ik hem in no-time elders in Nederland. Ik wil hem juist hier in de buurt verkopen.” Het is tekenend voor de 300 SCR-serie. Dus is aankooptip nummer 1: maak het bij je dealer kenbaar als je interesse hebt in zo’n trekker, voor als iemand anders ’m inruilt.
Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan het artikel
Behoorlijk waardevast
Zo’n grote vraag in combinatie met zo’n beperkt aanbod, maakt dat de trekker behoorlijk waardevast is. Tijdens de trekkertest in 2013 had de 313 SCR een brutoprijs van € 107.351 – laat dat netto eens € 75.000 zijn. Om een indicatie te krijgen van het verloop van de waarde, analyseerden we de vraagprijzen van 80 (deels verlopen) verkoopadvertenties op Traktorpool.nl, waarbij we alle trekkers met opvallende zaken zoals voorladers, (brand)schades en dergelijke, eruit filterden.
Uit die analyse blijkt dat de vraagprijs voor een trekker met 1.000 tot 2.000 draaiuren gemiddeld € 71.211 is. En van 2.000 tot 3.000 draaiuren is de gemiddelde vraagprijs € 66.161 – en dat is praktisch gelijk aan een urenstand tot 4.000 uren. Let op: het gaat hierbij om vraagprijzen, niet om de daadwerkelijke transactiewaardes. Maar het geeft wel degelijk een fraai inzicht in de waardevastheid van deze trekkers.
De drie grootste modellen uit de serie (de 313, 312 en 310) zijn het meest verkocht in Nederland. Want zo’n trekker eindigde al gauw voor een getrokken spuit of klepelmaaier, waar het hogere vermogen tot z’n recht komt.
Wie de trekker wil gebruiken met twee maaiers, doet er goed aan zich te focussen op het model 313, vanwege het aftakasvermogen (128 pk). Het lichtste model uit de serie, de 309, werd een stuk minder verkocht (54 stuks) in Nederland en blijkt ook het moeilijkste in de handel te liggen. Niet alleen vanwege zijn motorvermogen, maar ook omdat dit type doorgaans karig is uitgevoerd wat betreft opties.
Een koper die koos voor een 309, deed dat vooral vanwege een hoge aanschafprijs. Dus werd doorgaans ook bespaard op luxe, leert de ervaring. Weet overigens dat de lichtere modellen uit de serie nog wel eens worden gechipt tot het vermogen van een 313.
Hier let je op bij de aanschaf van een occasion
-
Bekijk vooral het algehele uiterlijk van de trekker; ziet-ie er verzorgd uit? Er zijn geen regelmatig terugkerende problemen bekend van de serie – althans, geen zaken die je kunt zien aankomen. Dus zijn er twee dingen om op te letten: de uitrusting en hoe de trekker eruit ziet. Dat laatste is gemakkelijk te beoordelen – banden, plaatwerk en interieur –, maar op de uitrusting moet je bij aanschaf even scherp zijn. De trekkers zijn niet allemaal even luxe uitgerust – dat kan listig zijn, omdat je dit vaak wel verwacht van zo’n trekker.
-
Check de aanwezigheid van voorasvering. Voorasvering was destijds niet standaard, maar een waardevolle (en veel gekozen) optie. De trekkers zónder voorasvering zijn duidelijk minder waard. Immers, wie zo’n trekker tweedehands koopt wil toch ook graag wel voorasvering. Achterop opbouwen is geen optie. De trekkers waren ook leverbaar zonder voorwielaandrijving, en er zijn ook wel trekkers zonder voorasvering teruggebouwd tot 2WD; dat past op elkaar.
-
Controleer in het plafond/dakrand of airco aanwezig is door de werking te controleren (er gaat ook een groen lampje branden). Weet trouwens dat airco naderhand wel op te bouwen is. Een origineel opbouwpakket van Fendt kost bruto € 3.350 exclusief arbeid.
-
Let op cabinevering. Ook dat werd destijds niet standaard geleverd, maar is wel naderhand te monteren. Een originele set spiraalveren kost bruto € 1.079 en reken daarbij op een dag werk om die op te bouwen.
-
Houd rekening met bijkomende kosten als je luchtremmen wilt opbouwen. Tien jaar geleden waren luchtremmen, zeker op dit segment trekkers, niet actueel. Dus zijn er in Nederland veel van zulke trekkers in de handel zónder luchtremventielen. De catalogusprijs voor originele luchtremmen van Fendt ter vervanging van hydraulische aanhangerremmen is € 3.684 exclusief anderhalve dag arbeid – al zijn er ook universele setjes te koop.
Enige manco lekkende Vario-transmissie
Technisch steekt de 300 SCR-serie uitstekend in elkaar. Hoeveel we ook rondvragen, er komen bijna geen terugkerende problemen boven water.
Het enige manco dat een enkele keer voor komt bij deze serie, is dat de Vario-transmissie intern kan gaan lekken. Er gaat dan een manchet lek, waardoor de hete retourolie uit de transmissie niet meer bij de koeler komt, met als gevolg een té hete Vario. Op het dashboard verschijnt dan vanzelf een waarschuwing, waardoor vervolgschade niet nodig is. Dit manchet (een afdichtbus) zit aan de voorkant van de transmissie.
Materiaalkosten voor deze operatie zitten op € 300 à € 400, maar de trekker moet daarvoor wel in tweeën worden gesplitst. Reken daarom op gemiddeld tweeënhalve dag werk voor een geoefend monteur – afhankelijk van verdere uitrusting, zoals een voorlader. Laat dit euvel trouwens niet afschrikken, want het leeuwendeel van de trekkers (ook met hoge urenstanden) heeft er nooit last van. Er is bij ons geen geval bekend waarbij de klacht tweemaal voor kwam.
Kapotte Vario’s zijn een zeldzaamheid in de 300 SCR-serie. Specialisten verklaren dat al gauw met de beperkte maximum snelheid van 40 kilometer per uur. De Vario-bak zou daardoor minder worden belast dan met een topsnelheid van 50 km/u of meer – denk aan steeds doortrekken of juist afremmen. Anderzijds ervaren sommige gebruikers de ‘beperkte’ rijsnelheid juist als té langzaam.
Auteur: Bob Karsten
Lees het complete artikel over de Fendt 300 SCR-serie digitaal in TREKKER magazine nr. 408