fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘Tractorpullen zonder rook?’

Tractorpulling in Mill (N.-Br.), juni 2022. Een ware beleving met veel rook en lawaai van dieselgestookte trekkers. - Foto: Mark Pasveer

Toen ik als klein kereltje voor het eerst een tractorpullingwedstrijd bezocht in het Gelderse Lochem, maakte dat een enorme indruk. De rook, het lawaai en de geur maakten de runs tot een beleving.

Met name de rook van de dieselgestookte trekkers zorgde voor sensatie. De Superstocks reden toen nog veelal op diesel. Ook de lokale Hurricane deed het nog met een motor zonder bougies. Het was dé trekker van de avond.

In een kleine dertig jaar maakte methanol een opmars. Het explosieve goedje heeft weliswaar een vonkje nodig om te ontbranden, maar de techniek is minder complex. Anders gezegd: je kunt snel véél vermogen uit een motor halen. En al komt er uit zo’n motor geen dikke straal rook meer, hij produceert nog steeds flink wat lawaai. Gaaf, vind ik.

Rook ligt onder vuur

Maar ja, blijven we dit nog lang houden? Lawaai, en met name rook, liggen spreekwoordelijk onder vuur. De discussie over stikstof en CO2 komt hier nog overheen. Voor dit laatste zijn er al initiatieven om het pullingevent met duurzame projecten te compenseren. De wedstrijd in Gulpen (L.) is hiervan een voorbeeld.

De Nederlandse Truck- en Tractorpulling Organisatie (NTTO) maakte een project over educatie, milieu en innovatie een speerpunt in haar takenpakket. Daarmee richt zij zich vooral op studenten, want de sport is voor de technici in spe natuurlijk een waar feestje.

Elektrische aandrijving

De NTTO is er van overtuigd dat elektriciteit niet altijd de oplossing is. Ze doelt daarmee vooral op aandrijvingen met elektromotoren, zoals we dat al zien in auto’s, vrachtwagens, en ook trekkers. Weliswaar zijn in de Verenigde Staten al gardenpullers gebouwd met een elektrische aandrijving, maar ook het doorontwikkelen van een brandstofmotor biedt kansen, aldus de organisatie.

Zeker, met elektromotoren zijn gigantische vermogens op te wekken. Vooral het koppel is een sterke troef. Anders dan bij een brandstofmotor is dat gelijk beschikbaar. Maar toch mis je een stuk beleving. Tractorpulling is meer dan een sleepwagen naar de andere kant van de baan brengen.

Auteur: Marcel Klein Braskamp

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nieuw: Kioti HX 03-trekkerserie tot 140 pk

Kioti introduceert trekkers HX 1303 en HX 1403 met motorvermogens van 130 en 140 pk. Bijzonder: zeven jaar fabrieksgarantie.
Afbeelding artikel

Zo poets je de trekkercabine brandschoon in tien stappen

Het reinigen van een trekkercabine is niet iets wat ‘moet’. Maar het is fijn trekker rijden in een schone cabine. Tien...
Afbeelding artikel

Marktdebuut Spaanse autonome e-trekker Voltrac gepland in 2026

De eerste praktijktesten met de autonome e-trekker Voltrac zijn gestart. De Spaanse startup Voltrac mikt op marktgang in 2026.