fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Steyr toont hybride transmissie

Het Hybrid Drive Train-concept maakt het mogelijk om de voor- en achteras variabel en onafhankelijk van elkaar aan te sturen. (Foto's: Steyr)

De Oostenrijkse trekkerfabrikant Steyr presenteerde vandaag officieel een nieuw type transmissie. Het bedrijf noemt de aandrijving het Hybrid Drive Train-concept. De naam dankt het aan de elektrische deel-aandrijving.

Machinefabrikant Steyr uit Oostenrijk werkt aan een nieuw type transmissie. De transmissie is een combinatie van een elektrisch gedeelte en een mechanisch deel. Het idee komt voort uit het project met de futuristische Steyr Concept-trekker die op de Agritechnica in 2019 heeft gestaan. In het laatste kwartaal is een prototype getest, waaruit bleek dat de machine zo’n 8% brandstof bespaart. Dat, terwijl er méér vermogen en capaciteit is. Daarbij is een compacter mechanisch gedeelte van de transmissie mogelijk, omdat de elektromotor het hogere vermogen voor zijn deel neemt. Hiermee hoopt Steyr de trekker ook nog eens lichter te maken.

80 pk elektrische boost

De motor van de trekker drijft een generator aan, die op zijn beurt een elektromotor aandrijft en een accupakket oplaadt. De elektromotor drijft de transmissie aan en kan, wanneer nodig, een zogenoemde E-boost inzetten. De extra stroom die nodig is, kan vervolgens uit het accupakket gehaald worden. De boost geeft tot maximaal 80 pk vermogen op de treklijn. Dit kan bijvoorbeeld wenselijk zijn, wanneer je met een zware kipper met graan een flinke helling op moet. Ten opzichte van een standaard Steyr CVT-transmissie moet deze bak de snelheid langer vast kunnen houden. Tijdens het naar beneden rijden van een helling gaat dit omgekeerd en remt de versnellingsbak de trekker af en wekt hiermee energie op voor de accu. Normaal moet je manueel bijremmen om de juiste snelheid te kunnen behouden. Door dit via de elektrische transmissie te doen bespaart het remslijtage en laad je ook nog eens het accupakket op, zonder dat de motor zich hier voor hoeft in te spannen. Dit resulteert uiteindelijk in brandstofbesparing.

Aparte aandrijving voor de vooras

Daarnaast is de vooras apart aangedreven. In een standaard trekker is er een mechanische verbinding van de versnellingsbak naar de vooras, die niet in snelheid kan variëren. Steyr kan met deze bak de snelheid van de vooras variabel en wanneer dit benodigd is aanpassen. Hiermee is het mogelijk om wielslip te verminderen. Ook de draaicirkel wordt kleiner, omdat de vooras de trekker actief door de bocht kan trekken met een hogere draaisnelheid.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

De draaicirkel van de trekker is volgens de fabrikant kleiner, omdat de wielsnelheid verhoogd kan worden. Hiermee trekt de vooras de trekker actief door de bocht heen, wat resulteert in een krappere draaicirkel.

E-Implements

Ten slotte is het mogelijk om met de trekker een gecertificeerd werktuig aan te drijven. Bijvoorbeeld een ploeg met een elektrisch aandrijfwiel. Hiermee helpt de machine mee door te duwen en verminder je wielslip en verlaag je brandstofverbruik. Stroom gaat via een AEF-connector naar het machinewiel of een andere gecertificeerde aandrijving. Wanneer het concept op de Steyr-trekkers komt, is nog onduidelijk. Het systeem zal binnenkort op beurzen tentoongesteld worden.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Steyr test waterstoftrekker Steyr FCtrac met brandstofcel

Steyr ontwikkelt samen met de technische universiteit in Wenen de Steyr FCtrac, een waterstoftrekker die werkt met een brandstofcel.
Afbeelding artikel

Klassieker Steyr 8140 na brand uit de as herrezen

Gepensioneerd monteur Jo van Wijlick restaureerde deze Steyr 8140 nadat de klassieke trekker flinke brandschade had opgelopen.
Afbeelding artikel

Beeld uitgelekt van nieuw topmodel Steyr

Op internet circuleert een computertekening met daarop mogelijk een nieuw topmodel trekker van Steyr.