fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwe tweerijige wagenrooier bij Grimme

De Select 200 is de nieuwe wagenrooier van Grimme. Opvallend is de automatische besturing van de achteras. - Foto's: Grimme

Grimme stelde op zijn Farm Days de Select 200 voor als opvolger van de GT 1700. De wagenrooier is compleet nieuw ontworpen met veel opties. De Select 200 heeft grotere wielen en blijft binnen de 3 meter in transport. Vooral de gyroscoopgestuurde achteras is onderscheidend.

De Select 200 is de nieuwe wagenrooier van Grimme. Opvallend nieuwtje bij deze rooier is een automatische besturing van de achteras. Zowel op het land als op de weg werkt dat zonder stangen, draden, sensoren of hoekopnemer.

De K80-koppeling aanhaken is alles wat nodig is. Met een gyroscoop stelt de elektronica vast of de rooier een bocht maakt, en corrigeert dan de stuurhoek van de achteras. Deze reactie is ook gecorrigeerd voor rijsnelheid. Het systeem is door het TÜV toegelaten voor de openbare weg. Een extra cilinder is gemonteerd om de achteras in geval van een storing automatisch in de rechtuit-stand vast te zetten. Handmatig sturen is mogelijk, en op de automaat zijn drie niveau’s van agressiviteit van de besturing in te stellen.

Tekst gaat verder onder foto

Onder de nieuwe tweerijer Select 200 past bandenmaat 600/55 R26. Ingeschoven binnen 3 meter transport en automatische besturing met een gyroscoop: geen kabels, stangen of leidingen meer aankoppelen. Hier uitgevoerd met wielaandrijving. De horizontale cilinder is om in geval van een storing automatisch naar de middenstand te sturen.

Onder de nieuwe tweerijer Select 200 past bandenmaat 600/55 R26. Ingeschoven binnen 3 meter transport en automatische besturing met een gyroscoop: geen kabels, stangen of leidingen meer aankoppelen. Hier uitgevoerd met wielaandrijving. De horizontale cilinder is om in geval van een storing automatisch naar de middenstand te sturen.

Binnen 3 meter

Je kunt de achteras hydraulisch in breedte verschuiven om binnen maximaal 3,00 meter in transport te blijven. Er kunnen grotere banden onder de Select 200 dan onder zijn voorganger GT 1700: 600/55 R26 past. Optioneel is de rooier te voorzien van een leestafel achterop en een dwarsband (die in transport eveneens binnen de 3,00 meter inklapt) om aardappelen tussen de ruggen te deponeren. Om een doorsteek te maken is ook tussen de ruggen rooien via een transportbandje een optie. Ook dát systeem klapt in transport in binnen 3 meter spoorbreedte.

Tekst gaat door onder foto

Tussen de rijen rooien om een doorsteek te maken is optie. Allicht dient de rooibek daar op te zijn aangepast om daarna de aardappelen te rooien. Klapt in transport ook in binnen 3 meter.

Tussen de rijen rooien om een doorsteek te maken is optie. Allicht dient de rooibek daar op te zijn aangepast om daarna de aardappelen te rooien. Klapt in transport ook in binnen 3 meter.

90 of 120 cm brede elevator

Standaard heeft de rooier een 90 centimeter brede elevator, maar 120 centimeter is optie. Achter de zeefbanden zijn reinigingssystemen leverbaar als Multisep, axiaalreiniger, egelband en ook TurboSep. De laatste blaast via een luchtstroom ongerechtigheden uit de aardappelstroom.

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kuhn toont 15 meter brede gedragen achtermaaier

Kuhn presenteert in Frankrijk een 15 meter brede gedragen achtermaaier met vier maaibalken. Minimale trekkervereiste: 230 pk.
Afbeelding artikel

Pöttinger levert nieuwste vierrotorhark nu met Isobus-aansturing

Pöttinger geeft zijn Top 12540 C-vierrotorhark een update. De hark die in 2024 werd geïntroduceerd, is nu verkrijgbaar met Isobus-aansturing.
Afbeelding artikel

Dewulf updatet ZB2-klembandrooier

Dewulf geeft de ZB2-klembandrooier een facelift. Daarmee krijgt de rooier onder meer een grotere bunker en geüpdatete rooibanden.