Terug naar video overzicht

Beste Trekkerchauffeur van Nederland: spanning, fun en dikke trekkers

Eind juni vonden de voorrondes plaats van de zoektocht naar De Beste trekkerchauffeur van Nederland. Die waren spannend, mooi, enerverend en vooral gezellig. De finalisten zijn bekend en strijden tegen elkaar op 16 september op de ATH in Biddinghuizen.

Op donderdagochtend 23 juni arriveren de eerste deelnemers op het terrein van IPC-werkt in Arnhem. Negen trekkers staan klaar: drie Fendts, drie Massey Fergusons en drie Valtra’s. De trekkers zijn beschikbaar gesteld door Mechan Groep in Achterveld. Firma Bohnenkamp in Soesterberg heeft de trekkers enkele dagen eerder voorzien van BKT-banden.
Elke deelnemer krijgt zes opdrachten voor de kiezen. Zes keer een opdracht waarin tijd en strafpunten (straftijd) uiteindelijk de eindscore bepalen.

Enthousiasme, fun en beleving

Tijdens de twee voorrondes op 23 en 24 juni valt het aanstekelijke enthousiasme van de deelnemers op. Zodra de kop eraf is, genieten ze vooral van de funfactor van het evenement. Iedereen mag de nieuwste trekkers en technieken uitproberen. Tijdens beide dagen wordt duidelijk dat elke opdracht zijn eigen moeilijkheidsgraad kent en dat geen enkele deelnemer in elke oefening uitblinkt of door de mand valt.

Dit zijn de zes opdrachten

  • We beginnen met de Schamelwagentest. Je weet wel, zo’n wagen die lastig terug te zetten is. Dat is precies waar het in deze oefening om gaat: een parcours afleggen en de wagen in één keer achteruitrijden in een parkeervak.

Tekst gaat verder onder foto

DE WIP-TEST. Materieel: Valtra A 105 met Valtra-voorlader. Doel: Met de trekker een parcours  met hindernissen afleggen met een kuubskist in de voorlader. Uitdaging: de bal op de kist mag er niet afrollen, ook niet als je over de wip rijdt en over de balkjes rijdt. Strafpunten: pionnen en/of tennisballen omver gereden. Snelste tijd: 2:22 minuut door Coert Janssens.  Traagste tijd: 4:29 minuten.

DE WIP-TEST. Materieel: Valtra A 105 met Valtra-voorlader. Doel: Met de trekker een parcours met hindernissen afleggen met een kuubskist in de voorlader. Uitdaging: de bal op de kist mag er niet afrollen, ook niet als je over de wip rijdt en over de balkjes rijdt. Strafpunten: pionnen en/of tennisballen omver gereden. Snelste tijd: 2:22 minuut door Coert Janssens. Traagste tijd: 4:29 minuten. – Foto: Michel Velderman

  • Opdracht twee is de Wip-test. De opdracht is om met een trekker voorzien van voorlader een kuubskist op te pakken met daarop een bal. Vervolgens leg je een parcours af zonder de bal te verliezen. De wip is onderdeel van het parcours. De winnaar beheerst korte lijnen rijden zonder te steken.
  • Dan de Hark-Precisie-Tennis-test. Uitdaging: tik van dertien pionnen een tennisbal af met een zwadhark zonder dat je de pion omgooit. Gooi je een pion toch om of heb je een tennisbal gemist, dan levert dat 5 extra strafsecondes op. De chauffeurs ervaren deze opdracht als een lastige. Desondanks zijn enkele chauffeurs foutloos én snel.
  • Opdracht vier lijkt simpel: kisten stapelen. Het krappe parcours bemoeilijkt de opdracht. De dodehoekspiegels op de MF 5S zijn meer dan welkom. Doel: twee kuubskisten een-voor-een van de ene plek naar de andere brengen en opstapelen. De snelsten zijn chauffeurs met een enorm gevoel voor de afmetingen van de trekker, op tijd insturen en een geslaagde palletprik.
  • Opdracht vijf is een inschattingstest en tevens de grootste uitdaging: wie kan de breedte van de Väderstad Tempo TPV12 goed inschatten en een goede aansluitrij maken zónder gps? Nadat de eerste kandidaten zijn geweest, leek de opdracht niet te doen. Echter, zeven kandidaten weten onder een straftijd van 20 seconden te blijven.
  • Tot slot de zesde opdracht: optimaal lossen door zandzakken in speciekuipen te laten vallen. De Fendt 942 met opraapwagen wordt als ‘gaaf’ bestempeld. De opdracht daarentegen is pittig. Degenen met ervaring presteren over het algemeen het beste. Vaak lukt het nog wel de eerste zandzak in of bij de bak te gooien. Naarmate de opdracht vordert, raken minder ervaren chauffeurs hun inschattingsvermogen kwijt.

Tekst gaat verder onder de video

De acht finalisten

Van elke voorrondedag gaan de vier beste deelnemers naar de finale. Die finale wordt gehouden op de Agro Techniek Holland in Biddinghuizen op vrijdag 16 september. Van de 35 voorrondekandidaten zijn dit de acht dagwinnaars.

De vier finalisten van donderdag 23 juni zijn:

  • Max Meijerink uit Dalen (Dr.)
  • Elwin Wolting uit Zwinderen (Dr.)
  • Jaco Volmer uit Tienhoven (Dr.)
  • Robin Kok uit Breukelen (U.)

De vier finalisten van vrijdag 24 juni zijn:

  • Jarno Brouwer uit Voorst (Gld.)
  • Arne Bekkers uit Veghel (N.-Br.)
  • Roel Hendrickx uit Blitterswijck (L.)
  • Arno van den Brand uit Nispen (N.-Br.)

Op naar de finale van De Beste Trekkerchauffeur van Nederland op vrijdag 16 september in Biddinghuizen.

Auteur: Bas van Hattum

Beheer
WP Admin