De grootste tractorpullingwedstrijd van Europa: Made’s Powerweekend. Een snelle show waar altijd wat gebeurt. Bekijk de foto's en video onder aan dit artikel. - Foto: Michel Velderman
Het derde weekend van juni was het weer tijd voor de grootste tractorpullingwedstrijd van Europa: Made’s Powerweekend. Drie dagen lang streden truck- en tractorpullingmachines op drie banen tegelijk. Maar liefst 38 verschillende klassen, waarvan zeven EuroCup, kwamen aan de start.
Het Powerweekend was weer als vanouds, met een hoop volk dat al voor aanvang van de wedstrijd zijn plek op tribune of talud had gevonden. Daarmee hoefde het evenement niet langzaam op gang te komen, maar zat de sfeer er vanaf de eerste minuut goed in. Bekijk ook de foto’s en video onderaan dit artikel.
Ook als vanouds was de grote rij vip-tenten – veel teams kiezen het Powerweekend uit om hun sponsors en gasten op een mooie dag te trakteren. Het evenement biedt hiervoor mooie arrangementen aan, waarvan de lokale ondernemer weer profiteert. Zo komt het vlees voor de barbecue van de nabijgelegen vleesboerderij. De absoluut grootste vip-ruimte was van MPM Seaside Affair: zij verwelkomden maar liefst 2.500 gasten tijdens het weekend.
Fans uit heel Europa
Fans uit heel Europa wisten de weg naar het Powerweekend te vinden. De camping was wederom gegroeid, maar evengoed uitverkocht.
Zo’n grote wedstrijd vraagt bijzondere oplossingen om op alle drie de banen vlot te kunnen rijden. Daarom waren rennerskwartier, parc fermé en arena rechtstreeks met elkaar verbonden. Een loopbrug, de Toine van Oosterhout Memorial Bridge, kruiste deze stroom, waardoor toeschouwers ongestoord heen en weer konden lopen tussen beide zijden van de arena. Twee grote feesttenten met aansprekende artiesten maakten het festivalgevoel compleet.
Snelle show
Dan de wedstrijd: een snelle show waar altijd wat gebeurt. Ondanks het warme weer was het baanonderhoud top en er werd voldoende gesproeid. Dat hield het vochtgehalte op peil en de condities voor alle deelnemers gelijk, op banen waar de deelnemers hun pk’s goed kwijt konden.
De Mini Unlimiteds verreden een EuroCup-wedstrijd. De buitenlandse inbreng kwam uit Denemarken en Zweden. Vanwege de gewichtsverdeling is bij Blacksmed (DK) werkelijk alles zo ver mogelijk naar voren geplaatst, tot en met de rijder aan toe! Die zit compleet voor de achterwielen, bijna boven op de motor, de pedalen bevinden zich ernaast. - Foto's: Michel Velderman
Ook Swedisch Iron Toy (S) is bijzonder. In plaats van een blower staan er twee turbo’s boven op de Hemi V8. De mini wordt er erg onstuimig van. De Nederlandse toppers rijden met een dikke 18-71 HMPE-blower. Daarmee leveren de V8’en de grootste dreunen op de zuigers. De winst ging afgetekend naar Screamin’ Bobcat.
De 4,5 ton Supersport was een waar spektakelstuk, waarin de toppers inmiddels meer dan 2.500 pk leveren. Vanwege de nieuwe regels die de afgelopen jaren zijn ingevoerd (componententractoren en 3.200 toeren 8,3 liter), verschijnen er compleet nieuwe trekkers op de baan. Zagen vorig seizoen de nieuwe Peeters en Simply Green het levenslicht, dit jaar is het team Secret of the Valley dat met een prachtige, nieuwe John Deere in 6030-retrostijl de strijd aangaat. Voorafgaand aan de wedstijd monteerden de mannen nog een snellere eindoverbrenging, de motor bleek sterker dan gedacht! Deze sleutelsessie was goed voor een tweede plaats. Peeters ging er voor de vierde keer in vijf wedstrijden met de winst vandoor. Daarbij trakteerde de trekker het publiek op de meest woeste brul uit de klasse!
De Supersport Trucks konden hun vermogen prima kwijt op de Madese klei. Na een kwalificatie met veel full pulls, stond de sleepwagen in de finale echt zwaar. Eerste slachtoffer werd Rüttchen Power, die de aandrijflijn op een hoop draaide. Ook bij Iron Horse 3.0 ging het goed mis. Bij deze nieuwste creatie van Jos Rietveld kwamen na een luide knal rook en vuur onder de kap van de Iveco vandaan. De twee turbo’s bezweken onder het geweld... vervolgens werd de truck met de achteras omhoog afgesleept. Rhino Rocket trok de sleepwagen naar de grootste afstand.
In de 4,5 ton Sportklasse is een afgetekend verschil te zien tussen de jongens die wel en niet de met de grote turbo rijden. Om deze rond te krijgen moet ook de rest van de motor – zoals brandstofpomp, cilinderkop en nokkenas – goed op elkaar afgestemd zijn. Dat dat niet vanzelf gaat bleek bij Van Dijk: na succesvolle testruns in Mill kwam de trekker er in Made tweemaal niet bovenop. Wie de aansluiting wel gevonden heeft is Hot Pepper. De MAN-aangedreven Fendt prikte zich al meermaals tussen de toppers, en boekte in Made nu een overtuigende overwinning.
Ook de Heavy Modifieds reden voor de EuroCup. Een klasse met een al jaren teruglopend deelnemersaantal. Zes deelnemers, waarvan de helft Nederlands, vochten het uit voor de Keep Moving Orange-sleepwagen. Beautiful Noise (DK) is duidelijk niet gewend aan het niveau van de competitie en bleef, ondanks een bak vermogen aan boord, ver voor de full pull-lijn steken. Four No Hemi (I) ging hoog de lucht in en had na de harde landing de voorwielen er haaks onder staan. Green Fighter (D) schatte de baan wel goed in en reed een overtuigende full pull. In de finale was het Lambada voor Whispering Giant en Green Fighter (D).