Bouwen waterstofvoertuig Hygrotraxx maakt aspirant-monteurs enthousiast
Hoe krijg je dieselmonteurs enthousiast voor waterstof als alternatieve brandstof? Met deze vraag ging Abemec naar opleidingsinstituut Aeres Tech. Het doel van Abemec is aspirant-monteurs enthousiast maken voor deze nog onbekende brandstof.
Waterstof is veel schoner voor het milieu dan dieselmotoren. De massa van waterstof is licht in gewicht. Er hangt echter een negatief beeld rondom waterstof. Sommige monteurs vinden werken met deze brandstof gevaarlijk. Dat is echter te weerleggen.
Waterstofpatronen kunnen onbeperkt meegaan zonder dat deze worden beschadigd. Beschouw het als een flesje water. Wanneer deze leeg is, vul je hem weer. In Nederland zijn nu ongeveer 15 locaties waar je waterstof kunt tanken.
Het nadeel van elektrisch aangedreven voertuigen is dat je daarvoor zware en grote accu’s nodig hebt. Dat gewicht is slecht voor de bodem. Bovendien raakt de accu na verloop van tijd leeg en kun je hem niet meer volledig opladen. Bij waterstof heb je daar geen last van.
Platform TIM zet challenge uit
Platform TIM (Tech in Motion van Fedecom) schreef de volgende challenge uit: bouw een radiografisch bestuurbaar klein voertuig dat op waterstof rijdt. Het voertuig moet zoveel mogelijk raakvlakken hebben met de mobiele techniek. Voor deze challenge hebben zich acht scholen ingeschreven, waaronder Aeres Tech in samenwerking met Abemec. Abemec heeft het lespakket aangeschaft, wat bestaat uit een raceauto gemaakt voor lange-afstandracen.
Studenten passen klein voertuig aan
In eerste instantie zag de TLM (technicus leerling landbouwmechanisatie) 4-groep van Abemec Aeres de opdracht om een klein radiografisch bestuurbaar voertuig te ontwikkelen dat op waterstof rijdt niet zo zitten. De aspirant-monteurs hebben weinig met racen. Toen het voertuig iets werd aangepast, autonoom ging rijden en de geprogrammeerde lijn netjes volgde, was dat hét omslagpunt. De toekomstige monteurs raakten enthousiast.
Bestaand onderstel als basis
Eén van de pijlers waarin Abemec investeert, is autonome robots. “Dat hebben wij als basis genomen voor het conceptmodel wat binnen de landbouw past”, zegt student Sander Smets (23) die namens de klas het woord voert. Hierna ging de groep op zoek naar een radiografisch bestuurbare auto die in de bergen kan rijden. Dus een 4 x 4. Om het voertuig geschikter voor de landbouw te maken, zijn de wielen vervangen door rupsen.
De aspirant-monteurs hebben onderzocht hoe waterstof kan worden toegepast. Ook keken zij naar hoe deze brandstof kan bijdragen aan duurzame landbouw.
De kleine machine, de Hygrotraxx, is uitgerust met camera’s, zodat hij de lijn volgt en tussen de planten doorrijdt. De hefinrichting werkt automatisch. Als de sensoren geen planten meer zien gaat de hefinrichting automatisch omhoog. Een Abemec-medewerker van vestiging Hogeloon heeft de TLM 4-groep ondersteunt bij het ontwikkelen van de Hygrotraxx.
Drie waterstofpatronen
Voorop het voertuig zitten drie patronen waarin waterstof zit. Tevens is er een brandstofcel die het waterstofgas uit de patronen omzet in elektriciteit en vervolgens opslaat in een accu. Het voertuig heeft de accu nodig als buffer. Vervolgens gaat de Hygrotraxx rijden.
De Hygrotraxx is een autonoom hybride landbouwvoertuig dat ook radiografisch bestuurd kan worden. De waterstofpatronen en de accu vullen elkaar goed aan. “Wanneer het machientje het zwaar heeft, kan hij meer uit de accu trekken. Wanneer hij het licht heeft, kan de accu weer opgeladen worden”, zegt student Sander Smets trots.
Tekst gaat verder onder de foto
Studenten positief over waterstof
De studenten kijken positief terug op het waterstofproject en zijn trots op het eindresultaat. Ze vinden het interessant om de basiskennis van waterstof te leren. De groep denkt dat waterstof een techniek is die in de landbouw toegepast kan worden. De volgende groep studenten gaat de Hygrotraxx doorontwikkelen.
Auteur: Annelies Bakker
Bekijk ook: Video | New Holland kondigt komst waterstoftrekkers aan