fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Met Zetor Forterra-trike houden akkerbouwers focus op de bodem

Rien van Os staat met de Zetor Forterra-trike op de dijk in Groningen. Familie Van Os zet de trekker in voor grondbewerking. De zes banden drukken de grond gelijkmatig aan over de gehele breedte. - Foto: Marcus Pasveer

De Zetor Forterra-trike is een echte blikvanger. Voor de gebroeders Van Os is het een bedrijfsmiddel om met zorg en precisie te kunnen werken. Dat geldt overigens voor het hele machinepark van de akkerbouwers, waar details het verschil maken.

De mooiste Zetor Forterra staat in Groningen. Het is een kwestie van smaak, maar onbetwist is de trike-uitgave een spectaculaire verschijning. Op de foto staat het machinepark van gebroeders Van Os in de voorjaarszon, net voordat het voorjaarswerk losbarst. Een goed moment om de trekkers nog even bij elkaar te zetten.

De machines op een rij: de Steyr 6270 Terrus CVT (2019) op VF-banden, de Zetor 135 Forterra trike (2012) voor grondbewerking, de Steyr 4130 Profi CVT (2014) voor 3 meterteelt en de Steyr 6240 CVT op Zuidberg-rupsen. - Foto's: Marcus Pasveer

De machines op een rij: de Steyr 6270 Terrus CVT (2019) op VF-banden, de Zetor 135 Forterra trike (2012) voor grondbewerking, de Steyr 4130 Profi CVT (2014) voor 3 meterteelt en de Steyr 6240 CVT op Zuidberg-rupsen. – Foto’s: Marcus Pasveer

De vier trekkers die op de foto vormen niet het complete machinepark van de familie. In totaal zijn er veertien trekkers en een zelfrijdende aardappelrooier en spuitmachine. De vier machines zijn wel de trendsetters van de ondernemers. Rupsen, 3 meterteelt, VF-banden en luchtdrukwisselsystemen. Zaken die bijdragen aan het voorzichtig en met zorg behandelen van de bodem. Werken op een efficiënte en duurzame manier, met de toekomst in gedachten. Dat is waar deze akkerbouwers naar streven. Voor de volgende generatie moet ook een toekomst zijn weggelegd, onderstreept Rien van Os.

Rien van Os gelooft niet in goede of slechte trekkers. De keuze om met het Oostenrijkse Steyr te werken heeft vooral een praktische achtergrond. De relatie met dealer Oosterhof is goed en die zit vlakbij. En wat economie betreft, voor de totale prijs van twaalf Steyr-trekkers zou je er bijvoorbeeld tien in de groene Fendt-kleur krijgen.

Steyr heef een goede prijs-kwaliteitverhouding. De eerste Steyr kwam in 2007 op het bedrijf, een 6140. De zescilinder motor is nog nooit uit elkaar geweest. Alleen de lak verraadt dat de trekker al een tijdje meegaat. Familie Van Os vervoert de rupstrekker zo veel mogelijk op de dieplader om onnodige slijtage aan de rupsen te voorkomen.

De eerste Steyr van de akkerbouwers, een 6140, kwam in 2007 op het bedrijf en is een goede trekker gebleken. De motor is nog nooit onklaar geweest. Om de rupsen van de Steyr 6240 te ontzien, gaat deze op de dieplader.

De eerste Steyr van de akkerbouwers, een 6140, kwam in 2007 op het bedrijf en is een goede trekker gebleken. De motor is nog nooit onklaar geweest. Om de rupsen van de Steyr 6240 te ontzien, gaat deze op de dieplader.

VF-banden in opmars

De ontwikkelingen in bandentechniek gaan razendsnel, vertellen de ondernemers. Dat heeft ook de keuze van de uitrusting bepaald. Was het in 2015 nog een prima besluit om een set rupsen te laten monteren, vandaag de dag zal de keuze op VF-banden (very high flexion) vallen. Rien: “Die zijn ten eerste goedkoper, maar ook breder inzetbaar. Als je praat over banden is het overigens ook goed te weten wat je totale gewicht per as bedraagt. Vervolgens kun je de luchtdruktabel toepassen.” De ondernemers hebben dat nauwkeurig in beeld. Erg handig is dat de weegbrug vlakbij is, namelijk bij de buurman.

Achter de Terrus hangt een forse schijveneg van Väderstad. De trekker staat op VF-banden en beschikt over een luchtdrukwisselsysteem waarbij de techniek op de achterwielen aan de binnenzijde is weggewerkt. Leuk detail: op de eg zijn de X-vormige schijven die zijdelingse krachten opheffen. Hierdoor zal de machine beter geneigd zijn recht te rijden, wat weer gunstig is voor het brandstofverbruik. Belangrijkste argument voor deze machine was het snijbeeld over de gehele breedte.

De Terrus staat op brede Bridgestone VF-banden en is uitgerust met een luchtdrukwisselsysteem. In de hef hangt de Väderstadt-cultivator die 2.500 kilo weegt.

De Terrus staat op brede Bridgestone VF-banden en is uitgerust met een luchtdrukwisselsysteem. In de hef hangt de Väderstadt-cultivator die 2.500 kilo weegt.

Geringe voetafdruk

Dat de ontwikkeling van banden de rups lijkt in te halen, betekent niet dat de Steyr 6240 CVT op Zuidberg-rupsen uit de gratie is geraakt. In hoofdzaak gebruiken ze de rupstrekker voor spitten en frezen. De combinatie loopt super stabiel. Werktuigen die in de hef hangen leggen het nodige gewicht op de weegschaal. Hier zijn de rupsen duidelijk in het voordeel met een geringe voetafdruk.

Niet alleen bodemverdichting krijgt duidelijk de focus, maar ook efficiënt omgaan met je land. Dat is onder andere een reden om in de uienteelt over te gaan op 3 meterteelt. “Eerder hadden we de bedden op 150 centimeter, waarbij altijd een smalle strook onbenut bleef”, zegt Rien. De Steyr 4130 is om die reden door mechanisatiebedrijf Geertsema omgebouwd tot 3 metertrekker. Een klus waarbij je de trekker toch een kleine drie weken kwijt bent.

Om nog nauwkeuriger te kunnen werken, hangt achter de Steyr een Agricola SN-schijvenzaaimachine. Die maakt het mogelijk om de buitenrijen, waar de planten meer licht krijgen, 5% dichter te kunnen zaaien. In de middenrijen zaaien ze vervolgens 2,5% minder. Deze zaaitechniek heeft uiteindelijk een positief effect op de maatsortering. Het gewas staat egaler, aldus de akkerbouwer.

Zetor 135-trike via de veiling

De Zetor 135-trike is een bijzondere en opvallende trekker. Die zet Van Os hoofdzakelijk in voor grondbewerking. Ook hier is de reden van aanschaf de impact die de trekker heeft op de grond. Hij heeft zes wielen in de zelfde maatvoering die ook nog eens druk geven over de gehele werkbreedte van de trekker. Een ideale machine om grond mee klaar te leggen of te zaaien. De Zetor-trike was in 2014 te koop op een veiling. Van Os wist de trekker, die uit 2012 stamt, te bemachtigen voor een redelijke prijs. De Forterra is destijds door GLM Machinebouw omgebouwd voor een loonwerker die in hoofdzaak uien zaaide met de trike. Van Os demonteerde de zaaimachine. De verwachtingen waren groot, maar het enthousiasme is wat getemperd door technische problemen met de trike. Zo veroorzaakte de plaatsing van de radiator – motor en koeling bevinden zich onder in de trekker – het warmlopen van de motor. Gevolg: een defecte koppakking. De trike is prachtig afgewerkt en heeft ronde vormen die een Italiaanse sportauto goed zouden staan. Voor de luchtinlaat was dit echter geen goede zaak. Daarnaast verhinderden ook de voorwielen de luchtstroom naar de koeling.

Van Os paste diverse zaken aan. Zo is de koeling op orde gebracht. De Zetor beschikte ook over een hydrostatische aandrijving, maar die gaf te weinig vaart en vroeg te veel vermogen. Deze is verwijderd. Rien van Os vertelt dat de trekker een prachtig en professioneel ombouwproject is, maar had graag een Case of John Deere met cvt in de basis gezien. Voor de waarde van de trike was dat ook een voordeel geweest. Bijzondere detail is onder andere een extra differentieel. Dat zorgt ervoor dat de buitenste wielen op de achteras geen extra wrijving geven. En de bediening van de transmissie gaat met luchtdruk. Ondanks een start met problemen, is de trike nu helemaal in orde. Hij zal op het bedrijf blijven en vooral in het voorjaar worden ingezet.

Auteur: Marcus Pasveer

Wil je meer trekkers bekijken en vergelijken? Trekkeronline biedt je meer

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nexat en Amazone ontwikkelen kunstmeststrooier

Nexat heeft samen met Amazone een nieuwe kunstmeststrooier ontwikkeld voor de Nexat-werktuigendrager. Het prototype wordt nu getest.
Afbeelding artikel

Innovatieve Galileo CupWheel-band getest op klei in de polder

WUR Open teelten monteerde de CupWheel-band op een Fendt 820 met vijfschaar wentelploeg om bovenover te ploegen op klei. Een impressie.
Afbeelding artikel

A.C.A. de Jong bouwt ACA gestuurde schuifas

Mechanisatiebedrijf A.C.A. de Jong brengt een gestuurde schuifas voor enkelassige breedstrooiers of mesttanks op de markt.