fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zuigslang aankoppelen vanuit je trekkerstoel

De slang kunnen aansluiten vanuit de cabine scheelt veel in-en uitstappen.

Bemesten: één van de mooiste klussen van het seizoen. Voor sommigen ook nog eens een sportieve klus door het vele uit- en instappen. Een zuigarm is wat dat betreft een uitkomst, maar wellicht te prijzig of moeilijk installeren? TREKKER bekeek een goedkope oplossing, de slangaansluiter.

Voor een zuigarm op een nieuwe tank moet je in de regel al snel denken aan € 5.000 tot € 10.000 meerprijs. Daarnaast brengt een zuigarm ook het nodige gewicht met zich mee. Voor een loonwerker is het hulpstuk vrijwel onmisbaar. Echter, veehouders die zelf de mest uitrijden, kijken soms op tegen de kosten. Hydraulische slangaansluiters kennen we al langer en ze zijn een uitstekend alternatief, zo merkten we. We keken mee bij Jelle Treurniet in IJsselstein (U.), die ze maakt en verkoopt.

Tekst gaat verder onder de video

Eén dubbelwerkend ventiel

Het simpel ogende systeem is slim doordacht en werkt op één dubbelwerkend ventiel. Het werkt als volgt: je komt aanrijden bij de slang, en met één (dubbelwerkend) ventiel schuif je de vork uit die de slang op de goede positie brengt. Na het oppakken van de zuigslang trek je het ventiel de andere kant op, en trekt de vork in. Als de slang gekoppeld is, schiet de oliedruk in het systeem omhoog en bedient deze automatisch de afsluiter van de tank. Als de tank vol zit, zet je het ventiel drukloos, waarna de afsluiter sluit en de slang door de zwaartekracht een stukje losgaat. Daarna duw je de vork weer uit, en kun je van de slang vandaan rijden.

Tekst gaat verder onder de foto’s

Voor hij een flinke partij aansluiters maakt, zaagt Jelle eerst een voorraad ijzeren strippen en kokers. Om elke slangaansluiter identiek te krijgen, gebruikt Jelle vervolgens lasmallen. Dat maakt het proces ook een stuk vlotter, omdat je amper hoeft te meten.

Stap 1. Voor hij een flinke partij aansluiters maakt, zaagt Jelle eerst een voorraad ijzeren strippen en kokers. Om elke slangaansluiter identiek te krijgen, gebruikt Jelle vervolgens lasmallen. Dat maakt het proces ook een stuk vlotter, omdat je amper hoeft te meten.

Nadat de losse strippen aan elkaar gehecht zijn in de lasmallen, worden alle delen rondom dichtgelast. Hier last Jelle de U-vormige vork aan twee geleiders. Dat zijn twee vierkante kokers die ervoor zorgen dat de slang recht wordt gekoppeld.

Stap 2. Nadat de losse strippen aan elkaar gehecht zijn in de lasmallen, worden alle delen rondom dichtgelast. Hier last Jelle de U-vormige vork aan twee geleiders. Dat zijn twee vierkante kokers die ervoor zorgen dat de slang recht wordt gekoppeld.

Vervolgens zet je het ventiel opnieuw drukloos en de trekveer zorgt er dan voor dat de vork netjes intrekt. De reden dat je dit beter niet op oliedruk doet, is omdat je dan de afsluiter van de tank per ongeluk zou kunnen openen. De vork trekt zich dus met veerdruk netjes terug in de transportpositie, zodat je hem onderweg niet per ongeluk kapotrijdt.

Op maat mogelijk

Om het hydraulische koppelstuk correct op te hangen, ligt er een aantal passtukken op voorraad, zodat de afsluiter in de goede hoek hangt. Ook zijn bochten leverbaar om het systeem aan een turbovuller te monteren. De juiste hoek en lengte zijn geheel afhankelijk van de hoogte en positie van het laadpunt. Mocht de aansluiter net niet passen, dan wordt deze passend gemaakt. In veel gevallen kan dit op afstand, met wat hulp van WhatsApp. Door als klant met een gradenmeter-app op je smartphone een aantal gewenste foto’s op te sturen, kan Treurniet al snel een prijsindicatie maken en het gewenste product lassen. Ook een elektrische besturing is – in componenten of als compleet product – in overleg te verkrijgen.

Tekst gaat verder onder de foto’s

Als alle vorken zijn gelast, zijn de buizen aan de beurt. De KKM-laskoppelingen worden aan de kokers gelast. Na het afstellen van de draaisnelheid van de lasmanipulator (een soort draaitafel), is elke buis voorzien van een constante lasnaad. Dat voorkomt gaatjes die uiteindelijk kunnen gaan roesten.

Stap 3. Als alle vorken zijn gelast, zijn de buizen aan de beurt. De KKM-laskoppelingen worden aan de kokers gelast. Na het afstellen van de draaisnelheid van de lasmanipulator (een soort draaitafel), is elke buis voorzien van een constante lasnaad. Dat voorkomt gaatjes die uiteindelijk kunnen gaan roesten.

Aan de onderkant zitten vierkantflenzen gelast. De 6-duimse bestelt Jelle, de 8-duimse laat hij snijden. Ook de KKM-laskoppelingen komen van een toeleverancier. Normaal wordt ook de binnenkant met de lasmanipulator gelast, maar een individuele gebeurt hier met de hand.

Stap 4. Aan de onderkant zitten vierkantflenzen gelast. De 6-duimse bestelt Jelle, de 8-duimse laat hij snijden. Ook de KKM-laskoppelingen komen van een toeleverancier. Normaal wordt ook de binnenkant met de lasmanipulator gelast, maar een individuele gebeurt hier met de hand.

Als 6- en 8-duims leverbaar

Een individuele slangaansluiter kost 2,5 uur om te maken. Bij een grote oplage, bijvoorbeeld om de voorraad aan te vullen, bouwt Treurniet ze niet individueel. Dan maakt hij eerst alle afzonderlijke onderdelen, en bouwt dan alle aansluiters tegelijk op. Aan het eind zijn alle slangaansluiters dus in één keer klaar. Zo hoef je apparatuur maar één keer klaar te zetten en af te stellen, wat veel tijd scheelt. In de standaarduitvoering kost een complete 6-duims set € 984 exclusief btw. De set bestaat uit een 35 cm lange aansluiter, een hydraulische afsluiterset, een hydrauliekslangenset van 4 meter lang en een zuigslangbok. De kosten zijn respectievelijk: € 450, € 280, € 164 en € 90. Ook is de aansluiter leverbaar in een 8-duims variant. Dan kosten de onderdelen respectievelijk € 560, € 500, € 164 en € 90. In totaal maakt dit € 1.314 exclusief btw. Voor dat geld bespaar je je vervolgens veel uit- en instappen, en de tijd die het kost om handmatig de slang aan te koppelen. De aansluiter weegt slechts enkele tientallen kilo’s. Daarbij is hij volledig gegalvaniseerd voor een lange levensduur.

Tekst en foto’s: Jacco van Erkelens

Wanneer de flens en slangkoppeling gemonteerd zijn, komt de geleider van de aansluitvork aan de koker. Twee T-profielen vormen een haakse basis en bieden voldoende steun. Na het afronden van het lassen, gaan de losse aansluiters naar de verzinkerij.

Stap 5. Wanneer de flens en slangkoppeling gemonteerd zijn, komt de geleider van de aansluitvork aan de koker. Twee T-profielen vormen een haakse basis en bieden voldoende steun. Na het afronden van het lassen, gaan de losse aansluiters naar de verzinkerij.

Is de aansluiter mooi verzinkt terug, dan krijgt het hulpstuk een trekveer en een op maat gemaakte cilinder. De cilinders komen compleet aan, maar worden ingekort. Er zijn wel kortere, maar die zijn over het algemeen duurder. Door de zuigerstang zelf iets aan te passen, bespaart hij op de kosten.

Stap 6. Is de aansluiter mooi verzinkt terug, dan krijgt het hulpstuk een trekveer en een op maat gemaakte cilinder. De cilinders komen compleet aan, maar worden ingekort. Er zijn wel kortere, maar die zijn over het algemeen duurder. Door de zuigerstang zelf iets aan te passen, bespaart hij op de kosten.

En dan is het een kwestie van monteren. Hier is meteen het verschil te zien van galvaniseren en het niet-gegalvaniseerde passtuk. Óf je een passtuk nodig hebt en welk, is afhankelijk van de positie van de afsluiter. Dit kan Jelle vaak via verzonden foto's bepalen. Zo hangt de aansluiter altijd juist.

Stap 7. En dan is het een kwestie van monteren. Hier is meteen het verschil te zien van galvaniseren en het niet-gegalvaniseerde passtuk. Óf je een passtuk nodig hebt en welk, is afhankelijk van de positie van de afsluiter. Dit kan Jelle vaak via verzonden foto’s bepalen. Zo hangt de aansluiter altijd juist.

Ook zijn gegalvaniseerde zuigslangbokken leverbaar. Aan de onderkant zijn gaten geboord, zodat je hem eenvoudig aan bijvoorbeeld een vrachtwagenband kunt monteren. Met een ketting hang je zo de slang op de juiste hoogte. Een Accord-aansluiting aan deze bok is ook mogelijk.

Ook zijn gegalvaniseerde zuigslangbokken leverbaar. Aan de onderkant zijn gaten geboord, zodat je hem eenvoudig aan bijvoorbeeld een vrachtwagenband kunt monteren. Met een ketting hang je zo de slang op de juiste hoogte. Een Accord-aansluiting aan deze bok is ook mogelijk.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Joskin Modulo 2 mesttank praktisch, eenvoudig en betaalbaar

De Modulo 2 is eenvoudig gebouwd, en een van de basis-mesttanks in het uitgebreide portfolio van mesttankspecialist Joskin. Hij is er...
Afbeelding artikel

Investeringen in NIR op waakvlam

Na de aanvankelijke hype bij fabrikanten en loonwerkers is de interesse in NIR-sensoren voor mestanalyse flink geluwd. Beperkte belangstelling bij veehouders,...
Afbeelding artikel

Bemester reviseren in negen stappen

Mest, ammoniak en zand. Deze perfecte combinatie voor slijtage vergt het uiterste van een bemestingsmachine. De redactie van TREKKER keek mee...