Liefhebbers van oldtimer Fendt-trekkers konden op 7 en 8 mei hun hart ophalen bij Willie Vandewalle in Lichtervelde (B.). - Foto: Martin Smits
Verwoed Fendt-verzamelaar Willy Vandewalle stelde op 7 en 8 mei zijn Fendt-trekkers en aanverwante producten ten toon in Lichtervelde (B.). Een fotoreportage voor liefhebbers van oldtimers.
Willy Vandewalle is al jarenlang een verwoed Fendt-verzamelaar. Samen met zijn zonen Mario en Marc heeft Vandewalle inmiddels 150 trekkers verzameld, waaronder vrij zeldzame exemplaren. De oudste trekker dateert van 1937. Daarnaast heeft Vandewalle Fendt-producten in zijn bezit die slechts in kleine aantallen of voor specifieke markten zijn geproduceerd.
Vandewalle is dealer van Fendt geweest, waardoor hij inruil opzij kon zetten. Al gauw kocht hij overal in Europa trekkers en werktuigen om voor het nageslacht te bewaren.
In 2012 en 2017 heeft Vandewalle zijn verzameling ook aan publiek laten zien. De show op 7 en 8 mei is inmiddels de derde keer. Wie weet volgt er een vierde show in 2027. De entreegelden stelt Vandewalle beschikbaar voor het goede doel. Dit jaar is dat Make-A-Wish, dat wensen van ongeneeslijk zieke kinderen vervult.
Auteur: Martin Smits
Ben je van plan een oldtimer trekker aan te schaffen? Neem eens een kijkje op Traktorpool.nl
Fendt 250 GT uit 1975 (50 pk), met spuittank en spuitbomen achterop. Geïmporteerd uit Duitsland. De stickers van de keuring door BayWa zitten nog op de tank. - Foto's: Martin Smits
Fendt 225GT uit 1960 met een tweerijïge aardappelpootmachine. Nog mooi compleet, inclusief de tandwielen om de pootafstand te bepalen. Links en rechts een zitje om de aardappelen in een ronddraaiend verdeelsysteem te leggen.
Nog een GT-veldspuit met stalen tank uit einde jaren 1950.
De werktuigendrager kreeg in 1959 een zilveren medaille van de DLG. Het 'Einmannsystem' was ontworpen om één man met één trekker al het werk te laten doen. Hier met een tweerijige 'volautomaat' Cramer-aardappelpoter.
De Fendt Agrobil S is 10 jaar in productie geweest, al zijn er maar 112 stuks gemaakt. Meest bekend is de uitvoering als opraapwagen. Ook kon een maishakselaar worden aangebouwd of een frontmaaier. Er kon een mestverspreider op het chassis en ook een kipbak was voorzien. Naar het schijnt was de Fendt Agrobil S ook uit te voeren als zelfrijdende spuitmachine met 20 meter werkbreedte. Dit exemplaar is vierwielaangedreven en loopt 60 kilometer per uur op de weg.
Fendt H4-pistenbully uit 1972. In dit geval aangedreven door een 115 pk Audi-benzinemotor uit een Audi 100LS. Een 98 pk Deutz-dieselmotor was ook beschikbaar. Voor werk op de piste was een sneeuwschuif leverbaar. De Fendt H4 is ook als transportvoertuig met laadbak geleverd.
Tünissen Speziamaschinen GmbH uit Berlijn heeft deze GT150 als prototype van een multifunctionele werktuigendrager voor Fendt gebouwd. Dat was in 2000. Fendt heeft de GT150 niet in productie genomen omdat de fabrikant voorzag dat de aantallen te klein zouden zijn. Dat gold ook voor de gewone werktuigendragers. Toch heeft Tünissen nog een aantal van deze en daarvan afgeleide voertuigen gebouwd. Knikgestuurd, hefinrichting en PTO voor en achter. Heel wendbaar en multifunctioneel.
In 1954 kocht Fendt de Kemptener Maschinenfabrik. Die had onder meer hefmasten en heftrucks in het programma. Later heeft de fabrikant ook nog elektrische heftrucks geproduceerd.
Peter Fendt en Klaus Hofgärtner raakten in de pauze van een lezing aan de technische universiteit van München aan de praat over mogelijkheden om een fiets met cardanaandrijving op de markt te brengen. In 1980 richtten ze Fendt & Hofgärtner GmbH (FEHO) op. In 1981 werd de eerste fiets op de markt gebracht. In 1982 kwam er een verbeterde versie die bovendien een geveerde achteras had. In 1987 verkocht Peter Fendt zijn aandeel aan Patria, die de fietsen nog enkele jaren heeft geproduceerd. In Marktoberdorf is nog steeds een Fendt-fietsenfabriek; Fendt-E-System, gespecialiseerd in elektrische fietsen.
Bijzonder aan de Fendt-fiets waren een cardanaandrijving en geveerde achteras. In 1991 heeft de Drontense ligfietsenfabrikant Flevobike nog geëxperimenteerd met de cardanaandrijving van Fendt. De fabrikant stelde echter vast dat de constructie te zwak was. Een zwaardere variant zou de oplossing zijn. Maar zwaarder betekent ook duurder.
Deze trekker is onmiskenbaar afkomstig uit Frankrijk: een portaaluitvoering voor de druiventeelt.
De Vandewalle-collectie omvat twee Fendt 626’s. De voorste op de foto is serienummer 94 van 1994 en heeft 4.000 originele uren op de teller. De trekker zit nog in de eerste lak en is afkomstig van een landgoed in Duitsland. De tweede trekker is serienummer 52 uit 1981 met 9.000 uur. Het lakwerk op de motorkap is nieuw. Deze trekker is enkele jaren bij Van Werven in gebruik geweest voor het diepploegen in Flevoland.
Van deze Fendt F18H-trekker uit 1949 zijn maar 955 exemplaren gemaakt.
De meeste van de 150 trekkers in de verzameling van Vandewalle zijn niet gerestaureerd. Uit alle generaties van voor de Vario-transmissies is een flink aantal trekkers aanwezig. Het overgrote deel is wel in rijdende staat.
Om een tijdsbeeld te schetsen toonde Vandewalle enkele van de nieuwste en grootste trekkers, inclusief een Fendt Ideal-maaidorser.
In 2012 en 2017 heeft Vandewalle zijn verzameling ook aan publiek laten zien. Deze show is inmiddels de derde. Wie weet volgt er een vierde show in 2027. Het entreegeld à €5 is dit jaar voor het goede doel Make-A-Wish, dat wensen van ongeneeslijk zieke kinderen vervult.
Gerelateerde tags:
Fendt, oldtimers