USA | Tweemaal Big Bud 740-trekkers in originele staat
Big Bud bouwde in 1977 de grootste trekker ter wereld: de 16V-747. Daar is er één van gebouwd, die is gerestaureerd en dient nu als showtrekker. In de jaren 80 volgde een nieuwe serie met als topmodel de Big Bud 740. Daarvan zijn er twee gebouwd. Beide zijn (nog) in originele staat en in handen van akkerbouwer Travis Fugitt uit Bakersfield, Californië (VS).
Verwar deze Big Bud 740’s niet met de 16V-747, de grootste trekker ter wereld, die eveneens gebouwd is door Big Bud in Havre, Montana. Ook die kniktrekker is wit en gigantisch groot. Wat deze 740’s bijzonder maakt, naast dat het de op één na grootste Big Bud-trekkers zijn, is dat deze in serie geproduceerd zijn en dat beide (nog) volledig in originele staat verkeren.
Wellicht nog bijzonderder is dat akkerbouwer Travis Fugitt uit Bakersfield eigenaar is van de enige twee Big Bud 740’s die ooit zijn gebouwd. Fugitt boert op 2.500 hectare in de San Joaquin Valley.
De trekkers zijn op zijn bedrijf terechtgekomen door zijn oom Don Collins. Die kocht de eerste voor zware grondbewerking – met name diepwoelen en egaliseren – en later de tweede om de set compleet te hebben. De trekkers zijn op leeftijd – 32 en 35 jaar oud – en het is ze aan te zien dat ze vele uren hebben gewerkt onder de felle woestijnzon. De eerste, op dubbellucht, zou 16.000 uur hebben gewerkt, schat Fugitt in.
Tekst gaat verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel
Twee stuks
Zoals gezegd is het model 740 ‘in serie’ gebouwd, en geproduceerd van 1987 tot 1990. Feitelijk zijn er twee stuks gebouwd: volgens het typeplaatje rolde het eerste model op dubbellucht op 21 januari 1987 uit de fabriek – en vertrok naar Florida. De tweede op ‘triples’ volgde op 24 januari 1990 en werd verkocht in Washington State.
De 740 was toen het topmodel uit de zogeheten ‘Series 4’ die Big Bud in 1986 introduceerde – van die laatste serie zouden er slechts enkele tientallen zijn gebouwd in vier jaar tijd. Destijds speelde bij Big Bud een nasleep van transmissieproblemen, kromp de afzetmarkt en bouwde ‘mainstream’ trekkerfabrikanten steeds sterkere trekkers. Kort nadat de tweede Big Bud 740 werd gebouwd, stopte de fabrikant met de productie van trekkers.
Tekst gaat verder onder de foto
Start niet
Beide 740’s zijn nu in Californië, in de uiterst diverse landbouwregio rond Bakersfield – met teelt van amandelen, zoete aardappel, knoflook en katoen en grote melkveebedrijven. De 740 op dubbellucht staat op de hoofdlocatie van Fugitt. De trekker staat in de hoek, want hij wordt niet meer gebruikt. De trekker is te groot om over de weg te rijden en het dieselverbruik is fors hoger dan bij een moderne trekker.
Tekst gaat verder onder de foto
Werknemers proberen de trekker te starten voor wat actiefoto’s – maar helaas. De ruim 23 liter grote Komatsu-motor gaat niet rond. Er is te weinig stroom voor de twee grote startmotoren. Er liggen twee accu’s in: links- en rechtsvoor. De mannen trekken een accu uit een Big Bud 525/50 die dichtbij staat, rollen een verlengsnoer uit voor een starthulp en verbinden een moderne Challenger-trekker met startkabels, maar het mag allemaal niet baten. Het blijft bij hoopvol getik. Een oudgediende die al 27 jaar bij Fugitt werkt, heeft veel met de trekker gewerkt en begint te glunderen als hij eraan terugdenkt.
Tekst gaat verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel
Geen poken
Zoveel informatie als er is rondom die ene grootste trekker ter wereld, zo weinig gedetailleerde informatie is er over deze twee 740’s. Zelfs Ron Harmon van Big Equipment uit Havre, Montana, die de trekkers destijds heeft gebouwd, heeft alleen nog een folder van de trekker. De rest is vergaan in een grote brand in 2017.
Opvallend is de Twin Disc-full powershifttransmissie die in beide 740’s ligt. Twaalf versnellingen vooruit en elektronisch aangestuurd. Naast het stuurwiel zit een paneeltje op het dashboard, waarop je met drukknoppen omhoog en omlaag schakelt of neutraal selecteert. Bij de tweede 740 op triples is deze transmissie kapotgegaan, een keer gereviseerd, maar nooit teruggeplaatst. Ook die trekker, die op een andere locatie staat, komt dus helaas niet in beweging voor actiefoto’s.
Tekst: Bob Karsten
Lees meer USA-artikelen online of bekijk het digitale TREKKER-themanummer Roadtrip USA