Primeur: Valtra komt met zware Q-serie
Valtra introduceert de Q-serie bestaande uit vijf modellen van 230 tot 305 pk. De trekkerfabrikant vult hiermee het gat tussen de populaire T-serie en de zware Valtra-S.
De Valtra Q is van buiten een echte Valtra met het typische moderne Valtra-design en een echte Valtra-cabine met SmartTouch-bediening. In de cabine lees je de belangrijkste informatie niet meer af via een dashboard recht voor het stuurwiel, maar via een display in de rechter cabinestijl én uiteraard op de intuïtieve SmartTouch-terminal.
Op de nieuwe Q zijn echte Valtra-opties mogelijk, zoals een Twin-Trac achteruitrij-inrichting en een luchtgeveerde vooras. Ook bijzonder: een af fabriek leverbaar centraal smeersysteem en zelfs een bandendrukwisselsysteem.
Onderhuids lijkt Valtra Q op MF 8S
Onderhuids heeft de Valtra Q veel weg van de Massey Ferguson 8S. In tegenstelling tot de MF 8S zal de Q-serie alleen verkrijgbaar zijn met de traploze Vario-transmissie die Valtra betrekt van Fendt. De Valtra Q heeft een wielbasis van 3,05 meter, een hydrauliekcapaciteit tot 200 liter per minuut (vanuit een gescheiden oliereservoir) en een hefvermogen van circa 10 ton. Een sterk punt is het maximaal toelaatbare gewicht van 16 ton, terwijl een Valtra Q ‘slechts’ 8.750 kg is. Je mag dus legaal ruim 7 ton aan gewicht erbij pakken.
Lees verder onder de foto
Boost in stilstand
De motor, een 7,4 liter zescilinder, is een zogenoemde AgcoPower. In totaal komen er vijf Q-modellen op de markt met een nominaal motorvermogen tussen de 230 en 305 pk. Elk model geniet daarbovenop nog een 20 pk boost, behalve het topmodel, de Q305, deze heeft geen boost. Bijzonder is dat de boost ook al beschikbaar is in stilstand, dus enkel met aftakaswerk.
Traploze Vario-transmissie
De Valtra Q krijgt enkel en alleen een traploze Vario-transmissie, die 50 km/u rijdt bij 1.450 motortoeren. De Vario kent twee groepen, een groep van 0 tot 28 en een van 0 tot 50 km/u. De trekker is zowel met flensen als steekassen leverbaar bij de achterwielen. In onbeladen toestand rust grofweg 41% van het totaalgewicht van 8.750 kg op de vooras.
Lees verder onder de foto
Slimme vering
In de cabine gaat de Valtra-Q voor een subtiel zwart interieur. De voorruit heeft een ruitenwisser met een wisgebied van 280 graden. De optionele ruitenwisser aan de zijkant wist 180 graden. Bijzonder is dat de luchtgeveerde vooras samenwerkt met de eveneens luchtgeveerde cabine waarmee een on- of tegenbalans van het geheel wordt voorkomen. Tot slot een detail: Valtra gaat de richtingaanwijzers ook in de dakrand verwerken, zodat voor het verkeer beter zichtbaar wordt wanneer de trekker afslaat.
De productiestart van de Q-serie is in de herfst van 2022, in oktober worden de eerste modellen afgeleverd. De Valtra Q 305 dingt tevens mee in de verkiezing van Tractor of the Year 2023.
Auteur: Bas van Hattum