fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Klassieker | Franse maaidorser International 933 met Nederlandse cabine

Bertus en Arnoud Verbeek werkten vorig jaar voor het eerst met hun IH 933-maaidorser. Het dorsen moesten ze nog een beetje leren, maar volgens hen dorst de machine mooi schoon. - Foto's: Henk Riswick

Bertus Verbeek en zoon Arnoud uit Woudenberg (U.) zaten vorig jaar voor het eerst op een maaidorser. Hun keuze was gevallen op een International 933. Een beetje voor de hobby, maar ook voor bedrijfsmatig gebruik schaften ze net over de Duitse grens een mooi exemplaar aan.

International Harvester is in Nederland vooral bekend als trekkerfabrikant. Het bedrijf is echter al vanaf de oprichting in 1902 – door de fusie van McCormick Harvesting Company en Deering Harvester Company – fabrikant van landbouwwerktuigen, en vooral groot in maaibalken en zelfbinders.

Na de fusie was International Harvester in één klap met afstand de grootste fabrikant van landbouwwerktuigen ter wereld. Naar schatting had het bedrijf 70% van de wereldproductie in handen. In 1909 stapte International Harvester in de dorsmachines. In 1915 bracht de fabrikant de eerste maaidorser op de Amerikaanse markt. Destijds nog een getrokken machine.

In 1942 verscheen bij International Harvester in de Verenigde Staten de eerste zelfrijder. Net als bij de concurrenten kwam de productie van zelfrijders pas na de Tweede Wereldoorlog goed op gang.

Van 1953 tot 1964 zijn in het Engelse Doncaster getrokken maaidorsers gebouwd, maar nooit zelfrijders. Dat begon in 1956 in Croix, Frankrijk, met de assemblage van in Amerika geproduceerde F141-maaidorsers. Plaatwerk en graantank weken af van het Amerikaanse origineel, en voor de Franse markt was een Hispano Suiza-dieselmotor leverbaar in plaats van een IH Diamond-benzinemotor.

In 1957 nam Croix een nieuwe zelfrijder in productie, de F8-61; vrijwel gelijk aan de in Duitsland gemaakte D8-61. Door de oprichting van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) in 1957 werd de noodzaak om in verschillende Europese landen te produceren minder sterk. In 1964 is besloten de maaidorserproductie in Europa te concentreren, in Croix (Fr.).

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Arnoud (26 en Bertus Verbeek (53), pluimveehouders met akkerbouw en een loonwerktak in Woudenberg (U.), poseren trots voor hun maaidorser International 933 uit 1980.

Arnoud (26 en Bertus Verbeek (53), pluimveehouders met akkerbouw en een loonwerktak in Woudenberg (U.), poseren trots voor hun maaidorser International 933 uit 1980.

Sprong voorwaarts

Aanvankelijk produceerde International Harvester in Europa alleen vrij kleine maaidorsers. In 1964 was het tijd voor een sprong vooruit. Croix assembleerde de Amerikaanse 403 en 503 en bracht die als F8-413 en F8-513 op de markt (net als bij de trekkers 504, 706 en 806 veranderde in de typeaanduiding het cijfer 0 in een 1, want in Frankrijk had Peugeot destijds een patent op typeaanduidingen van drie cijfers met een 0 in het midden). Snel volgden meer typen maaidorsers.

In 1977 werd weer een flinke stap gemaakt met de introductie van de 541 en de 953. De 953 was de eerste machine met hydrostatische aandrijving. De 943, 933 en 923 zijn verkleinde versies van deze machines.

In 1983 was het bij International Harvester afgelopen met de schudder-maaidorsers. Het had in Frankrijk inmiddels de Braud-fabriek in Angers gekocht. Daar is de productie gestart van de axiaal-maaidorsers 1420, 1440 en 1460.

Budgetmodel

International Harvester had in de jaren zeventig moeite om met zijn maaidorsers te concurreren op de Europese markt. Claas, New Holland (Clayson), John Deere en Massey Ferguson domineerden de markt met machines met meer capaciteit.

Tegelijk met de komst van de 955-, 1055- en 1246-trekkers was de 953 in 1977 het nieuwe vlaggenschip uit Frankrijk, met meer capaciteit en een modernere constructie. De vernieuwde serie kreeg onder meer een roterend radiateurscherm en een hydraulisch uitklapbare losvijzel.

De 923 was met vier schudders de kleinste uit de serie, de 953 de grootste van de vijfschudder-modellen. Die was optioneel ook leverbaar met zwaardere motor en had langere schudders, een grotere brandstoftank, hydrostatische aandrijving, een grotere graantank en grotere bandenmaat dan de 933- en 943-vijfschudders. Een cabine was optie, maar zeker in Frankrijk werden de machines vaak zonder geleverd. Opmerkelijk is dat de cabine van Nederlands fabricaat is.

De 933 was technisch vrijwel gelijk aan de 943, die al in 1978 op de markt verscheen. Hoewel de motoren in principe gelijk zijn, levert die bij de 933 10 pk minder vermogen. Ook is de graantank iets kleiner. Anderzijds is de 933 met zijn 3,92 meter 15 centimeter hoger dan de 943 en de 953.

Auteur: Martin Smits

Ben je zo op zoek naar een gebruikte maaidorser? Neem een kijkje op Traktorpool.nl

Net over de Duitse grens wisten Bertus en Arnoud Verbeek een mooie International 933 op de kop te tikken. Nog van de eerste eigenaar. Hij kocht deze maaidorser in 1980 nieuw.

Herkenbaar voor trekkers uit de tijd van deze International-maaidorser uit 1980 zijn de klokjes en de stoel. De motor staat op 2.544 uur.

De motor is een industrieversie van de IH D-358. Verschil is onder andere een hoger toerental en meer koelcapaciteit.

De machine is als 'cabrio’ ontworpen. Een cabine, desgewenst met airco, was optie. De cabine is gemaakt door VCI in Zutphen.

Ook herkenbaar voor de periode rond 1980: een smalle stuurkolom met het stuur in geknikte stand. De volledige kolom kun je steiler of minder steil zetten.

De kettingen en riemen drijven alles aan. Wel heeft de haspel al een volledig hydraulische verstelling. Alleen de IH 953 had een hydrostatische transmissie.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Grimme toont vernieuwde Varitron 270 op Grimme Technica

Grimme toonde de vernieuwde Varitron 270 tweerijige zelfrijdende rooier vorige week op zijn tweejaarlijkse klantendagen Grimme Technica.
Afbeelding artikel

BLOG | Nico Huizing: ‘Boerenmoed in oorlogstijd’

Onlangs bezocht columnist Nico Huizing een klant in Oekraïne. Een bezoek dat normliter routine is, krijgt in oorlogstijd een andere lading.