Trekkertest: Valtra G135 Versu dicht gat tussen sobere A-serie en grote N-serie
Met de nieuwe G-serie, die eind 2020 werd geïntroduceerd, dichtte Valtra het gat tussen de sobere A-serie en relatief grote N-serie. Tegelijk vult Valtra het kleurenpalet aan met twee nieuwe camouflagekleuren: olijfgroen en brons. Camouflage is niet nodig, blijkt uit onze test. Want de G-serie mag zich best laten zien.
Het Finse merk Valtra is onderdeel van het Amerikaanse concern Agco, een zustermerk van Massey Ferguson. Dat heeft het ontwikkelen van de nieuwe G-serie vergemakkelijkt voor Valtra. De basis van de G-serie is namelijk gelijk aan de Massey Ferguson 5S-serie. Daarover wordt niet geheimzinnig gedaan. De ‘G’ wordt wel gewoon in Finland in elkaar gezet en is voorzien van typische Valtra-kenmerken.
De nieuwe G-serie is voor menig Valtra-rijder een welkome aanvulling. De A-serie (75 tot 135 pk) wordt vaak als (te) sober ervaren. De kleinere modellen uit de N-serie (134 – 201 pk) zijn voor hun vermogens aan de grote kant. De nieuwe G-serie valt er wat betreft vermogen (105 tot 145 pk), gewicht en uitrusting precies tussenin.
Complete machinebediening in armleuning
Wij hebben het topmodel uit de serie getest, de G135 Versu. In tegenstelling tot de eenvoudigere uitgeruste uitvoeringen ‘HiTech’ en ‘Active’ heeft de G135 Versu een complete bedieningsarmleuning met multifunctionele armleuning en bedieningsscherm.
Opvallend is dat Valtra twee nieuwe kleurenopties aanbiedt: metallic brons en olijfgroen. Schutkleuren dus, maar zoals gezegd: de G-serie hoeft zich niet te verstoppen. Op sommige testkandidaten zagen we de laatste tijd een matige lakkwaliteit. Deze Valtra is echter een verademing: de lakkwaliteit lijkt uitstekend.
Boost vanaf versnelling B6
Onder de schuin aflopende ‘vrij zicht’-motorkap ligt een 4,4 liter grote viercilinder-motor van Agco Power. Die voldoet aan de Fase V-emissienorm, zónder uitlaatgasrecirculatie, maar met hulp van een dieseloxidatiekatalysator (DOC), dieselpartikelfilter (DPF) en een SCR-katalysator. Volgens de folder levert de motor maximaal 100 kW/135 pk. Dan is het door het Duitse testcentrum DLG gemeten vermogen aan de aftakas van 94,6 kW zeer netjes te noemen.
Daarbij komt dat een boost niet alleen actief is bij aftakaswerkzaamheden, maar ook vanaf versnelling B6. Dat betekent dat de boost ook bij trekwerk actief is. Volgens de folder komt er dan 10 pk bij, maar testcentrum DLG meet hier slechts 6 pk extra.
De motor zet verder geen records neer: een koppelstijging van 32% (bij 42% toerendaling) en een constantvermogenbereik van 20%. Bovenal is het echter plezierig werken met G135.
Trekkertest online
We hebben de Valtra G135 Versu uitgebreid getest. Zo meten we de trekker op een rollenbank in een geklimatiseerde ruimte volledig door op bijvoorbeeld motorkarakter, en diesel- en AdBlue-verbruik. De trekker onderging een Powermix-test. We meten daarin volgens een vast stramien aftakas-, trek- en hydraulisch vermogen apart én gecombineerd. Daarbij simuleren we verschillende werkzaamheden, waardoor we een reëel dieselverbruik meten.
Ook meten we belangrijke zaken als het geluidsniveau in de cabine, het hefvermogen en de hydrauliekopbrengst. Naast de metingen is de trekker uitgebreid getest in de praktijk, en vroegen we gebruikers naar hún praktijkervaringen. Wil je al onze bevindingen lezen, weten welke kritiekpunten we vonden en alle meetresultaten zien? Check dan hier de complete trekkertest Valtra G135 Versu.
Gerelateerde tags: Trekkertest, Valtra