fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

In no time band oppompen en aflaten met luchtdrukwisselsysteem van AgriBrink

Foto: Agribrink

AgriBrink is een Canadees luchtdrukwisselsysteem. Het kan met hoge snelheid een band oppompen of aflaten dankzij een uniek ventielsysteem. TREKKER legt uit hoe dat werkt.

De populariteit van luchtdrukwisselsystemen stijgt nog steeds. Ze passen in het streven om om bodemverdichting tegen te gaan. Dat betekent op het land met een zo laag mogelijke bandenspanning werken, en alleen wanneer het nodig of nuttig is de bandenspanning weer op te voeren. Een beperking van een luchtdrukwisselsysteem is de snelheid waarmee het een band kan oppompen of de spanning kan verlagen.

De toepassing bepaalt in hoeverre snel oppompen of aflaten van de banden voor de praktijk belangrijk is. Pas je maximaal een paar keer per dag de bandenspanning aan, dan mag dat best een kwartier duren. Naarmate je vaker wisselt, zoals bij transportwerk, mag het niet langer dan een paar minuten vergen.

Veel lucht verplaatsen

Het basisprincipe is eenvoudig: snel oppompen kan alleen met een compressor met voldoende capaciteit. Zuid West Banden, importeur van het AgriBrink-luchtdrukwisselsysteem, biedt daarom een aparte schroefcompressor aan, al of niet gecombineerd met extra luchtketels. De oliegekoelde schroefcompressor heeft naar keuze een capaciteit van 5.500, 2.800, 1.400 of 700 liter per minuut. Op zich staat de compressor los van het AgriBrink-systeem. Dat kan ook werken met de compressor die standaard op de trekker of het voertuig aanwezig is.

Snel de bandenspanning aflaten kan alleen met een ventiel met een grote doorlaat. Daarvoor levert AgriBrink een uniek ventiel op de velg met een doorlaat van 32 millimeter. Dat is meer dan het dubbele van andere aanbieders van deze systemen.

Tekst gaat verder onder de foto

De wielkit bestaat uit een roterende slangkoppeling midden op de as. Rechts daarnaast de aflaatklep. Tussen de aflaatklep en de 32 mm diameter in de velg gelaste flens zit nog een handbediende afsluiter. - Foto: Peter Roek

De wielkit bestaat uit een roterende slangkoppeling midden op de as. Rechts daarnaast de aflaatklep. Tussen de aflaatklep en de 32 mm diameter in de velg gelaste flens zit nog een handbediende afsluiter. – Foto: Peter Roek

Een test in de praktijk leerde dat een trekker op 900/60 R42-banden voorop en 710/60 R30-banden achterop de bandenspanning van 1,8 bar naar 0,5 bar liet afzakken in 30 seconden. Tienden in spanning zakken is secondenwerk. Terug oppompen naar 1,8 bar duurde in deze test minder dan 2 minuten.

Dat snelle oppompen is het gevolg van een grote compressorcapaciteit samen met een extra buffertank. Hoe groot de capaciteit of de buffertank ook is, de diameter van het leidingenwerk heeft eveneens invloed op de snelheid waarmee die grote luchthoeveelheid zich kan verplaatsen. AgriBrink werkt met een doorvoer van 18 millimeter diameter voor het oppompen. Ook dat is meer dan de concurrenten, die meestal 3/8 of 1/2 inch (10 tot maximaal 14 millimeter) diameter leidingenwerk monteren.

AgriBrink werkt met eenleidingsysteem

AgriBrink is een eenleidingsysteem. Dit in tegenstelling tot Fendt Vario Grip en PTG-systemen. Dat zijn tweeleidingsystemen, met een aanvoerleiding en een stuurleiding die het ventiel bedient. Meer aanbieders leveren eenleidingsystemen, maar het unieke van AgriBrink is dat het de lucht op de velg aflaat en niet zoals de andere systemen op een centraal punt waar de leidingen samenkomen.

AgriBrink stuurt het ventiel op de velg op luchtdruk. Daar komt geen aparte stuurleiding aan te pas. Dat werkt als volgt: het ventiel (de aflaatklep) bevat inwendig een rubberen klepje. Bij oppompen klapt het klepje om en sluit het de open verbinding naar de buitenlucht af. Ook als het oppompen is gestopt blijft het klepje, onder druk van de bandenspanning, de opening naar de buitenlucht afsluiten.

Twee naast elkaar geplaatste direct valves (voor- en achteras). Rechts de elektromagneten voor het schakelen tussen oppompen, gesloten middenstand of afblazen (indirect bedienen van aflaatklep op de velg). - Foto: Peter Roek

Twee naast elkaar geplaatste direct valves (voor- en achteras). Rechts de elektromagneten voor het schakelen tussen oppompen, gesloten middenstand of afblazen (indirect bedienen van aflaatklep op de velg). – Foto: Peter Roek

Aflaten gaat als volgt: de zogenoemde ‘direct valve’ wordt elektrisch bediend. Bij het commando ‘aflaten’ ontlucht deze klep de slangen die vanaf de direct valve naar de banden toe lopen. De druk in die leiding valt dan snel weg, en het klepje in het ventiel klapt terug. De lucht stroomt nu niet meer vanuit de band naar de direct valve, maar ontsnapt naar de buitenlucht door het 32 millimeter grote gat dat nu openstaat. Om te voorkomen dat de band hierdoor volledig leegstroomt, is de bandenmaat in de bedieningskast voorgeprogrammeerd. Dat bepaalt hoe lang de aflaatklep geopend blijft. Is die tijd verstreken, dan zorgt een luchtpuls uit de direct valve dat het klepje de opening naar buiten weer sluit.

Het systeem meet met een sensor de bandenspanning van dat moment. Is die nog niet op het gewenste niveau, dan zorgt de elektronica dat er alsnog een beetje lucht wordt afgelaten. Of het pompt eventueel wat bij. Ook tijdens het normale bedrijf wordt de bandenspanning constant gemeten. Wijkt die met een zekere marge af van de ingestelde waarde, dan wordt er lucht bijgepompt of afgelaten.

Auteur: Martin Smits

Optie is een in een frontbumper geïntegreerde, oliegekoelde schroefcompressor. Deze is, anders dan een standaard zuigercompressor, geschikt om constant maximaal volume en maximale druk te leveren. - Foto: Peter Roek

Optie is een in een frontbumper geïntegreerde, oliegekoelde schroefcompressor. Deze is, anders dan een standaard zuigercompressor, geschikt om constant maximaal volume en maximale druk te leveren. – Foto: Peter Roek

Lees ook: John Deere 8R nu af-fabriek met luchtdrukwisselsysteem

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Pneuhage Group neemt velgenfabrikant Grasdorf over

Het Duitse Pneuhage Group verwerft per 1 januari 2025 de Duitse velgenfabrikant Grasdorf. Al eerder kondigde Grasdorf zijn faillissement aan.
Afbeelding artikel

Indiase bandenfabrikant Ceat neemt bandenmerk Camso over van Michelin

De Indiase bandenfabrikant Ceat heeft het Canadese bedrijf Camso gekocht. Camso is nu nog eigendom van de Franse fabrikant Michelin.
Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.