fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘Tractorpullen zonder rook?’

Tractorpulling in Mill (N.-Br.), juni 2022. Een ware beleving met veel rook en lawaai van dieselgestookte trekkers. - Foto: Mark Pasveer

Toen ik als klein kereltje voor het eerst een tractorpullingwedstrijd bezocht in het Gelderse Lochem, maakte dat een enorme indruk. De rook, het lawaai en de geur maakten de runs tot een beleving.

Met name de rook van de dieselgestookte trekkers zorgde voor sensatie. De Superstocks reden toen nog veelal op diesel. Ook de lokale Hurricane deed het nog met een motor zonder bougies. Het was dé trekker van de avond.

In een kleine dertig jaar maakte methanol een opmars. Het explosieve goedje heeft weliswaar een vonkje nodig om te ontbranden, maar de techniek is minder complex. Anders gezegd: je kunt snel véél vermogen uit een motor halen. En al komt er uit zo’n motor geen dikke straal rook meer, hij produceert nog steeds flink wat lawaai. Gaaf, vind ik.

Rook ligt onder vuur

Maar ja, blijven we dit nog lang houden? Lawaai, en met name rook, liggen spreekwoordelijk onder vuur. De discussie over stikstof en CO2 komt hier nog overheen. Voor dit laatste zijn er al initiatieven om het pullingevent met duurzame projecten te compenseren. De wedstrijd in Gulpen (L.) is hiervan een voorbeeld.

De Nederlandse Truck- en Tractorpulling Organisatie (NTTO) maakte een project over educatie, milieu en innovatie een speerpunt in haar takenpakket. Daarmee richt zij zich vooral op studenten, want de sport is voor de technici in spe natuurlijk een waar feestje.

Elektrische aandrijving

De NTTO is er van overtuigd dat elektriciteit niet altijd de oplossing is. Ze doelt daarmee vooral op aandrijvingen met elektromotoren, zoals we dat al zien in auto’s, vrachtwagens, en ook trekkers. Weliswaar zijn in de Verenigde Staten al gardenpullers gebouwd met een elektrische aandrijving, maar ook het doorontwikkelen van een brandstofmotor biedt kansen, aldus de organisatie.

Zeker, met elektromotoren zijn gigantische vermogens op te wekken. Vooral het koppel is een sterke troef. Anders dan bij een brandstofmotor is dat gelijk beschikbaar. Maar toch mis je een stuk beleving. Tractorpulling is meer dan een sleepwagen naar de andere kant van de baan brengen.

Auteur: Marcel Klein Braskamp

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Chinese Lingong presenteert 600 pk kniktrekker met cvt

De Chinese fabrikant Lingong Agricultural Machinery heeft een 600 pk kniktrekker ontwikkeld, met een hybride aandrijving en een cvt-transmissie.
Afbeelding artikel

Landini’s Trekker 4.120 super stabiel op steile hellingen

Landini heeft zijn rupstrekker geüpdatet. Trekker4 is nu uit te rusten met nieuwe rubberen tracks met trekkerband-nokkenpatroon.
Afbeelding artikel

Case IH Puma 240 ook leverbaar met full-powershifttransmissie

Trekkerfabrikant Case IH brengt de Puma 240 voortaan ook met full-powershifttransmissie PowerDrive op de markt, net als de Puma 220.