Kabinet ziet niets in terugkeer rode diesel
Het kabinet gaat geen rode diesel herinvoeren om de agrarische sector tegemoet te komen in de gestegen kosten. Volgens minister Liesje Schreinemacher van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking profiteren boeren al van de algemene accijnsverlaging.
Tweede Kamerlid Wybren van Haga (Groep Van Haga) vroeg wat de status was van de aangenomen motie over het herinvoeren van de rode diesel. Dat deed hij tijdens een commissiedebat met VVD-minister Schreinemacher. “Er is geen status voor het invoeren van rode diesel. We gaan dat ook niet doen, want iedereen kan gebruikmaken van de accijnsverlaging”, zei Schreinemacher. “Er is eigenlijk geen aparte regeling voor boeren.”
Accijnsverlaging brandstof
Op 1 april voerde het kabinet een algemene accijnsverlaging in van 11,1 cent per liter diesel. Ook de accijnzen op andere brandstoffen, zoals benzine, werden verlaagd. Deze maatregel is nog steeds van toepassing. Vooral door de oorlog in Oekraïne stegen de prijzen van brandstoffen flink.
LTO Nederland pleitte recent nog voor het herinvoeren van de rode diesel. Bij de afschaffing van de regeling in 2013 was het accijnsverschil 17 cent per liter.
Fictief verschil van 10 cent per liter
Brancheorganisatie voor loonwerkers Cumela rekende uit wat dat voor boeren betekent. Voor de afschaffing van rode diesel op 1 januari 2013 was het accijnsverschil tussen rode en witte diesel 17,2 cent per liter. Als rode diesel niet zou zijn afgeschaft, zou in 2022 het fictieve accijnsverschil 21,1 cent per liter zijn, zonder de accijnsverlaging van 11,1 cent per liter diesel op 1 april 2022. Door de accijnsverlaging op witte diesel zou het fictieve verschil tussen rode en witte diesel per 1 april 2022 10 cent per liter hebben bedragen.
In België is nog wel rode diesel te koop. In Duitsland geldt een aparte regeling voor boeren, waardoor zij extra korting kunnen krijgen door accijns na het tanken terug te vragen.
Auteur: Robin Looman
Gerelateerde tags: Brandstoffen, Diesel, Rode diesel